• Rebecka75

Allergisk mot kyla???

Min två-åring blir alldeles röd o får utslag så fort han går ut. Igår var det bara i ansiktet men idag hade det varit på hela kroppen när han var på dagis.
    Dagispersonalen sa att det började ca 5-10 min efter att han gick ut, alla gånger han var ute..
    När han sen varit inne o ätit o sovit så försvinner det.

Enligt dem såg det ut som vätskefyllda blåsor, typ vattkoppor eller något, men när jag kom dit hade de försvunnit så pass att det bara var röda prickar kvar.

• Svar på tråden Allergisk mot kyla???
  • mamma till pyret

Hmm, jag hade köld-allergi eller vad det hette när jag var liten, fick ha en mask över ansiktet för att luften jag andades in inte skulle vara iskall, men jag tror att jag reagerade mer astma-liknande, hostig och lite svårt att andas.
    Men jag tycker verkligen du skall ta upp detta med bvc eller vc så snart som möjligt.
    Sök på det på google och se vad du får upp om det tills dess!
    Lycka till!

• Rebecka75

Vad är det? Har aldrig hört talas om.
    Han har aldrig haft problem förut, förra vintern var han då ute, o ganska mycket, utan problem.

• Rebecka75

Jag har ju pratat med bvc o vc.
    Efter mycket tjat o 3 samtal från dagis fick jag en tid att komma dit idag - men då hade ju blåsorna lagt sig o var bara små röda märken.
    "Nejdå, det var då ingenting att vara orolig för. Försök att smörja in honom med en fet salva" var deras kommentar.

• meic
    Rebecka75 skrev 2008-11-07 21:09:48 följande:
    Vad är det? Har aldrig hört talas om. Han har aldrig haft problem förut, förra vintern var han då ute, o ganska mycket, utan problem.
    det är nässelutslag som man får av kyla, ungefär som att vara allergisk mot kyla
  • mamma till pyret

Köldurtikaria

En del personer, ganska ofta allergiker, kan få nässelutslag av kyla. Ibland kan dessa besvär starta efter en infektion. Denna åkomma är mycket besvärlig i vårt kalla land. I samband med nedkylning vid kallt väder och vid stark blåst blir huden kraftigt röd och svullen på de områden som nedkylts.

Svullnader, nässelutslag och klåda kommer snabbt, inom några minuter, och kan försvinna efter ett par timmar. Fötterna svullnar och kliar, och man måste avstå från skidåkning och skridskoåkning. Bad i kallt vatten kan hos personer med köldurtikaria ibland utlösa yrsel, trötthet och i värsta fall svimning eller en allvarlig allergichock. Det finns även personer som blir svullna i halsen när de dricker kalla drycker eller äter glass.
    Förebygg köldurtikaria

* Klä dig varmt.
    * Varmt i bilen.
    * Drick inte iskalla drinkar och ät inte glass.
    * Undvik att bada ensam.
    * Var försiktig vid fjällturer.
    * Din läkare kan förskriva ett antihistamin. (En del nya påverkar ej heller reaktionsförmågan.)

Men ta kontakt med bvc eller vc på måndag tycker jag!

• stenfalk

Jag får nässelutslag av kyla. Men oftast bara på benen och rumpan och inte i ansiktet. Kliar som tusan men lägger sig efter någon timme. Min blossar oftast inte upp förrän jag kommer in i värmen igen.

• Ogräset

Rebecka75:
    Jag har haft köldallergi sedan 10 år tillbaka. Och utav det som framgår av din text så låter det mycket möjligt att det skulle kunna vara det din son har. Fast du kan trösta dig med att de flesta allergier växer man ifrån, när man får dem som barn.

• Rebecka75

Ja, det verkar nog som det kan vara detta min son råkat ut för. Även om det inte verkar klia på honom, som tur är.
    Jag ska ringa vc på måndag igen. Tack för alla svar

Svar på tråden Allergisk mot kyla???