• Rebecka75

Allergisk mot kyla???

Min två-åring blir alldeles röd o får utslag så fort han går ut. Igår var det bara i ansiktet men idag hade det varit på hela kroppen när han var på dagis.
    Dagispersonalen sa att det började ca 5-10 min efter att han gick ut, alla gånger han var ute..
    När han sen varit inne o ätit o sovit så försvinner det.

Enligt dem såg det ut som vätskefyllda blåsor, typ vattkoppor eller något, men när jag kom dit hade de försvunnit så pass att det bara var röda prickar kvar.

• Svar på tråden Allergisk mot kyla???
  • Ogräset

Köldallergi kan yttra sig på många olika vis.
    Det är drygt bara 100personer i detta land som har det, så det är inte direkt vanligt. =)

• Vildkorn

Jag har köldurticaria och haft sen 16 år tillbaka. Tycker det absolut verkar som det är vad din son är drabbad av.
    Urticaria i sig är inte farligt men det är dumt att utsätta sig för något man inte klarar. På dagis måste man ju vara ute, men de kanske kan begränsa hans utevistelse?

Själv kan jag inte bada om somrarna eller i badhus eller vara ute i för blåsigt eller kallt väder. Får nässelutslag som kliar, svider och bränner som tusan.
    Vid bad blir det värst. Då får jag nässelutslag över hela kroppen, så hela min hud förvandlas till något som ser ut som en "pansar-apelsinhud". Får dessutom anafylaktisk chock med enorma andningssvårigheter.

Du kan, som med det mesta när det gäller barn, behöva stå på dig mot läkare. Det är något jag fått erfara med min dotter som är allergisk. Fet salva hjälper inte alls.
    Mitt råd till dig är att kontakta barnallergimottagningen. Finns inte det där du bor så kontakta barnmottagningen, det finns i alla landsting. Nöj dig inte med att du ska använda feta salvor eller att det beror på något virus i kroppen. Kräv din och din sons rätt till korrekt hjälp!

Lycka till!

♥ Älskade Skruttan kom 080220 ♥
  • Rebecka75

Ni som har denna åkomma (eller vad jag nu ska kalla det), har ni någon medicin mot det? För som sagt, det är ju lite svårt att hålla honom inne på dagis. (Han går dessutom på ett naturdagis så de är ute så mycket som möjligt...)

• Vildkorn
    Rebecka75 skrev 2008-11-08 13:01:55 följande:
    Ni som har denna åkomma (eller vad jag nu ska kalla det), har ni någon medicin mot det? För som sagt, det är ju lite svårt att hålla honom inne på dagis. (Han går dessutom på ett naturdagis så de är ute så mycket som möjligt...)
    Jag har vanliga antihistamintabletter (lååångt ord) som inte hjälper alltför mkt. Har provat många olika sorter och ingen av de hjälper helt.
    Om det är vad din son har skulle jag bytt förskola tyvärr. Mkt mer än så är svårt att göra.
  • Rebecka75

Han gick på en annan tidigare (som lades ner) och de verkar vara ute väldigt mycket på alla förskolor här som jag märkt...

Enda jag vet där de inte ute så mycket är den andra småbarnsavd på det dagis han går nu o där vägrar jag sätta honom pga en personal. Hon har ljugit mig rätt upp i ansiktet flera ggr när stora pojken hade henne som fröken

Jag ska försöka få tag i nån läkare imorgon som kanske vet något.

• mamma till pyret

Ts: Hur har det gått för din pojke, har ni varit hos läkaren?

• Rebecka75

Ja, vi var till en idag. Han trodde också på köldallergi.
    Men han visste inget om det o kände sig osäker så han ska skriva remiss till barnmottagningen.

Han skrev ut Clarityn som jag ska ge Jim varje dag nu, men jag är lite osäker på om det kan vara farligt med allergimedicin om det nu inte skulle vara allergi??

• Vildkorn
    Rebecka75 skrev 2008-11-11 22:01:20 följande:
    Ja, vi var till en idag. Han trodde också på köldallergi.Men han visste inget om det o kände sig osäker så han ska skriva remiss till barnmottagningen.Han skrev ut Clarityn som jag ska ge Jim varje dag nu, men jag är lite osäker på om det kan vara farligt med allergimedicin om det nu inte skulle vara allergi??
    Jättebra att du får remiss till barnmottagningen.
    Tror inte att det är något annat än köldallergi. Så farligt tror jag inte det är alls.
    Har din son någon annan allergi eller astma? Det är ju vanligare bland de som redan har allergier sen tidigare.
  • Rebecka75

Nej, han har ingen allergi tidigare alls. (vad vi vet då...)
    Som tur var trodde ju läkaren på mig trots att han inte hade några utslag idag heller när vi var dit (det var ju betydligt varmare idag än förra veckan.) Han kollade sina böcker etc o höll med - till skillnad från tanten i fredags som vägrade tro på att han hade haft blåsor överhuvudtaget, för "hade det varit blåsor så skulle de inte vara borta nu" sa hon.

• Vildkorn
    Rebecka75 skrev 2008-11-11 22:34:25 följande:
    Nej, han har ingen allergi tidigare alls. (vad vi vet då...)Som tur var trodde ju läkaren på mig trots att han inte hade några utslag idag heller när vi var dit (det var ju betydligt varmare idag än förra veckan.) Han kollade sina böcker etc o höll med - till skillnad från tanten i fredags som vägrade tro på att han hade haft blåsor överhuvudtaget, för "hade det varit blåsor så skulle de inte vara borta nu" sa hon.
    Skönt att bli betrodd iaf.
    Förra läkaren har ju iofs rätt. För blåsor försvinner inte så. Men det är ju inte blåsor utan nässelutslag, och de försvinner ganska fort. Iaf den värsta aktiva fasen.
  • tängla

Min son har köldallergi och han fick Tavegyl (Flytande).Han fick stor rodnad på kinderna när det var kallt ute och blåste.
    Köldallergi är inte farligt om man inte är allergisk mot annat för då ska man vara försiktig så det inte svullnar igen ihalsen.
    Min son har aldrig haft problem med svullnad i halsen iallafall.

• Ogräset

Enligt mina erfarenheter kan köldallergi förvärras med åren.
    Min är mycket värre nu än i början (för 10 år sedan). Fick även allergiastma för 4-5år sedan. Och i och med allergin har jag även fått försämrat imunförsvar. Tar Pulmicort dagligen för att hålla förkylningar borta ifrån halsen.

• Rebecka75

Tack för alla era svar!!

Idag fick han sin dos clarityn o han hade inte blivit likadan på dagis som tidigare. Men när jag hämtade honom var han ganska röd i ansiktet även om det inte var några prickar. Visserligen lekte han med vatten så han var dyblöt om händerna o rejält kall om dem - måste säga åt dem igen att han måste ha vantarna på!!!

Så det är alltså om de även har andra allergier de kan svullna i halsen? Inte annars? För det är ju den delen man är rädd ska inträffa - bara utslagen verkar han ju inte lida nämnvärt av ändå.

Fick höra idag att man kan bli överkänslig i huden (t.ex köldallergi) om man utsatts för många operationer.
    Någon som vet om det kan stämma??? För Jim har ju blivit opererad 3 ggr hittills på grund av sin LKG.

• nirosha22

Hej! vissa säger att köldallergi kan visa sig på olika sätt. jag har haft  mellan sept-mars de sista åren feber mellan 37.6-38.5, orkelöshet,trötthet, blir varm i korppen speciellt då jag varit ute, likaså orkelösheten kommer mera då, har ont i leder och i kroppen. Kan det vara köldallergi?
    Linda

Svar på tråden Allergisk mot kyla???