• Hoppfull mamma

Svårt att andas

Jag är 26 fullgångna veckor idag. Jag har gått upp 5 kg under min graviditet. Jag har nu jättesvårt att andas. Det känns obehagligt eftersom jag inte får tillräckligt med luft även när jag är stillasittande. Jag har ett obehagligt tryck över bröstet och ont bak i lungorna. Är detta normalt? Någon annan som upplevt samma sak?

• Svar på tråden Svårt att andas
  • MrsLi

Jag har lågt blodtryck och känner ofta att jag får hög puls. Det bultar liksom extra mycket och känns som ett tryck över bröstet. Som att jag inte får in tillräckligt med luft.
    Enligt BM är detta vanliga symptom på lågt tryck. Inget farligt men man skall vara försiktig när man reser sig osv för man kan bli yr och tom svimma.

Men som sagt, kolla upp det så du får svar på vad det är

• rosen77

Jag skulle kolla upp det om jag var du. Det är ju vanligt med proppar under graviditet. De kan även sätta sig i lungorna.

• Kinora

Ja det är helt normalt att vara tungandad då bebis börjar bli stor och trycker lite på lungorna, har du lågt blodtryck brukar det bli ännu värre.
    jag väntar min tredje nu och i v 25 som ett brev på posten kommer tungandningen skitjobbigt men ofarligt.
    Har alltid haft såå med alla graviditeter detta brukar ge sig när magen sjunker i ca v35.

Känner du dig orolig så sök läkare det har jag gjort med min första men de sa att detta är helt normalt och vid det här laget känner jag igen symtomen.

Ställ dig på alla fyra om det är riktigt jäkligt nån gång (helst hemma då ;) )det kan hjälpa.

• lillinas

har oxå det problemet och har haft det tidigare i grav oxå, känns som syret inte räcker för att få hjärncellerna att tänka.

• Wernerliv

Samma problem, har verkligen vuxit mycket över magen nu det sista, vilket gör det skitsvårt att andas. Känns som om man måste kippa efter luft nästan. Är i vecka 27. Hoppas att det snart går över för oss båda, det är verkligen jobbigt att gå runt och fundera över om man verkligen ska ha det så här. Men i förra graviditeten gick det över efter vecka 33-35 nångång.

• Ronjan709

Jag har samma problem. Är 23 v gravid.Fast jag andas endå okej. bara det känns svårt och tungt i bröstet och tryck bak i ryggen på lungorna.Obehagligt
    2 olika BM har sagt till mig att det INTE kan ha med graviditeten att göra när man bara är i 5 e månaden kan bäbisen inte trycka på lungorna eller ställa till det på ngt sätt. Är lite förvirrad men ska väl söka mig till husläkaren nästa vecka

• Mamma till två mirakel

Är det så hela tiden??? Annars kan det ju vara SD,alltså när livmodern växer...man får lite svårt att andas då...

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.32 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Ronjan709
    Svar på #8
    Vet inte hur det är för TS men för mig var det hela dagen i går och sen lite bättre när jag vakna i morse och sen på em blev jobbigt igen
  • Muppsan

Jag har haft så sedan drygt 3 veckor tillbaka (är i vecka 33+4) idag.

Har varit nära att svimma flera gånger eftersom jag inte får tillräckligt med luft, så i går spenderade jag en heldag på akuten med en massa undersökningar. Har väldigt, väldigt hög puls och BM ville utreda varför den är så hög.

Jag gjorde bland annat ett EKG och ett ultraljud av hjärtat + lämnade massor av prover, men de hittade inget fel (tack och lov). De har misstänkt att jag har haft fel på sköldkörteln, haft något som påverkat hjärtat och även att jag skulle fått en propp i en lunga men som sagt så hittade de inget.

Läkaren trodde att det kunde vara så att bebisen ligger och trycker mot en nerv eller blodåder och därför orsakar det här.

Det är fruktansvärt obehagligt ju att uppleva det som att man inte kan andas. Ta upp det med din BM så får du säkert kolla upp ordentligt varför det är så för dig.

Har skrivit mer om det här i min blogg här på Familjeliv så du är välkommen att läsa där om du vill! Glad

Lycka till!

Son i december 2005 - bebis i december 2008
Svar på tråden Svårt att andas