• Baby Mama

Superlockigt hår/afro och balsam?

Hej. Min sons hår ser alltid ut som ett paket svinto. Hans pappa är afrikan och ja e europé så han fick verkligen en blandning mellan våra hårtyper. Det är jätte jätte lockigt med med tunna hårstrån fast inte lika mjukt som nordiskt hår.
    Problemet är detta att det just alltid känns och ser ut som svinto. Nu e ju han liten fortfarande, bara 16 månader. Men om vi inte klipper honom ofta får han dreads i bak. =)

Så till frågan. Någon som vet vad man kan använda för shampo till lockigt/afro hår på barn?
    Eller e det bara köra på med vanligt barnshampo och hoppas håret fixar till sig självt i längden?

Tacksam för tips.

• Svar på tråden Superlockigt hår/afro och balsam?
  • mamma är bäst

Jag har två halvafrikanska döttrar.
    Jag använder oftast natusans gula barnschampo och sedan ett milt balsam. Sedan har jag en speciell hårkräm för afrohår. Den är fet och skulle ha gjort mitt nordiska hår platt och flottigt, men det "sugs in" i deras hår. Denna kräm finns i afrosalonger, "invandrarbutiker" o liknande.
    VIktigast är dock att kamma/borsta varje dag så att det inte blir tovor.

Sedan har du ju en fördel som har en pojke - håll det kortklippt..

• Baby Mama
    Svar på #1
    Åh tack så mycket. Ska kolla upp det där med hårkräm. Han fick lite lite barnolja i håret igår kväll bara för att det va så torrt, och visst....lockarna höll i sig hela dan idag utan svintoeffekten. =)
    Men som sagt, bästa e ju nåt som e för hans hår på riktigt.
  • MrsNash

Jag har barn med en mulatt och vår dotter har oxå mycket hår och lockigt. Vi använder oss av Barnängens schampo och balsam i ett, och sen har jag även köpt en balsamspray från märket Oliv som jag använder ett par gånger i veckan på henne. Vi använder hårborste och reder ut hennes hår nån gång i veckan men använder händerna istället och går igenom håret med fingrarna varje dag.

Svinto bak i huvudet blir det ju lätt eftersom de gnider bakhuvudet i kudden när de sover och det är även de tovorna vi oxå har svårast med.

Den där krämen som sälj på afrosalonger vore nog nått att testa även för oss, för vi tycker inte riktigt att vi får helt ordning på hennes hår!!! Tack för tipset!

• frizz79

Har själv inte ett barn med afro hår men jobbar som frisör och ville bara ge dig tips som jag tycker verkar bra...

Jag skulle inte använda dom vanliga barnschampon som finns i butik utan gå till en salong. Jag tycker nämligen när jag klipper barn att det verkar som dom har som en slags beläggning på håret som gör det väldigt strävt eller hur man ska förklara, hårt och oformbart på nåt sätt... Verkar inte så bra om håret redan är svårt att reda ut. Sen är balsam ett måste, du kan även använda balsamspray som är super=)även på torrt hår!
    Nu vet jag att dom flesta tycker att vi tar mkt pengar för våra produkter men om man inte tar så mycket schampo och inte låter barnet dosera själv så räcker dom väldigt bra i längden.

Min lilla kille får alltid använda mitt schampo och balsam och jag har inte känt den där beläggningen på hans hår som andra barn ofta har!
    Men som den ovan sa, gå till en afrosalong om du undrar nåt, dom har mest kunskap om afrohår förstås! Sen tror jag det ordnar sig när han blivit lite äldre, verkar som om alla barn har lite svinto i början, både av mössor och sovning osv... lockiga som rakhåriga...
    Lite tips från mig bara, lycka till!

• Rigmor Mortis

Nu vet jag inte om det är stor skillnad på afrohår och lockigt nordiskt hår, men balsammetoden är suverän för att motverka frizz. Det finns en massa info på www.lockig.se (och jadå, balsammetoden funkar på rakt hår också )

• mandorle

Vanlig olivolja funakar ocks bra i grov lockigt hår,masseras i efter du har duschat.

• Mannehkunda

Du ska använda specialschampoo för afrohår, inte "vanligt" schampoo. Det gör verkligen skillnad, tro mig! Svenska produkter förstör håret och gör det onödigt svårt att sköta.
    Jag blev riktigt fascinerad första gången jag använde schampoot på min son. Håret blev mjukt och gick att kamma.
    Tänk också på att halvafrikanska barn ofta har torr hud och behöver rent fett i både hud och hår. Kakaofett eller rena oljor, olivolja tex.
    Om du går till en utländsk butik eller afrosalong ska du kolla efter barnprodukter, tex Dark and Lovely av Beautiful Beginning. De har både schampoo, balsamspray och oljor att ha i håret för att återfukta...

Precis som någon skrev, de är dyra men dryga... Om du bara hittar rätt butik så kan du få precis vad du behöver, vart bor du? I sthlm kan du hitta mycket.

• Thalis

Nu har min dotter inte afrohår men väldigt lockigt och ibland när hon sovit med utsläppt hår blir det tovor som måste klippas vilket är hur tråkigt som helst då hon har långt hår
    Vi använder natursans milda schampo och silkesdroppar, vilken skillnad!!

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Thalis

På denna sida kan man beställa bra produkter om man inte här utländsk butik eller afrosalong i närheten.
    http://www.gladys.se/

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Mrs Moneybags

Massera in lite olja då och då (jag använder olivolja eller jojobaolja), använd ALLTID balsam efter hårtvätt så tovar det inte sig så mycket. Det går bra att göra sin egen spraybalsam med en sprayflaska och blanda balsam och vatten - skaka om - voila!

Jag har höftlångt hår och är halvafrikan själv, så jag vet det mesta om detta ämne

Använd helst inte afrohårprodukter från afrohårbutikerna eftersom många av dem innehåller starka ämnen, parfymer och t om hormoner (som tros ligga bakom att många afro-amerikanska småflickor utvecklas för tidigt).

Jag använder produkter som det står "för torrt eller skadat hår" på, även om mitt hår varken är torrt eller skadat numera. De är mest vårdande.
    Lycka till med din lille pojk!

Svar på tråden Superlockigt hår/afro och balsam?