• Brooklyn

Bantning och amning?

Är det farligt på nått sett att plocka bort eller minska ordentligt på kolhydraterna? Ammar på heltid och min dotter är snart 2 månader. Har hört att det kan bildas gift i mjölken?!

Vill ju så gärna hitta tillbaka till min kropp..

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Bantning och amning?
  • CattaAndy

jag har också hört det, men vet inte om det är så! jag har en liten flicka på 2 1/2 månad o har tappat 13 kg o undra om det är dåligt för lillan...jag har inte bantat men somsagt känner att jag inte hinner äta som innan för varje gång jag ska äta så lyckas hon vakna ha,ha så man får slänga i sig det. Jag tror att minskar man lite med det så ror jag inte att det är någon fara, för i normala fall ska man inte äta för många kolhydrater ändå om man inte gör av med de! men tror inte att du ska utesluta de helt! lycka till

• 201201232

Det bildas inte gift i mjölken, men det frisätts gifter i kroppen som ligger lagrat i dina fettvävnader. Så det handlar inte om vad du äter, utan om huruvida du tar av kroppens fettreserver eller inte. Med tanke på det förstår jag inte alls varför en del tycker att det är positivt att man går ned i vikt av att amma. Försök hålla en sån nivå på kosten att din vikt står stilla, så kan du banta när du har ammat klart.

• logg81

Tror viktväktarna har ett amningsprogram. Kan inte så mye om det där eftersom mitt problem ligger åt andra hållet. Men en kompis körde med VV samtidigt som hon ammade.

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • CattaAndy
    Svar på #2
    alla vill ju ha tillbaka sin kropp, ganska självklart! men klart ska man ta det lugnt, det får ta sin tid och man har tid att banta sen! jag har inte kunnat hålla en nivå som gjort att jag står stilla i vikt utan jag tappar det utan att banta men som jag sa innan, hinner kanske inte äta så mycket som innan för jag har en liten som blir uttråkad direkt
  • Brooklyn

Jag gick upp hela 26 kg under min gravilitet, dock otroligt mycket vattensamlingar i benen och fötterna... Har gått ner 15 kg, men vill ju åtmintonde gå ner dom 26 kg jag gick upp.

Just nu verkar jag stå helt stilla..

• SusanneSJ

Vet inget om det skulle ge "giftig" bröstmjölk av att dra ner på maten, men däremot vet jag att mjölken kan börja sina om man börjar mixtra med maten under amningen (höll den på att göra för mig), så därför tycker jag att du ska försöka härda ut med extrakilona till du slutat eller dottern är så pass gammal att hon inte helammar längre. Hade själv samma problem och ångest, men fick snällt vänta pga att mjölken höll på att ta slut. Fast där finns kanske någon, ex viktväktarna som ha program att följa som inte påverkar kroppen så, fast då går man ju kanske inte ner så mycket heller, kanske bättre att bara röra mycket på dig istället och se om det hjälper? Grattis fresten till din tjej!

• Mrs A

Jag gick upp nästan 30 kg och kan säga att jag INTE gillar min kropp nu (dottern är 4 månader).

Med tanke på att de gifter vi har lagrade i fettet kan frigöras vid bantning så väntar jag med bantandet tills jag slutat amma. Visserligen går jag ner sakta men säkert ändå. Mycket vatten har försvunnit och tack vare alla promenader med vagnen så har jag blivit av med ett par kilon.

TS, jag förstår dig verkligen, men det verkar vara klokt att härda ut ett par månader till för att inte riskera att gifterna hamnar i bröstmjölken.

• Marlene

Man kan visst gå ner i vikt när man ammar, man ska dock inte gå ner i vikt snabbt. Det är när man går ner i vikt snabbt som det frisätts miljögifter som går över i bröstmjölken

• Petrellie

Det är pga av att man tappar vikt snabbt av alla "lågkolhydrat"-kurer som man inte ska göra det samtidigt som man ammar. När man bränner fett så snabbt går det över för mycket av tungmetaller mm som lagrats i mammans fettvävnad.

Jag är med i VV och helammar. Jag får äta mycket mer än någon annan i min "viktklass" just för att tappa långsamt i vikt och se till att det inte blir hög koncentration av gift i mjölken.

Det har inte haft någon inverkan på mängden mjölk jag producerar eller på lillans viktuppgång (drygt 3 månader gammal).

• Mrs A

Petra Alden skrev 2008-11-09 16:07:16 följande:

Det är pga av att man tappar vikt snabbt av alla "lågkolhydrat"-kurer som man inte ska göra det samtidigt som man ammar. När man bränner fett så snabbt går det över för mycket av tungmetaller mm som lagrats i mammans fettvävnad.Jag är med i VV och helammar. Jag får äta mycket mer än någon annan i min "viktklass" just för att tappa långsamt i vikt och se till att det inte blir hög koncentration av gift i mjölken.Det har inte haft någon inverkan på mängden mjölk jag producerar eller på lillans viktuppgång (drygt 3 månader gammal).
    Det som är bra med VV är ju att det egentligen handlar om att äta med sunt förnuft och inte för stora mängder. Sen finns det ju "kurer" där man tar bort vissa näringsämnen. Det tror inte jag är bra under amning iaf.
  • oxiemia

Jag kunde inte viktväkta, rasade i vikt visserligen men mjölken sinade, inte alls värt det tycker jag...

• fillie

jag helammar, kör LCHF äter dock mkt grönsaker...ser till att få i mig hela tiden så man orkar, dricker ca 3-4 l vatten/dag...bebben mår jättebra och jag med..

Neo 070928 & William 080901
  • Jojo7777

Du bör INTE banta under tiden du ammar! Kroppen tar då från dina fettreserver, dvs när du går ner i vikt och förlorar fett. Vid nedbrytningen av dina fettceller frisätts gifter som finns lagrade i din kropp. Dessa gifter går i och med frisättningen ut i bröstmjölken och är inte bra för ditt barn! Trodde alla blev informerade om detta av BVC, barnmorskor, foldrar som man får osv...
    När du ammar behöver du ca 500 kcal mer än vanligt. Se därför till att äta ordentligt och tillräckligt av alla näringsämnen, kolhydrater, fett och protein, och få i dig bra med vitaminer och antioxidanter och drick mycket vatten. Tänk på att det är det du stoppar i dig som blir till barnets mjölk, och det den ska leva av!
    Däremot kan du passa på att ta många promenader och träna upp flåset, och styrkan i din kropp. Under amningen har man dessutom en extra bra förmåga att bygga upp muskler, så träna lätt i den takt du orkar, men banta absolut inte!

• marzieh

jag vill också banta . men när min son var bara 10 dagar började jag inte banta utan åt litet, så sinade mjölken nästa dag och stackars min son.
    så nu äter jag bra , och jag märker när jag äter ordentlig så får jag jätte mycket mjölk och tvätom.

• frontier

Klart det inte är hälsosamt att tokbanta. Det är det adlrig oavsett om man ammar eller ej. Men det är givetvis inte hälsosamt att bibehålla en kraftig övervikt heller. Ingen kan inbilla mig att en kraftigt överviktig person som ammar gör något bra för sitt barn genom att fortsätta med att inte träna och äta mycket snabb- och skräpmat.

Att röra på sig och äta bra när man ammar är alltid bäst. Väger man lite för mycket kanske man också går ned lite i vikt. Det är inte farligt för bebis.

Svar på tråden Bantning och amning?