• Slumraren

Gainomax, är det att ta i?

Hej!
    Hoppas någon som är mer tränings- och näringskunnig än jag kan hjälpa mig. Mitt nya liv har börjat (igen, hehe), och det går ut på att jag går stavgång 45 min före frukost (har druckit vatten och ätit ett äpple innan jag går ut). Jag försöker gå så att pulsen är någonstans mellan 110 och 120. När jag är färdig dricker jag en gainomax, duschar, stretchar etc. och äter sedan frukost (vanligen en portion yoghurt med müsli och osötad sylt).

Nu undrar jag om det är att ta i för mycket att dricka en gainomax? Träningspasset är ju inte speciellt hårt, visst svettas jag o.s.v., men jag är ju inte sådär halvdöd som efter ett spinningpass, t.ex. Hur brukar ni göra? Om jag tränar i 45 min - en timme och inte ser till att få i mig näring efteråt så är resten av dagen förstörd, för jag blir HELT slut, och det hjälper inte att jag äter bra senare. Men är gainomax mer för hårdare träning?

Målet är att få bättre kondition, stärka axlar och rygg samt bli av med lite fett. Jag är inte överviktig, men kunde gott ha en lite tajtare kropp...

• Svar på tråden Gainomax, är det att ta i?
  • Slumraren

Är det strängt förbjudet att puffa sina trådar?

• numberone

Man ska ju äta något efter att man tränat, men jag vet inte hur det funkar med Gainomax.... när jag tränade som mest ( har varit elitdansare) då åt jag alltid en banan direkt efter och kände mig piggare efter det.

• Slumraren

Tack för svaret, jag gissar att du tränar mycket, mycket hårdare än jag, så det betyder att jag också borde klara mig på en banan direkt efter och sen vanlig mat under dagen. Men det är ju så gott med Gainomax

• JsN

Om du mår bra av det så varför inte?

• numberone

Haha jag tränade mycket ca 6-8 timmar/ vecka.... idag gör jag det knappt så det räknas, nån promenad då å då... fast det har ju i sig lett till ett antal kilo till på kroppen... men tycker du att det är gott och inte onödiga pengar så drick på du.. det skadar inte kroppen vad jag vet *ler*

• Tingeli

jag brukar för det mesta gå 30-60 min innan frukost! och då brukar jag inte ta nån gainomax, jag tycker att det räcker med en bra frukost. jag brukar bara ta en när jag tränat hårt och en banan till. men fortsätt om du vill jag vet inte om det e bra eller dåligt! lycka till med promenaderna!

• 040602

jag tränar mycket och hårt. jag dricker aldrig Gainomax för att de innehåller så mycket kolhydrater + att de är dyrt.

Köp hällre proienpulver på hälsokost och gör en sådan drink i stället, billigare och mycket bättre än Gainomax

• MetalIsa

Tränar 5 ggr i veckan ungefär, hårt, och promenerar också massor. Dricker inte sånt...

• Slumraren

Tack för svaren! Som jag gissade så är det ju att ta i lite för mycket... fast gott är det ju Jag har fått blodad tand nu och har tränat lite hårdare, eller det kanske är för att jag ska hitta en bättre ursäkt för att dricka den goda sörjan

Bananer är så tråkiga...

• ModulFinnen

Såhär resonerar jag. Gainomax ä'r så vitt jag förstått ett sätt att tillförskansa sig energi. Egentligen behöver man den inte efter sitt träningspass eftersom du troligtvis inte kommer ge dig ut på ytterligare ett pass, eller hur?

Även om du tar ut dig totalt så finns där energi att ta dig till jobbet eller vart du nu ska hän efter passet.

Det du behöver, o oavsett vad många säger, är protein. Detta gäller oavsett om du vill bli av med fett eller bygga muskler. Gneom att inta protein så skickar du en signal om muskelökning/fettförbränning, responsen beror på vad du gjorde under ditt träningspass. Jag som går på gym o lyfter skrot skickar således en signal om att bygga upp nedslitna muskelceller. Detta kallas att försätta kroppen i "anabol fas". Det roliga med akroppen är att den samtidigt som den bygger muskler bränner fett då fett är den bästa energireserven vi bär på. Allt detta är mäkta krångligt men jag tror Du/Ni hajar.

Så mitt råd till dig är, skit i Gainomaxen, det är egentligen bara sötat vatten med lite tillsatta kolhydrater. ta en frukt istället o åk hem o uscha. Sen äter du en vanlig måltid inom 90 minuter efter träningspasset. på så sätt ger du kroppen en bra chans att bli som du vill ha den. Nackdel här dock... Muskler väger mer än fett, men tar mindre plats. Alltså är spegeln ärligare än vågen. Många som missar detta.

Ha de gott.

• Slumraren

Tack för ditt svar ModulFinnen! Jo, jag tror jag fattar hur du menar med proteinet. Tyvärr räcker inte en frukt efter träningen för mig, vet inte riktigt vad som händer, men de gånger jag har tränat och ätit en frukt, åkt till jobbet och ätit normal lunch efter 1-2 timmar så har jag varit dödstrött och vrålhungrig (omättlig) hela dagen. Är ganska känslig för snabba förändringar i blodsockret, kanske det har något med det att göra?

Jo, muskler väger mer än fett och jag struntar mer eller mindre i vågen, försöker hålla koll på hur kläderna sitter i stället

• Aquilon

Gainomax ger ju runt 20 gram protein, dvs motsvarande drygt 7 dl mjölk men betydligt lättare att bära med sig. Proteinpulver är förstås billigare men tenderar att innehålla en massa sötningsmedel som i stora mängder gör åtminstone min lilla mage en aning ofin...

• ModulFinnen

Gainomax ägare påstår att den ger 20 gram protein. Dock så har det visat sig att över 60% av proteinet försvinner i den procedur som uppstår när drycken framställs. Forskning pågår kontinuerligt i denna frågan eftersom man inte riktigt vet hur proteinsyntesen ligger därtill. De proteiner som kvarstår tenderar att stå tillbaka för kölhydraterna i sockret. Sorgligt men sant.

• Aquilon

Antar att du menar denaturering av proteinerna vid upphettningen? Vet du om det finns något i proteinpulverväg som inte är så förjordat aspartamsötat?

• ModulFinnen

Star nutritions grejor brukar ha en ganska "lättsmält" smak. Iaf om man satsar på chokladsmak.

• Slumraren

Är proteinbehovet större efter träning om man styrketränar än om man springer? Jag tror att det är det, men har ingen aning om varför

Förresten, eftersom jag verkar ha fått tag på kunnigt folk kan jag ju fortsätta fråga: Vad ska min puls ligga på när jag joggar? Försöker hålla lågt tempo för att jag ska orka jogga längre. Sen om elva år när jag fått bättre kondis ska jag öka farten Har ingen pulskocka så har stannat till ibland och räknat, skitsvårt när man precis har sprungit, men jag tror att min puls ligger strax under 160, vilket min man tycker att låter mycket (nåt om aerob och anaerob träning och mjölksyra m.m.). Jag är väldigt otränad, kanske hög puls trots låg fart har något med det att göra? Eller? Mjölksyra har jag inte fått, så antar att pulsen inte spelar så stor roll?

• Aquilon

Om du är otränad så kan du lägga dig runt 60% av maxpulsen (som antagligen är runt 190-200 slag/minut om du är 20-30 år gammal). Sedan kan du öka upp till 80% lite drygt. Själv intervalltränar jag rätt mycket och pendlar då mellan 75-90% av maxpulsen.

Det är dock rätt svårt att ta pulsen på sig själv när man springer. Pulsklocka rekommenderas. Ett mycket grovt mått är att du ligger på en ganska vettig träningspuls om du fortfarande kan prata. Flåsar du mer än så är pulsen antagligen rätt hög.

• ModulFinnen

Proteinbehpvet är aningen större när man lyfter skrot ja. Dels pga att protein i första hand byffer upp muskelceller. Men det innebär inte att man ska tacka nej till protein när man joggar då protein även bidrar till att hålla igång fettförbränningen.

Dock så är det så att gymmänniskor behöver i runda slängar 2 gram protein/kg kroppsvikt för att tillgodose behovet. Därför brukar det underlätta med proteindrinkar. Joggare vill ju bränna fett i första hand o då behöves 1gram/kg kroppsvikt... O i de lägena räcker det med det man får i maten. För joggare rekommenderas en dl råa havregryn med mjölk efter joggingpasset. det är finfina grejer.

• Slumraren

Aquilon - I så fall gör jag ju helt rätt, för jag började med stavgång och gissar att pulsen låg kring 120 då. Nu har jag kastat stavarna och börjat jogga, så jag har trappat upp till ca 80 % av maxpulsen (160). Jag har svårt att föreställa mig att jag skulle kunna jogga och hålla pulsen på 60 % av max, ca 120 slag, för så jädra långsamt klarar jag inte av att jogga Hur räknar man ut sin maxpuls? Springer tills man är nästan död och får någon att ta pulsen på en?

ModulFinnen - Ok, då föstår jag! Tack! Råa havregryn med mjölk... hmm, låter nyttigt men smakar inte Gainomax Får tänka lite på det här, ska jag satsa på smak och belöningskänsla mot bättre vetande, eller ska jag satsa på billigt och effektivt...

• Aquilon

Gammal tråd som jag just upptäckte igen... För att svara på frågan: En enkel formel för maxpuls är 220 minus åldern. Annars tar man på sig en pulsklocka och testar. När jag slutspurtar efter 7-8 km löpning med pulsen i medeltal kring 160 så kan jag komma upp i 194 som mest. Det stämmer hyfsat väl med mina 28 år. "Ouppvärmd" om jag bara råspringer allt vad tygen håller så når jag sällan mer än 180-185 innan mjölksyran äter upp mina ben.

Svar på tråden Gainomax, är det att ta i?