Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 9

Amulett skrev 2008-11-10 19:24:59 följande:
    Kavat skrev 2008-11-10 16:10:28 följande: Misstänker ju ägg också, sedan eksemen stämmer ganska bra överens med de dina barn har, KKavat. Nu har jag varit utan i nästan två veckor och hans eksem är borta (bara lite lätt röd i huden, men inte skrovlig). Ammar fortfarande en gång/dag. Funderar nu hur jag ska göra: vänta och låta honom testa ägg själv första gången (typ stryka lite på huden) om ett tag, eller äta ägg själv och låta honom få det genom amningen innan vi slutar med det. Känns som att det borde vara skonsammare att få det via bröstmjölken, och dietisten tyckte idag att det var en bra idé. Vad tror ni?
    Att få via b-mjölken är visserligen skonsammare, men sen så sitter det i längre också. Tar ju tid innan det går ur din kropp.
    Vi provocerade första gången vid 1 år, och då ammade jag inte så det var självklt hur vi skulle göra Fick råd från läk hur mycket vi skulle börja med utifrån hennes reaktion tidigare. Det ska alltid vara tillagat och utblandat (t.ex. i sockerkaka), men mängden man börjar med kan variera. För oss var det 1*1*1 cm första ggn, hon hade inte reagerat så starkt innan.
  • Blå Flygare

Här kommer en till hjälp inför (europa)resan:
    www.ecc-kiel.de/EVZkiel/food-infos/allergy-lexicon.html

Jag använde det när jag satte ihop ett översättningskort till S i somras. Använde celiakiförbundets översättningskort som mall, och så lag jag till fler allergener bara. Fick hjälp på FL att fixa till pluralen också

• Blå Flygare

Någon med bra recept med banan i? Brukar bli över mot slutet av veckan, och det är ju synd att länga när man kan boka något gott på det ist. Har hittils bakat banankaka (muffins) och choklad-och banantårta, och så har jag ett recept på bananpaj. Men många bananer blir det...

Och om någon har recept med kokosmjölk i så tas det också emot, blev över när jag gjorde chokladpudding här om dagen.

När ska jag eg. hinna baka något juligt?

• Blå Flygare

lolo: Välkommen även hit då. Tyvärr har jag ingen koll på sojan, men så länge han inte är känslig mot sojasläktingar så är korv inget problem. Scans är fritt från det mesta.
    Köttbullar har jag gjort på äggersättning NoEgg (bara för att vi har den hemma), men kokt potatis ska funka lika bra för att hålla ihop smeten. Man kan skippa det helt också, men då blir de lite torra tycker jag.
    Skinkan kan griljeras med bara senap och ströbröd. Ni kan ju skära bort en liten bit innan griljeringen och göra så bara med den om ni inte vill riskera er favoritgriljering
    Revbensspjäll är ju som vanligt, fast stekt i mjölkfritt då.
    Sillsalladen också som vanligt. Fast den är kanske inte så poppis, var inte det hos min tjej förra året i alla fall (1½ år då). Bara det och sill hon ratade, allt annat åkte in fortare än hon kunde tugga
    Laxen går ju fint (om han tål det), min tjej älskade den rökta!
    Mimosasallad (och omelett) är ju värre, de skippar vi. Finns ju så mycket annat att äta!
    Sen vet jag inte om ni äter något annat?

• Blå Flygare

Yosa; nej, men de ska visst ha special att ta fram som är det. Men hur vet man att man får rätt Misstag har skett! Spagetti o köttfärsåsen är utan ägg (o mjölk).

• Blå Flygare

lolo21 skrev 2008-12-07 12:07:03 följande:

Vet du om den är sojafri också? Bra att veta=)
    Har aldrig behövt fråga.
  • Blå Flygare

Lilaa skrev 2008-12-18 10:32:46 följande:

Hej allihoppa!jag har en fråga till er. Hur reagerar era barn om de får i sig ägg?Jag misstänker nu att min son på 3 månader är allergisk mot ägg. Han hade massa röda utslag, klåda och torr hy. bvc misstänkte mjölkallergi och jag har nu varit både ägg och mjölkfri i 2 veckor och min lille är mycket finare i hyn men fortfarande lite torr, Igår testade jag att dricka mjölk (jag helammar) men han har fortfarande inte reagerat så nu funderar jag på ägg. Jag ska vänta några dagar och sen testa äta ägg så får jag ju se men undrar om min sons symptomer liknar era barns?.
    Min tjej reagerade vid amning, men faktiskt inte via huden vilket lär vara det allra vanligaste utan med kräkningar och magont. På mjölken reagerade hon på fler sätt. Håller tummarna för att det bara är ägg för er, det är mycket lättare att hålla sig från än mjölken, om än man får lika mycket extrajobb med att läsa innehållsförteckningar och korsförhöra restaurangfolk och släktingar
  • Blå Flygare
    Lilaa skrev 2008-12-19 18:17:44 följande:
    Jag som helammar då och vill se om min lille har äggalleri, vad är lagom för mig att äta? Ska jag äta ren ägg eller baka nått?Testa med samma mängd som du hade gett honom, reaktionen kan bli den samma. Men var beredd på at öka upp flera ggr, och att reaktionen kan dröja uppemot en v. Beror på hur känslig han är, och hur snabb/långsamt han reagerar.
  • Blå Flygare
    Xelmas skrev 2008-12-22 19:56:59 följande:
    Hej allihop! Jag är inte så aktiv skrbent här på tråden, men kikar in och läser då och då. Just nu oroar jag mig lite för jul, det verkar ju vara äggi nästan allt! Rödbetssallad, köttbullar, risgrynsgröt, ägghalvor  mm. Men vissa sorter bara då. Någon som har tips på vilka märken som går bra?
    KÖttbullar; Mamma scans mm. Om du gör egna (gör inte alla det till jul? ) så ta NoEgg eller mosa en kokt potatis ist. Har även hört att man ska kunna strö lite, lite gelatinpulver i smeten för att få lättrullade köttbullar som håller ihop. Man kan skippa ägg rätt av, men jag tycker de blir torra då eller att de inte håller ihop.

Risgrynsgröt; Skämtar du?? Tur det är lätt att göra egen!

Omelett och ägghalvor går bort så klart.

Rödbetssallad: Kan du inte leta ett recept och göra egen, och så tar du en majonäs utan ägg i. Den utan fett samt Plamils är utan både mjölk och ägg. Om det bara är ägg du ska vara utan så vet jag inte, kanske finns någon mer sort med bara mjölk i.
  • Blå Flygare

rew skrev 2008-12-22 20:20:47 följande:

Hej! Nog tyvärr fått hitta hit oxå :( Sonen har sen tidigare konstaterad mjölkallergi och har varit mjölkfri i 1 1/2 år! Nu är han 2 år. Allergin har visat sig i eksem! Nu har han under hela hösten varit mkt konstig i magen. Vi har tagit bort t ex bönor och annat som vi vet kan ge lös mage. men den är knasig ändå! Nu har vi två veckor på oss att ta bort ägg, vilket jag misstänker är problemet! Han är ju ledig från dagis så vi kan kontrollera förloppet själva. Finns det några fällor att passa sig för? Måste jag ha dietistkontakt innan tror ni? MVH Eva
    Inte alls fallgropar som med mjölk, och undviker man mjölk så försvinner även de (albumin som är antingen mjölk eller ägg och E.... som bara får finnas i utländsk ost). Läsa innehållsförteckningar gör ni ju redan.

Äggallergi kan vara luftburen, så det kan ju vara lite lurigt. Men ofta är den det inte så ni behöver inte utesluta ägg helt i hemmet/på dagis om ni inte märker att eksemet är envist trots uteslutning ur kosten.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9