Inlägg från: Amulett |Visa alla inlägg
  • Amulett

Äggallergi-tråden: del 9

Kavat skrev 2008-11-10 16:10:28 följande:
    Ja, de sägs ju som sagt att äggallergi ofta växer bort i 3-års åldern, om det nu är det. Men jag hade nog helt klart väntat med att provocera tills barnet är 1 år. Men det är jag det. Ägg är ju inte så svårt att vara utan och det är ju bra att göra det under kontrollerade former före en ev. dagisstart osv.
    Misstänker ju ägg också, sedan eksemen stämmer ganska bra överens med de dina barn har, KKavat. Nu har jag varit utan i nästan två veckor och hans eksem är borta (bara lite lätt röd i huden, men inte skrovlig). Ammar fortfarande en gång/dag. Funderar nu hur jag ska göra: vänta och låta honom testa ägg själv första gången (typ stryka lite på huden) om ett tag, eller äta ägg själv och låta honom få det genom amningen innan vi slutar med det.
    Känns som att det borde vara skonsammare att få det via bröstmjölken, och dietisten tyckte idag att det var en bra idé. Vad tror ni?
  • Amulett
    Kavat skrev 2008-11-10 19:33:00 följande:
    Jag skulle nog börjat med ett eget patchtest/lapptest innan jag vare sig hade ätit eller gett barnet.
    strykt ägg på huden på dig själv eller på barnet?
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2008-11-10 21:31:32 följande:
    Att få via b-mjölken är visserligen skonsammare, men sen så sitter det i längre också. Tar ju tid innan det går ur din kropp. Vi provocerade första gången vid 1 år, och då ammade jag inte så det var självklt hur vi skulle göra Fick råd från läk hur mycket vi skulle börja med utifrån hennes reaktion tidigare. Det ska alltid vara tillagat och utblandat (t.ex. i sockerkaka), men mängden man börjar med kan variera. För oss var det 1*1*1 cm första ggn, hon hade inte reagerat så starkt innan.
    Problemet här är ju att jag inte VET att han reagerar. Han har haft små runda eksem på händerna vid tummarna, nu är de borta. Jag har inte heller ätit ägg senaste veckorna. Men eksemen har kommit och gått tidigare också ... (och då har jag inte medvetet avstått från ägg, min tanke är att jag kanske omedvetet har gjort det).
    Vore ju så trist att ta bort all ägg ur hans mat när han blir större bara för att jag kanske tror att han inte tål det. Men det är kanske lika bra att vänta ett tag och sedan testa att stryka lite ägg mot huden och se om han reagerar, och om det går bra, sedan stryka lite på läppen, och om det går bra låter honom äta. Det var i alla fall det dietisten förslog som möjlig väg att testa om jag inte ville låta honom få ägg via bröstmjölken.
    Hmmm. Kan verkligen inte bestämma mig!!!

Patchtest kan man visst få göra på NÄL (trollhättan) men enligt dietisten skickar man bara dit om det verkar som att barnet tydligt inte mår bra och man inte kan lista ut varför. Men det går kanske att tjata om jag verkligen vill.
  • Amulett
    tlw skrev 2008-11-20 14:19:27 följande:
    översatt kort på deras språk där det står att sonen inte kan äta ägg pga allergisk reaktion - var ett väldigt bra tips, har aldrig tänkt på det själv.Vi var och gjorde nya pricktest idag på vår 2åring.Han testades för drygt ett år sen och hade då kraftig äggallergi, då testades han även för mjölk och det visade sig hade vuxit bort.Vi visste att han hade mjölkallergi då men inte ägg, så blev lättade av att höra att mjölken vuxit bort men ledsna att höra att han ist fått äggallergi. Iaf, idag ett år senare testades han för alla möjliga allergier: mjölk, ägg, fisk, gluten, hund häst, katt pollen och lite andra (kommer inte ihåg allt)Han reagerade inte på nåt!! Inte ens ägg! Så skönt! Men läkaren sa att vi ändå skulle vara lite försiktiga med att ge han ägg nu i början. Ska ge han en liten bit pannkaka eller våffla (som han älskar) idag och lite mer imorgon och mer dagen därpå och på 4de dagen en hel. Han har ju bara ätit äggfria pannkakor och våfflor, så hoppas han ska gilla de med ägg i också nu då...Är väldigt förvånad faktiskt att det hade vuxit bort på bara ett år... Kan inte slappna av helt dock... Han är ju fortfarande liten, kanske utvecklar en ny allergi snart....
    Åh vad roligt! Grattis!!!

Tänkte bara berätta att jag trots allt testade att käka lite ägg (oatlys färdiga pannkakssmet) och sonen fick inga eksem på händerna. Känns väldigt skönt!
    Ska testa igen om några dagar.

Köpte förresten boken Fika - med recept utan mjölk och ägg och gjorde en mjuk pepparkaka därifrån. Blev riktigt god! Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk på att baka utan vare sig ägg eller mjölk, men där fick jag
  • Amulett
    Meee skrev 2008-11-20 19:37:34 följande:
    Vad är det för receptbok, blev genast nyfiken..
    Du hittar den på www.bakbordet.com/

Maken är väldigt sugen på att testa nåt som hette något i stil med "glömda chokladbollar", ska visst stå och torka i ugnen över natten ...
  • Amulett
    Turnit skrev 2008-11-26 14:40:44 följande:
    Amulett....tack för länken.....Letade efter en sån här, men missade den!! Tack!!
    Anytime
  • Amulett
    SanTan skrev 2008-12-02 10:52:48 följande:
    Bakade lussekatter i lördags. Linfröavkok i degen och pensalde med smör! Mmmmmm vad goda dom blev! Min man tyckte dom var fluffigare och saftigare och godare än dom brukar vara!!!Tusen tack för en bra tråd, utan den vet jag inte om Lussekatterna blivit lika goda!!! Det där med Linfröavkok hade hag aldrig hört talas om innan jag läst det här! Det funkar super. Min mamma bakar numera grova bullar med detta också, men behåller då även linfröna i degen, blir supergott!Någon som vet om det går att baka morotskaka på linfröavkok?
    Hur gör man linfröavkok? Och hur mycket behöver man i lussekattsdegen?
    Kan du inte dela med dig av ditt recept? Mina lussekatter har alltid blivit torra, även med "vanligt" recept, så nu när jag ändå inte kan följa det så är jag beredd att testa vad som helst
  • Amulett
    SanTan skrev 2008-12-03 08:45:43 följande:
    Amulett:Linfröavkok står i trådstarten hur man gör!Mitt recept:Kör 200 g smör tillsammans med 1,5 dl socker poröst i assistent.Blanda i 1 dl linfröavkok (Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).)"smält" 2 pkt jäst tillsammans med 0,5 tsk salt i en kopp, häll i smeten.Värm 0,5 liter mjölk tillsammans med 2 pkt saffran (1 g)(Saffrannen blir bäst om man stöter den noga i mortel tillsammans med 1 sockerbit innan man lägger den i mjölken!)Häll i degspadet Blanda i ca 16-18 dl mjöl Jäs ca 40 minuter.Rulla fina lussekatter och tryck i russin och jäs igen i 20 minuter.Grädda i ugn på 200 grader i ca 7 minuter.Pensla med smält margarin efter bakningen i ugn.Tänk på att snåla med mjölet!!!! Ju mer mjöl, desto torrare bullar!Lycka till!
    tack!!!
  • Amulett

Yosa skrev 2008-12-08 21:52:32 följande:

Min dotter (3,5år) har ägg-allergi. Oss veterligen har inte sonen (11månader) någon allergi. Han har aldrig fått ägg mer än i form av barnmatsburk som det står ägg i innehållsdeklarationen (pastan). Tror ni att vi vågar ge honom ägg? Ska vi i så fall ge honom en bit kokt ägg? Gulan eller vitan? (har för mig att det va ett av dem som va mer allergent, vitan?)
    Jag skulle börja med att ge honom ägg som är tillagat i tex sockerkaka, och då en liten bit i början. Om han sedan inte reagerar så går det ju att öka mängden och sedan ge honom ägg allt mer rent.
    Dessutom kan du ju testa, om han inte reagerar på sockerkaka, att stryka lite kokt ägg mot huden på honom också. Om han fortfarande inte får någon reaktion så är du ju hyfsat säker på att han inte är allergisk.
    Men jag skulle ta det försiktigt när syrran trots allt är allergisk!
  • Amulett
    Kavat skrev 2008-12-29 22:44:03 följande:
    Någon som har pannkaksreceptet med linfröavkok. Vegan.nu är nere och jag hittar inte... Blå Myran?
    Kopierade denna från ica.se häromdagen. Kanske funkar?

Gluten-, ägg- och mjölkfri pannkaka
    Buffé nr 3 2003, sid 1517

Ingredienser
    Portioner: ca 8 pannkakor

2 dl glutenfri mjölmix utan mjölk
    1 dl bovetemjöl
    1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    5 dl Solhavre, Tofuline, Rice dream eller kokosmjölk
    2 msk linfröavkok
    ca 2 msk smält mjölkfritt margarin
    Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel
    Gör så här
    Eftersom den här smeten är lite tjockare än vanlig pannkakssmet måste man vara ganska snabb när man fördelar smeten i pannan så att pannkakan inte blir för tjock. Pannkakssmeten kan varieras med olika ersättningar för mjölken.
    Vi har testat Rice dream original, Tofuline naturell sojadryck och Solhavre* som alla får en fin brun stekyta. Vi har också testat med kokosmjölk, det blir en väldigt god pannkaka som passar bäst till desserter eftersom den har en
    lätt kokossmak. Den får dock ett lite blekare utseende.

GÖR SÅ HÄR:
    1. Rör ihop alla torra ingredienser.
    2. Vispa ner mjölk, linfröavkok och smält margarin/ smör. Grädda som vanliga pannkakor.

* Havre rekommenderas för närvarande ej till barn och ungdomar under 18 år med celiaki.

Linföravkok som ersättning för ägg: Låt 3 msk linför koka i ca 3 minuter i 2 dl vatten. Rör om och sila bort linfröna.
  • Amulett

Yosa skrev 2009-01-08 20:22:54 följande:

Någon här som vet när barnen får det vaccinet som utvinns ur ägg? Är det vid 1 år eller vid 1,5 års ålder? vad heter den sprutan?
    Det är väl vid 18 månader - MPR tror jag den heter, är för Mässling Påssjuka Rödahund. Och den odlas i ägg på nåt sätt.
    Vi funderar ju fortfarande på om sonen tål eller inte tål ägg, och vi måste se till att testa i god tid innan det är dags för sprutan.
  • Amulett

Amulett skrev 2009-01-08 20:28:24 följande:

Yosa skrev 2009-01-08 20:22:54 följande:
    Det är väl vid 18 månader - MPR tror jag den heter, är för Mässling Påssjuka Rödahund. Och den odlas i ägg på nåt sätt. Vi funderar ju fortfarande på om sonen tål eller inte tål ägg, och vi måste se till att testa i god tid innan det är dags för sprutan.
    Här skriver det att uttalat äggallergiska barn ska ha kontakt med barnläkare innan vaccination.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Men de här i Finland hävdar att vaccinet inte innehåller hönsäggprotein ... Kanske är det annat äggprotein, eller att vi använder annat i Sverige?
    www.ktl.fi/portal/svenska/publikationer/guider_och_handbocker/vaccinatorens_handbok/vaccinerna_i_det_allmanna_vaccinationsprogrammet/vaccin_mot_massling,_passjuka_och_roda_hund_(mpr)/
  • Amulett

Såg en varning i GP i morse, från TT:
    "En sändning Dafgårds ekologiska köttbullar i enportionsförpackningar dras tillbaka sedan det visat sig att maträtten innehåller ägg utan att det framgår av förpackningen. Återkallelsen gäller 350-gramsförpackningar märkta med bäst-före-datumet 23 oktober 2009. Äggallergiker som köpt de felmärkta köttbullarna uppmanas ta kontakt med tillverkarens konsumentkontakt"

• Amulett

Hmmm. Har gjort Spagetti och köttfärsås med Risoni till sonen. Upptäckte för några dagar sedan att det står "spår av ägg" på dem (köpte innan vi började fundera över äggallergi ...). Nu har han ätit den i två dagar i rad. Middag i förrgår - vaknade och var orolig och smågnällig vid 03. Lunch igår - vaknade gallskrikande vid 21 och var enormt svår att lugna.
    Men: Han har haft stöknätter hela veckan, utan att äta Risoni.

Någon av er som har erfarenhet? Vi testar självklart ett tag utan Risoni nu, så får vi se hur det blir.

Eller är det vanligt vid 1 års ålder att vakna och gallskrika och bli lugn först när lampan tänds och sedan inte riktigt vilja somna om utan helst bara bli omkringburen?

• Amulett

Hedebris skrev 2009-01-17 11:33:26 följande:

kungsörnen har ingen ägg i sin pasta.
    Har de typ risoni? att vi testade den tidigare i höstas var ju för att den var så lagom stor för en 10 månaders att tugga Men framöver lär det väl få bli "icke"-Barilla ....
  • Amulett

Hedebris skrev 2009-01-17 16:44:58 följande:

ja, barilla har väll ägg i all sin pasta?
    Det står inget om spår på vår spagetti från Barilla.
  • Amulett

froggyL skrev 2009-01-17 17:13:49 följande:

Puh, det menar du inte...? vi har det skitjobbigt här just nu,.. eller ja, sen i slutet av november, fast då var hon sjuk och sen har det fortsatt... hon fyllde 1 nu i början av januari.. nu vaknar hon hur många gånger som helst under kvällen och runt 23 och fram till 2 när vi inte orkar mer, tar vi in henne i vår säng... hon liksom vaknar och skriker... oerhört jobbigt, å själv får jag ingen sömn alls nästan när hon ligger och helikoptrar sig mellan oss...  går runt som en zombie. Helt färdig. Jag håller fortfarande på att läsa ikapp mig, ska börja på tråd 4 nu. men har haft en kraschad dator så det har gått långsamt. Hedebris.. är det så? jag har inte satt mig in i allt än, men det är väl bara färsk pasta som har ägg i sig...eller?
    Känns skönt att inte vara ensam Håller en tumme för att det är 1-års perioden och inte äggallergi ... Men det känns lite åt allergihållet, tyvärr. Fruktansvärt jobbigt är det i alla fall. Inte blir det bättre av att jag måste resa en massa i jobbet (borta minst 2 nätter/vecka nu i en period) och han därför är väldigt mammig när jag kommer hem, och hans pappa är i upplösningstillstånd ...
    Måste ta och provocera någon dag så att vi kan få med veta äggallergin snart. Men jag är lite orolig för det också. Kan bara inte bestämma mig om jag ska testa med att stryka kokt ägg mot huden (han är ju kontaktallergisk mot mjölk) eller om han ska få äta en liten bit sockerkaka.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9