• Twixie

Äggallergi-tråden: del 9

Gjorde idag tårta av "Banansockerkakan" som fanns recept på i gamla baktråden! Mycket uppskattat! Då tårtbotten redan var smaksatt var det så enkelt att bara kleta på lite fruktpuré och grädde och tårtan fick ändå mycket smak!

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Jag skulle tycka det var läskigt att testa själv så eftersom man ändå inte vet hur de reagerar på nästa allergianfall om det är allergi som utlöser eksemen. Jag skulle hellre göra dem testerna på mottagningen/sjukhuset/dietisten så att de kan ta hand om det om det denna gång inte bara är eksem som blossar upp. Mycket för att Melvins två första reaktioner fick han "bara" eksem kring munnen. Tredje reaktionen (alltså tredje gången han fick i sig ägg) kräktes han och svullnade upp över läpp och ögon - vem vet hur det blir nästa gång! Av den erfarenheten så vågar jag inte laborera för mycket hemma utan tillsyn. Kusinen fick utslag första reaktionen andra reaktionen var att hans luftvägar svullnade igen. Vill absolut inte skrämmas då det kan stanna vid eksem och aldrig utvecklas till värre men samtidigt så ska man ju vara medveten om riskerna med att ge barnet en allergisk reaktion vilket det ju är i princip det man är ute efter när man just stryker ägg på huden etc.

• Twixie

Min faster med familj reste i Kina nyligen, deras son är kraftigt äggallergiker. De hade ett kort med sig på kinesiska där det i princip stod att "Pojken är kraftigt äggallergiker och vi kommer hålla Er ansvariga om han får i sig ägg eller får en reaktion efter ätit på Er restaurang". Han fick inte en enda reaktion och de var extremt noga utan att han blev åsidosatt. Tydligen var det där sista rätt viktigt för att de verkligen skulle ta det på allvar. Be en receptionist eller någon ni litar på skriva ett liknande kort.

• Twixie
    SanTan skrev 2008-11-27 11:17:37 följande:
    Vad blir lussekatterna bäst av att pensla med, då man inte tål ägg. Vill ju gärna att dom ska bli blanka och fina!
    FIck tipset av en konditor som alltid brukar pensla sina lussekatter med smält smör och då penslar man dem efter de kommit ut från ugnen (hon är inte äggallergiker). Kan också ta värmd mjölk med smält smör i.
  • Twixie

Schnappi i magen - Det är pest och pina när man är precis ny på det hela men när man kommit in i svängen så går det av sig själv. Man vet ju vilka varor som funkar/inte funkar och vad man kan äta ute efter ett tag. Luris kan vara parmesanost! Det tänkte jag inte på att det innehöll ägg (Vissa sorter!)! Annan luris fast åt andra hållet är att många köpe maränger (små som tårtbottnar) INTE innehåller ägg.

Melvin är ju tack o lov bara äggallergiker och jag tycker inte att lever ett högst normalt liv. Visst tänker man hela tiden i ägg-banor men det är numer så självklart att man inte tänker på att man tänker på det Ska förhoppningsvis allergitesta yngsta sonen hyfsat snart. Han har mycket eksem, vill se så att det inte ligger någon allergi bakom. Ska på 6 mån läkarkontroll nästa torsdag, allt går ju snabbare om man får remiss som man sedan själv kan ligga på om det behövs.

• Twixie

Jag brukar ha (har alltid haft, även innan M blev äggallergiker) ströbröd till köttbullarna. Tycker det binder bra och ger en lite rundare smak men annars är ju riven potatis eller potatismjöl också bra.

Tomathalvor med hemgjord pestoröra i som man sedan gratinerar i ugnen är gott. Vi brukar också ha mycket skaldjur som kräftor (de är ju röda ) vilket faktiskt är populärt hos lilla mannen. Annars lite olika köttsorter som fårfiol, rökt kalkon (eller annan kalkon) med potatisgratäng (på buljong istället för gräddsås) till.

Många gånger är det det speciella i att plocka ihop maten som är det roliga, speciellt för små barnen, så dukar man upp mycket även av sånt som inte är "riktigt" julbord så brukar det alltid slinka ned en hel del plus att dem känner att de kan äta massssssor på julbordet.

• Twixie
    Yosa skrev 2008-12-08 21:52:32 följande:
    Min dotter (3,5år) har ägg-allergi. Oss veterligen har inte sonen (11månader) någon allergi. Han har aldrig fått ägg mer än i form av barnmatsburk som det står ägg i innehållsdeklarationen (pastan). Tror ni att vi vågar ge honom ägg? Ska vi i så fall ge honom en bit kokt ägg? Gulan eller vitan? (har för mig att det va ett av dem som va mer allergent, vitan?)
    Är det någon mer av er i familjen som är äggallergiker? För oss har dem förklarat det så att är bara Melvin äggallergiker så är det lugnt med ägg till Malte (lillebror). Skulle däremot t.ex. pappa och Melvin varit äggallergiker så ska man vänta till barnet är över året innan man introducerar ägg. Jag är lite nojig ändå så när det blir aktuellt för lillebror att börja med ägg så kommer jag nog ändå att trappa upp lite. Just barnmatsburk, sedan kanske bröd/bullar med ägg, pannkakor osv innan jag vågar ge rent ägg men sedan är jag nojig vad gäller allergier . Det är skickad remiss nu till barnläkare för ett se om Malte också är allergiker då han får utslag kring munnen och på kroppen eller om han "bara" är atopiker.
  • Twixie

Tootoolah - Jag tycker ofta Melvin blir jättefin i hyn efter han har haft feber och/eller magsjuka. Som om det renar på något sätt nästan. Är det feber så blir han oftast dålig i hyn innan febern bryter ut för att sedan bli jättebra när han är frisk igen. Sedan märker jag direkt på eksemet när det är ruskväder. Jag känner stor skillnad (på mig själv) från dag till dag - så vädret spelar in otroligt mycket. Sedan är det ju inte omöjligt att hon trots allt kanske får i sig lite lite ägg på dagis också - luftburet om inte annat.

• Twixie
    Beccabecca skrev 2008-12-15 11:02:17 följande:
    Har inte barillas pasta alltid varit äggfri? Jag vet att det började skrivas "spår av ägg" på lassangeplattorna, men idag när jag skulle handla så stod det spår av ägg på nästan varenda paket... surt!Iof tror jag att lilltjejen (som bara ammas) klarar av att jag äter spår av ägg, men det känns lite som att om jag bestämt mig för att vara äggfri till vi får henne testad, så ska jag hålla mig borta så mycket det går.
    Jo, tror det har blivit strängare regler inom EU för när det måste redovisar "Spår av". ICA har också börjat skriva "spår av ägg" på viss pasta som det aldrig stått förut!
  • Twixie
    SanTan skrev 2008-12-15 12:05:36 följande:
    Twixie:Jo, dottern hade hög feber och öroninflamation och var som sagt jättefin. Nu har hon varit på dagis en vecka och fått eksem lite överallt och en spricka under örsnibben....Men som du säger, det kan säkert beror på vädret. Och luftburen ägg kanske. Hemma har vi nästan aldrig ägg numera..... Det händer så klart att vi har det och jag har iof inte märkt nått specillet när vi har det. Men å andra sidan är sånt jättesvårt att märka då eksemen kommer som en fördröjning....
    Jag iaf smörjer in sonen mer eller mindre omedvetet flera gånger per dag plus att han gillar att smörja in sig själv också (fast då brukar det inte bara vara på kroppen ) medan på dagis så tvättar de ju händer och ansikte på dem (efter blöjbyte, mat, ibland när de varit ute etc) men de smörjer inte in dem. Iaf inte på det dagiset Melvin går på. Jag märker också skillnad på Melvins hy om han druckit bra eller inte när vädret är som det är. Har han druckit ordentligt blir han inte lika torr i hyn och det spricker inte lika lätt.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9