• Kavat

Äggallergi-tråden: del 9

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m36253651.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35336472.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35336308.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 10:10
    Nya trådar:
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m38403068.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m38403330.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 20:45
    E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 20:18
    Nya allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-12 10:45
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9
  • Kavat

Prince or Princess skrev 2008-11-10 08:48:48 följande:

Har en liten fråga: Min 4-mån dotter har länge haft eksem på kinderna som inte gick bort efter noggrann smörjning med mildison. bestämde mig för att utesluta ägg o mjölk (hon helammas) och då försvann eksemen nästan helt (smörjde fortfarande). började lägga till yoghurt, ost smör osv, ingen reaktion och helt plötsligt kom eksemet tillbaka! Kan detta bero på ägg som fortfarande inte "gått ur kroppen"? (var en v sen jag åt ägg) eller beror detta på mjölkprodukterna med fördröjd verkan??? kan tillägga att eksemet var helt runt förut. det som nu blommat upp är exakt hälften av eksemet, en halv-cirkel!? tacksam för hjälp!!!!
    Välkommen hit! Vi har även en mjölktråd i trådstarten som du är välkommen till.
    Du bör vara helt mjölk och äggfri en månad innan du provocerar samt att eksemet bör vara helt borta utan att du behöver smörja. Annars är det svårt att helt säkert tyda det. Men får du bort eksemet genom att smörja (och du är mjölk och äggfri) och sen det är lugnt och fint ett litet tag utan att smörja så kan du försiktigt börja introducera mjölk igen för att se.

Eksem kan ha fördröjning och smörjer du hela tiden så är det svårt att veta om det hade kommit direkt om du inte hade smörjt, det är därför man bör göra som jag skrev ovanför. Ämena är kvar upp till 2 veckor i din kropp och ytterligare upp till 2 veckor i barnets kropp, det är därför man bör vara fri från allergenet 1 månad innan man testar. Samt att man helst ska vara helt symptomfri innan.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2008-11-10 16:00:48 följande:
    konstigt att det ska vara så svårt att få hjälp från sjukvården ibland fast man ber om det? jag fick iaf komma och lämna blodprov på min dotter, men läkaren sa att om provet visar att hon inte e allergisk så finns det ingen anledning att utesluta ägg/mjölk. Detta har jag hört från flera håll är fel, eftersom provet kan visa fel! hur kan en allergiläkare säga så?!?Ja, jag är inte förvånad. Men visst är det så dåligt.

Vi har fått vete en massa gånger att våra barn minsann inte är allergiska...
    Men "facit" i hand är de allergiska mot mjölk, ägg, soja och alla sojasläktingar, sonen har även sädesslagsallergi (vete, havre) och tål inte kåvepenin/molipect och dottern mot rött färgämne och sorbitol. Så nog är de allergiska trots läkarnas kommentarer...
  • Kavat
    Beccabecca skrev 2008-11-10 15:25:03 följande:
    Jag har också en dotter på snart fyra månader jag misstänker är allergisk mot ägg. Hon hade samma typ av eksem som du beskriver. Jag har varit utan ägg nu ett bra tag och eksemet har inte kommit tillbaks (och hennes skrik på kvällarna är också borta). Hennes storebror var äggallergiker, därför har jag bara uteslutit ägg ur min kost. Men nu vågar jag inte provocera och testa med ägg igen... Är rädd att hon ska få så ont i magen som hon hade när hon bara var några veckor gammal. BVC har inte mycket råd att ge och barnläkarmottagningen vill inte ta emot mig eftersom hon inte har några symptom nu och jag själv verkar ha hittat källan... De säger bara att hon är för liten än så länge att jag ska vänta till hon börjar äta mat själv. *suck* Prince or Princess skrev 2008-11-10 12:02:41 följande:
    Ja, de sägs ju som sagt att äggallergi ofta växer bort i 3-års åldern, om det nu är det. Men jag hade nog helt klart väntat med att provocera tills barnet är 1 år. Men det är jag det. Ägg är ju inte så svårt att vara utan och det är ju bra att göra det under kontrollerade former före en ev. dagisstart osv.
  • Kavat
    Amulett skrev 2008-11-10 19:24:59 följande:
    Kavat skrev 2008-11-10 16:10:28 följande: Misstänker ju ägg också, sedan eksemen stämmer ganska bra överens med de dina barn har, KKavat. Nu har jag varit utan i nästan två veckor och hans eksem är borta (bara lite lätt röd i huden, men inte skrovlig). Ammar fortfarande en gång/dag. Funderar nu hur jag ska göra: vänta och låta honom testa ägg själv första gången (typ stryka lite på huden) om ett tag, eller äta ägg själv och låta honom få det genom amningen innan vi slutar med det. Känns som att det borde vara skonsammare att få det via bröstmjölken, och dietisten tyckte idag att det var en bra idé. Vad tror ni?
    Jag skulle nog börjat med ett eget patchtest/lapptest innan jag vare sig hade ätit eller gett barnet.
  • Kavat
    Amulett skrev 2008-11-10 19:48:29 följande:
    Kavat skrev 2008-11-10 19:33:00 följande: strykt ägg på huden på dig själv eller på barnet?
    Ja, alltså eftersom hon får eksem så finns det större chans att det skulle visa sig på ett patchtest. Men det görs ju bara på få ställen i landet.

Men som sagt man kan göra egna. www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793.html

Frågor, så är det bara att fråga på.
  • Kavat

anna carina skrev 2008-11-19 22:56:34 följande:

Hur är erfarenheten att resa med barn med äggallergi? Är tacksam för alla tips och förslag! Om tre veckor åker vi till Vietnam med vår 15 månader gamla son. Jag tycker inte det är nåt större problem hemma, han äter i stort sätt samma mat som vi gör. Vi tänkte ta med några burkar barnmat att använda som reserv alt blanda ut med ris eller pasta. På barnmottagningen där vi gjorde pricktestet ansåg de att hans allergi inte var så allvarlig då reaktionen (kräkningar och utslag) kom först 4 timmar efter att han ätit ägg. Vi ska även få utskrivet medicin att tas vid ev allergisk reaktion.
    Jag har inte varit ute och rest med mina än, men hoppas de andra har lite tips!
    Vet inte riktigt hur det är just i Vietnam, men man får se upp så de inte blandar ägg i ris och nudlar, där blir det ju "osynligt".
    Det är bra att ha med sig ett översatt kort på deras språk där det står att sonen inte kan äta ägg pga allergisk reaktion.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-11-22 19:43:37 följande:
    Någon med bra recept med banan i? Brukar bli över mot slutet av veckan, och det är ju synd att länga när man kan boka något gott på det ist. Har hittils bakat banankaka (muffins) och choklad-och banantårta, och så har jag ett recept på bananpaj. Men många bananer blir det... Och om någon har recept med kokosmjölk i så tas det också emot, blev över när jag gjorde chokladpudding här om dagen. När ska jag eg. hinna baka något juligt?
    Banan och hallonglass? Mixas bara och fryses till sorbé.
    Enkelt, "sockerfritt" och gott!
    Vi kör kokosmjölk i det mesta nuförtiden! Lax och potatismos eller pasta, broccoli med kokosmjölk var en riktigt höjdare!
  • Kavat
    Twixie skrev 2008-11-27 14:22:07 följande:
    FIck tipset av en konditor som alltid brukar pensla sina lussekatter med smält smör och då penslar man dem efter de kommit ut från ugnen (hon är inte äggallergiker). Kan också ta värmd mjölk med smält smör i.
    Eller havredryck eller vatten-och sockerlösning.
    Men vilket som ger bäst resultat vete katten..
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 9