Trombyl/Albyl/Bamyl och ÄNDÅ fått missfall???????????????????????
Som rubriken - har du ätit ASA efter upprepade missfall och ÄNDÅ förlorat ditt barn?
Som rubriken - har du ätit ASA efter upprepade missfall och ÄNDÅ förlorat ditt barn?
Får jag fråga varför du äter dessa preparat om du vill bli gravid?
Din fråga har inget med min fråga att göra, men visst. 1. Jag ÄR gravid. 2. Jag äter INTE dessa preparat.
Jo jag undrar för att dessa preparat kan öka risken för missfall om man äter de i första trimestern, och öka risken för påverkan på hjärta och njurar på bebisen om de tas i tredje trimestern, och såklart göra kvinnan mer lättblödande inför förlossningen...
Var har du fått informationen att det kan leda till missfall?
Anonym (ASA) skrev 2008-11-09 19:48:11 följande:
Du har formulerat frågan som om dessa preparat skulle sänka risken för missfall... Så jag förstår den inte.
HAr hört att de kan hjälpa mot missfall
Anonym (ASA) skrev 2008-11-09 19:55:42 följande:
Jag åt Trombyl (ASA) under min graviditet , från v 6-v 38, för att FÖRHINDRA mf...
Men för att svara på din fråga, så visst kan man få mf trots att man äter ASA
I låga doser kan det i vissa fall hjälpa att förhindra missfall utan att ha några negativa biverkningar, Risken för missfall ökar bara om dosen blir för hög.
Men hörni. Massor av kvinnor får Trombyl utskrivet av läkare i Sverige idag efter att ha haft upprepade missfall. Vissa IVF-kliniker behandlar ALLA kvinnor med Trombyl som trombos-profylax, och flera studier visar att detta har gott resultat. Så klart skulle man inte behandla med Trombyl om det antogs ÖKA risken för missfall. Ni har inget underlag för det ni skriver, utan ni reagerar spontant med varningsflagg för att Trombyl är "farligt".
Min fråga riktar sig alltså till de kvinnor som HAR behandltas med Trombyl i syfte att motverka ytterligare missfall. Googla om ni inte tror mig.
ASA dvs trombyl etc hjälper INTE mot missfall generellt. Det kan tillochmed öka risken för missfall något eftersom det precis som andra skrivit ökar risken för blödning, påverkan på fostret osv.
Däremot finns det kvinnor som har en ökad risk för blodproppar, ffa för att få små sådana som drabbar moderkakan och på så vis ökar risken för missfall. DE, och BARA de, har nytta av ASA i förebyggande syfte.
Om man har haft fler än två missfall på rad ska man prata med sin barnmorska om nyttan av en utredning. Man ska inte ge sig på att experimentera med mediciner på egen hand, det är bara dumt och det går så mycket rykten på internet om vad som är bra/dåligt så man riskerar att ställa till problem för sig själv.
Anonym (ASA) skrev 2008-11-09 20:01:35 följande:
TS: dr Google är förvisso lätttillgänglig, men inte särskilt pålitlig eller objektiv...
Jag tror dig, men för en som har haft turen att inte ha missfall så var detta helt okänt. Det man läser vid en "normal"(tycker inte om ordet normal, men kom inte på en annan formulering)graviditet så får man ju veta att man inte ska ta dessa preparat, just för missfallsriken.
Men då fick jag lära mig något nytt och det är ju super bra att det finns något som kan hjälpa dessa kvinnor att få sina efterlängtade barn