• WilmersMamma

Åka buss med 2-åring i 1 timme.. Tips tack!

Ska kanske åka buss till en kompis på tisdag.. det är en långfärdsbuss.. SKa man ha bilbarnstol till honom eller hur är reglerna? Måste jag ha honom i knäet under hela resan eller får han sitta själv..`?
    Och hur ska jag roa honom på bussen utan att han blir galen haha.

• Svar på tråden Åka buss med 2-åring i 1 timme.. Tips tack!
  • Tvåbarnsmorsan

När jag åkte med min son hade jag alltid med mig bilstol åt honom men om du ringer och frågar så kanske man kan låna också! Han måste sitta fast hela resan och får inte sitta i ditt knä så mycket leksaker och sånt som kan underhålla!

• WilmersMamma

tack för infon tvåbarnsmorsan.. har aldrig sett någon som har sina barn fastspända men jag vill ju gärna det..

• mludvigs

Om dui har möjlighet så bind snören i de leksaker du tänker ha inne i bussen för det är ganska jobbigt att hela tiden krypa på golvet efter tappade leksaker...

• strojes

Om möjlighet finns så se till att han sitter i ett bakåtvänt säta om du ej har bilstol med.

• solida

Men gud...Har ni med er bilbarnstolen för en resa på EN timme?? Ja, jag vet att det kan hända olyckor på en resa på en minut men iallafall. Jag skulle nog inte ta med nån bilbarnstol, har aldrig sett nån som sitter i sån på en buss. Ha med mycket leksaker och kex, frukt, juice etc. kanske en bok om han gillar att titta i böcker och höra saga?

• Everton

Min dotter hatar att sitta still, men man får vara påhittig. Lera är roligt att pyssla med, rita är också kul, investera i nån ny liten leksak som kanske underhåller ett tag, hörlurar med musik eller saga på (är väldigt spännande att leka med) En timme låter rena lyxen...själv har jag nyligen kommit hem från ett Irlandsbesök (min släkt bor där) och det var inte så roligt att behöva sitta med henne i knäet på flyget i två timmar på grund av turbulens.

• lallu

jag åkte upp till stockholm, en resa på 4 timmar...då hade jag med bilstol till min son...men personalen på bussen tittade konstigt på mig när jag kom med bilstolen och sa att det inte är vanligt att föräldrar har med bilstol...men det kändes tryggt för mig att veta att han hade sin trygga plats på en sån lång resa...
    sjunga brukar vara poppis, i alla fall med min son, böcker, olika leksaker, fika osv...
    men jag tror inte att jag skulle haft med bilstol på en resa på 1 timme...här går bara såna vanliga lokalbussar omkring...

• Lilla My77

När jag ska in till stan tar det 25 min ca..willliam sitter i sin vagn nästan hela resan eller brevid mig..han är 2 år. Som sagt, ta med nåt att äta på, nån bok kanske och leksaker.....Lycka till!

• Angeeliina

Leka "gömma ostbågar/popcorn" på platsen ni sitter på ett och ett tar lite tid. Hon blundar och du lägger ett någonstans och hon ska hitta det och får mumsa upp det...

• onehappen

att underhålla för bara en timme beror väl på barnet. Vår tycker det är roligt att titta ut på bilar o bussar och hålla i en bok. Det räcker även om han får myror i brallan på slutet. Men frukt eller något låter bra. Kanske köpa en serietidning att bläddra i om han gillar läsa (titta på bilder..), en egen tidning är ju nåt helt nytt för en 2-åring

• WilmersMamma

tack för alla tips! har ju åkt lokalbuss i 30 minuter förut men det här är en sk långäfrdsbuss så jag är lite nervös att de ksa vara mycket folk å så vagnen stoppar man i bagaget om jag ens ska ha med mig den.. blir att köpa någon ny liten bil åsså oastkrokar typ

• uvaluva

min dotter tycker det e så spännande att hon sitter blickstilla i upp till 2 timmar! har funkat på tåg, flyg o buss. gjort så sen hon var 2. vi åker inte så ofta kan tilläggas...

• mamma grisen

hallå här är kungen på buss!!! ha ha har inget körkort så jag åker jämt buss, stadsbuss som långfärdsbuss... har 2 barn
    för det första så sitter de på eget säte eller i knät... jag har alltid satt dem vid fönstret så de ser ut... ta med bok eller något att plocka med + något ätbart brukar går jättebra..
    sedan brukar det gå bättre än vad man tror,,oroa dig inte i onödan... LYCKA TILL!!!

Svar på tråden Åka buss med 2-åring i 1 timme.. Tips tack!