• OopsyDaisy

Får man skita i släkten under julen?

Vi orkar inte fira jul med barnens farföräldrar (+ annan släkt), vi orkar inte, vi orkar inte, vi orkar inte!!!! De har miljoner prynadssaker, ljus på borden, whiskyglas framme med skvättar i osv. Vi orkar inte jaga våra barn under hela julhelgen. Det enda vi vill är att skita i allt och fira jul hemma bara vi fyra.

FÅR MAN DET?

Fler som känner igen detta?

• Svar på tråden Får man skita i släkten under julen?
  • miababia

jag tycker man får det. om de vill fira med er, kan de inte komma till er en sväng (på era villkor)

• OopsyDaisy

Precis det vi sa (till varandra inte till dom ännu...), de som vill fira med oss får fan komma hit. Men det är så himla traditionsbundet att vi ska fira hos dom, så för dom är det inte ens en tanke att vi skulle fira hos oss istället.

• kurteva

Självklart ska man få göra det, men ibland kan det ju vara lite svårt att få folk att bryta gamla traditioner. Lycka till!

• lövet2

När vårt andra barn var ett år, då sa vi att "I år firar vi jul hemma hos oss, för barnens skull. Ni kommer väl?". Och det visade sig att mina föräldrar var djupt tacksamma för det, för det var inte roligt med en 1-åring och en 3-åring som härjade bland alla prydnadssaker och farliga icke barnsäkrade prylar där hos dem.
    Vi startade en ny tradition, och sedan dess firar vi jul hemma!

• Veladis

JA!

Själv skiter jag inte totalt i släkten, men jag vägrar flänga runt för att göra alla nöjda!

Vi firar jul hemma hos oss, släkt och vänner får gärna titta in liten en stund om de vill. Men de får ta det som det är, vi orkar inte direkt stå för sju sorters kakor och hela julbordet. jul ska vara kul!

• Gladabarnensmamma

Visst får man det, jag tror bara det kan vara smidigt att lägga fram det lite fint. Typ, nu har funderat klart över hur vi gör i jul och nu när barnen börjar bli lite större (?) så vill vi fira julen hemma hos oss i lugn och ro.

om dom bor hyfsat nära kan ni ju åka över på juldagen eller så?

• Squeezetoy

Vi skiter i släkten i år, har sagt att den som vill kommer till oss istället. Det ska bli sååå skönt.

Vi är också trötta på att jaga runt runt eftersom de vägrar ens försöka plocka undan farligheter. Alltså, inte bara prydnader som riskerar att fara i golvet utan de tycker att dom precis som vanligt ska kunna förvara köksknivarna i lådor utan spärr t ex... Helt otänkbart enligt mig med vår son som går i allt hur man än gör. När vi är där och hälsar på och plockar undan de värsta grejjorna har de redan plockat tillbaka dom om vi är borta några timmar för att göra annat.

• OopsyDaisy

Vad skönt att höra alla svar! Tack!

• Snö80

Klart man får "skita" i släkten och fira på egen hand!

Svar på tråden Får man skita i släkten under julen?