• Mammatilltvåprinsar

Hur långt innan måste man meddela sin arbetsgivare att man ska vara föräldraledig?

Min man och jag skulle behöva göra lite ändringar i planeringen av föräldraledighet. Hur långt innan MÅSTE arbetsgivaren veta enligt lag?

• Svar på tråden Hur långt innan måste man meddela sin arbetsgivare att man ska vara föräldraledig?
  • Lussekatten87

Enligt lag: MINST 2 mån innan.

(¯`°?.¸ ♥ ♥ ¸.?°´¯)
  • Severus
    Lussekatten87 skrev 2008-11-09 20:51:54 följande:
    Enligt lag: MINST 2 mån innan.
    Läst samma
    Våga Vägra Östrogen
  • Skusan

Sorry, 2 månader är det... Men man kan ju söka om det senare med, men då inte räkna med att få det bevilajt...

• Skusan

Men jag hittar ju ingen säker källa på det... hmmm... Hittar ju bara lite lös fakta på google, sen är inte FK så lätt att hitta information på heller... Ska nog leta upp nån lag om ledigheter... Återkommer .

• Barbabok

2 månader, eller så fort man kan. Ibland vet man ju inte om det så långt som 2 mån. innan men då ska det ske utan dröjsmål. 
    Från föräldraledighetslagen;

Anmälan och beslut om ledighet

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

Jag är med parvel
  • Skusan

Hittat: Klippt ur

Utfärdad:
    1995-05-24

Uppdaterad:
    t.o.m. SFS 2008:572 Föräldraledighetslag (1995:584)

13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.
    En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet med tillfällig föräldrapenning enligt 8 § ska anmäla ledigheten till arbetsgivaren minst en vecka före ledighetens början. Om ledigheten beror på sjukdom eller smitta, gäller dock inte någon anmälningstid. Lag (2008:563).

• Mentolist

2 månader är det som gäller. Undantag om avtal på arbetsplatsen säger annorlunda. På makens arbetsplats gäller tex 3 månader.

• Jenita659

2 månader gäller, eller så snart det kan ske! Se länk och lagutdrag nedan:

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

Föräldraledighetslagen:

Anmälan och beslut om ledighet

• Fam Lycke Svedberg

MINST 2 månader, ja.. men 3 månader ska det vara för god planering!

• Mammatilltvåprinsar

Fam Lycke Svedberg skrev 2008-11-09 21:03:22 följande:

MINST 2 månader, ja.. men 3 månader ska det vara för god planering!
    Mm, men nu har det kommit upp väldigt speciella omständigheter och för maken gäller det att han vill jobba en dag/vecka istället för två och för mig att vara ledig en dag i veckan istället för att jobba 100 procent. Missar tvåmånadersgränsen med ett par dar men vi får vädja till deras godhet eller i värsta fall pussla. Tack alla som kollat!!!
  • FrökenBokmal

Det går att avvika från lagen genom kollektivavtal

(2 § Ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.
    Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om
    - anmälan om ledighet (13 §),)

Dock gäller oftast två månader. För mamman brukar det bli uppenbart ganska lång tid innan...

• Mammatilltvåprinsar
    FrökenBokmal skrev 2008-11-09 22:27:05 följande:
    Det går att avvika från lagen genom kollektivavtal (2 § Ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om- anmälan om ledighet (13 §),)Dock gäller oftast två månader. För mamman brukar det bli uppenbart ganska lång tid innan...
    Jo, men han är ett år och jag har redan varít hemma ett år. Sen skulle jag jobbat 100 procent till påsk och sen 80 och maken 40 procent. Men nu hoppas vi att vi kan jobba 80 och 20 istället. SÅ han har anmält att han ska vara ledig men alltså mindre än han behöver vara nu.
Svar på tråden Hur långt innan måste man meddela sin arbetsgivare att man ska vara föräldraledig?