vad göra med sött vin?
råkade öppna en flaska dessertvin när vi egentligen skulle ha haft vanligt vin.
vinet är verkligen supersött och nu undrar jag vad jag ska göra med resten av vinet? tyckte det var för sött att dricka...
råkade öppna en flaska dessertvin när vi egentligen skulle ha haft vanligt vin.
vinet är verkligen supersött och nu undrar jag vad jag ska göra med resten av vinet? tyckte det var för sött att dricka...
Vad heter vinet?
Drick det till någonting som är sött. Det söta i desserten tar ut det söta i vinet. Men annars, vad är det för vin? Ett portvin kan du till exempel göra världens godaste sås på.
vitt supersött vin, smakade som outspädd saft, helt sjukt...
Till att börja med ska det ju vara riktigt kallt. Är det typ italienskt vin santo kan det drickas till mandelskorpor som man doppar i vinet, även andra kakor med nötter och mandel kan funka bra. Är det ett fylligare typ tokajvin (bärnstensfärgat) kan det vara gott till glass och bär (tokaj och hjortron gifter sig fantastiskt bra). Försök känna toner av frukt i vinet och utgå ifrån det.
Gillar man inte alls att dricka söta viner kan man ha lite i en fruktsallad eller fräs äpplen med smör och kanel och häll över vinet och låt det koka in. Används sedan i äppelkaka eller bara till glass.
Dessertvin... tja, jag skulle vilja beskriva det som en "aquired taste". Det är inte alla som uppskattar det. Men jag förmodar att det inte finns någon som helst syra i vinet och då skulle det vara lämpligt att dricka till till exempel en vaniljpannacotta. Sött tar ut sött, som sagt, även om det låter lite mysko. Dricker man det till någonting med syra i så kommer det att upplevas ännu sötare.
I övrigt skulle du kunna testa att göra en efterrätt med ditt desservin. Värm upp vin och marinera frukt och bär i det, till exempel. Eller gör en sabayonefterrätt.
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=2111
Dessertvin kan annars vara väldigt gott till ostbrickan (salt och sött går också ihop). Vin santo som Miang nämner är till exempel utmärkt till brie.
jo vi försökte med salt rocheford-ost till vinet men det funkade inte alls..
kanske skulle försöka mig på zabayonne-sås, någon som har ett bra recept?
Det beror på hur mycket syra det finns i vinet. Roquefort är ganska krävande, innehåller till exempel umami och brukar rekommenderas till sauternesviner som har en del syra i sig också. Du har inte sagt vilket vin det är, då är det lättare att rekommendera någonting till. Amfora Muscat d'Alexandrie skulle jag hellre ha till dessert än ost, till exempel.