Dyslexi - hur vet man om man skall söka för det då???
Jag fick en fundering på om jag kunde ha "en släng av" dyslex och googlade på det hela och fann detta som vanliga egenskaper www.dyslexia.com/library/swedish/egenskaper.htm och det stämmer mycket på mig. Så jag kanske har mer än en liten släng av det hela...
Men som ni ser jag skriver inte helt galet, tror jag, och jag kan läsa böcker fort som fan.
Jag fick för mig att dyslexi var att blanda ihop d och b och att inte kunna läsa och skiva så bra.
Stava är jag kass på och nu tänker jag ju inte så mycket på mina fel när datorn rättar det mesta, men det blir ju alltid fel som t.ex. "bar" istället för "bra".
Men är inte det ett typiskt datafel eller brukar jag skiva fel så när jag skriver för hand med tro, fast då rättar ju ingen mig så då vet jag inte om det?
Båda mina föräldrar stavar värre än mig med.
Dessutom så sa min sambo att han fick träna på att hålla pennan rätt när han var liten. Jag har inte tänk att det finns rätt och fel sätt att hålla en penna på, men jag såg nu att jag håller den inte som han i alla fall, jag stödjer mot ringfingret, rätt eller fel?
Jag förstår särskrivningar men jag gör de ändå och jag vet aldrig om det är "käna" eller "känna" ex. Men jag har klarat mig ganska ok ändå bara det att jag känner helt säkert att jag fått sämre betyg än vad som jag kan. Förstår ni?
Jag är snart 30 och skulle vilja studera på universitet. Finns det någon med erfarenhet av dyslexi här som kan ana nått?
vill va anonym för dte är personligt.. mm så skriver jag alltid "det" på datorn, men det är väl vanligt för typ nästan alla??