• UnderYtan

Värk i magen, vecka 5

Jag är i vecka 5 och har sedan ett par dagar tillbaka haft en slags molande värk i nedre delen av magen. Ibland ökar den i styrka. Den är inte hela tiden utan kommer då och då, både under dagtid och under nattetid. Inatt vaknade jag 3 gånger av värken. Den brukar gå över inom ca 5 minuter. Är det farligt?

Jag ringde barnmorskemottagningen men kände mig inte tryggad av hennes svar, hon frågade om jag blödde något och det gör jag inte. Hon sade att får jag jätteont så får jag ju åka in men lite molvärk är normalt.

Hur vet man vad som är normalt eller inte? Just nu har jag t.ex. inte ont. Känner inte av magen alls.

• Svar på tråden Värk i magen, vecka 5
  • våg

man kan ha lite ont när livmodern växer. Har för mig att jag hade typ som mensvärk. Tycker inte att du ska oroa dig. SOm hon sa, blöder du inte så är det lungt.

• UnderYtan

Ok. Jag tror aldrig jag har haft mensvärk förut så jag vet inte hur det ska kännas.

Det som gjorde mig orolig var att jag vaknade av det men jag slutade (på eget bevåg) med min medicin jag alltid tar till natten nu i helgen eftersom jag plussade i fredags och inte fått tag i läkare som kan säga om den är farlig eller inte. Den medicinen brukar hjälpa mig att sova djupsömn så det kan ju vara att jag inte sover nå djupt som jag vaknar av värken. Känns så obehagligt bara.

Inte trodde jag att jag skulle vara så orolig för typ allting. (Detta är första graviditeten)

• våg

Då är det säkert så, att du vaknar för att du inte sover så djupt. Skulle det vara så att det onda skulle vara något allvarligt, så skulle du nog känna det. Du skulle veta om det gör riktigt riktigt ont.
    Du kan kolla på fass.se om medicinen är farlig el inte. Har du kollat på livsmedelsverket vad du får äta o inte?
    Och att du oroar dig, det är så... det kommer du att göra, resten av livet
    kroppen ställer om sig på så många olika sätt. En graviditet påverkar kroppen på tusen olika sätt som man inte visste om, fötterna växer, man kan få massa röda prickar, man får tjockare hår, gråter för minsta lilla och en massa massa andra saker. Vissa får fler och konstigare symptom än andra.
    Känner du dig väldigt orolig tycker jag att du kan fråga om ett tidigt ultraljud. På vissa ställen får alla det, andra ingen, och på vissa ställen får man det vid särskillda fall.

• våg

Har du bokat tid för inskrivning hos Bm?

• UnderYtan

Hej! Tack för era svar. Jag är lugnare nu. Var skönt att bara få skriva av sig.

Jag ska på inskrivning 5 december :) Längtar dit! Känns på något sätt som om när jag har varit där så är det definitivt. I några böcker jag läst har det stått att man får göra ett till gravtest där. Är det så? Jag har en löjlig rädsla att gravtestet inte ska visa ett plus fast jag har det förra testet på bild som visar att det är ett plus.

Jag har slutat med min medicin. Fick äntligen tag i min läkare igår som sade att jag skulle sluta på en gång. I fass står det att medicinen inte ska ätas av gravida utan inrådan från läkare, främst i tredje trimestern (tror det heter så) men man vet inte om den kan ha skadlig inverkan på fostret. Jag plussade i fredags och har inte tagit något sen i söndags så jag hoppas det går bra ändå.

Inatt sov jag ända till klockan sex och det var sååå skönt att få sova och inte vakna av den där värken. Jag har inte haft värken sen någon stund efter att jag skrev mitt förra inlägg så jag oroade mig väl i onödan :)

Jag har kollat på livsmedelsverket och konstaterat att det mesta som är gott i livet bör man undvika :D Jag är en "fin-njutare" som älskar brieost, smörgåspålägg osv. men jag ska nog överleva :) Det får bli mjukost istället.

Jag har inte kunnat äta mina vanliga frukost de senaste dagarna så nu måste jag komma på vad jag kan äta istället för fil och flingor. Jag mår inte illa men bara tanken på fil och flingor får mig att rysa, varför vet jag inte för jag har alltid haft svårt för frukost men fil har alltid varit det som går ner. Jag ska försöka med rostat bröd.

Ska handla idag och försöka tänka om vad som ska hem och sånt. Jag brukar inte äta lunch heller så där ska jag också tänka om.

• mysbeccis

Tänkte bara säga att jag har också lite värk i magen till å från...å d e normalt!

• Tjorvet

Vill bara lugna dig ännu mera. Jag är nu i v.10 och har haft ont i nedre delen av magen sedan början. Molvärk. Men ibland väldigt ont och speciellt på nätterna. Det har då gått över om jag kliver upp och rör på mig ett par minuter. Har varit på vul förra veckan och allt ser bara bra ut. De sa åt mig att det är vanligt att man har ont och att det är för att det växer där inne, livmodern bla.

• UnderYtan

Tack för era lugnande svar. Känns skönt att prata om det då jag inte har någon IRL att prata om sånt här med :)
    Hur ser reglerna ut kring vul... varför får man göra ett sånt? Jag är ju orolig att medicinen jag åt i början ska ha skadat barnet.

Svar på tråden Värk i magen, vecka 5