• mariaa75

såpnötter??

Har någon testat att tvätta med såpnötter? (ett slags nytt ekologiskt tvättmedel som jag har hört skall vara ett suveränt alternativ till vanligt kemiskt tvättmedel) Hur fungerar det?

• Svar på tråden såpnötter??
  • mariara

Såpnötter ÄR ett "suveränt" alternativ till vanligt kemikalie-tvättmedel. Har man en gång börjat att använda det så kan man inte sluta, om mina såpnötter är slut och jag måste använda vanligt tvättmedel så sköljer jag barnens kläder 2 gånger för att få bort så många som möjligt av överflödiga kemikalier - självklart UTAN sköljmedel!
    Såpnötter är s.k. såpfrukter där insidan av skalet är täckt med saponin (såpa). Förr använda man bara sådant tvättmedel tills det "mer moderna" kemikalie-tvättmedlet bleeev populärt.
    Såpnötter, soapnuts, är jättevanliga i Europa - det är bara vi svenskar som är llite tröga. Googla för mer info!

Hälsn.en luttrad 3-barnsmorsa
    (min yngsta son har både eksem och astma - då är det perfekt med ett naturligt tvättmedel.)

• vik83

Ditt barn kommer dagligen i kontakt med så många olika kemikalier, varför inte skona huden (och miljön!) från åtminstone tvättmedel! (det är ju en av de få saker vi själva kan påverka...)

Personligen tror jag att våra barn - när de blir vuxna - kommer att tro att alla vi "föräldrar" födda på 70- och 80-talet var idioter som prioriterade parfymdoft och mjukhet (såpnötter ger också mjukhet!) framför miljö och hälsa.

Våra barn skall faktiskt leva i den framtid vi nu skapar.

/blivande mamma och marinbiolog

Svar på tråden såpnötter??