• Solisrosis

e-coli, farligt?

jag har haft flera uvi pga UVI orsakad av e-coli bakterie.
    nu går jag på en lågdosbehamnldig av furandatin fram till v 37, är i v 26 nu.

jag trodde e-coli var en helt ofarlig bakterie?
    nu har jag läst på fl om folk vars barn har dött i det? och även andra som fått antibiotika vid förlossningen?
    får man inte detta vid GBS bara?

är intravenöst dropp ngt som jag måste ta upp med min bm eller är det bara onödigt? e-coli ska väl intye vara farligt?

• Svar på tråden e-coli, farligt?
  • Jesster

E-coli är väl "bajsbakterien"? Den är inte farlig.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Solisrosis

ja, jag trodde heller inte att ecoli var farligt.

jag läste wikipedia, men det framgår inte kring gravdiitete?

jag veta tt uvi är väldigt vanligt hos gravida, som sagt, nu går jag själv på en underhållningskur, och jag har även onda sd pga UVIn... det "enda" som kan vara farligt är väl att förlossningen kan starta pga SD? men det är väl inet farligt att ha e-coli under själva förlossningen?

här på fl så ahr tyligen bebbarna smittats av mamman och sedan dött... och detta ahr tydligen dokumenterats, så det är inte s¨å att man tagit fel på gbs och e-coli.

me jag har aldrig hört ngt om att man ska behöva dropp under förlossningen pga UVI?

hallå, nu blir man ju nojjig, är jag ensam om att ha mklt uvi under graviditet??
    jag har aldrig tidigare haft detta, förrns nu under graviditeten, då får man det med besked!

• Solisrosis

men hur vet man om har de farliga? odalr dom för det?

min bm säger bara "nu ahr du fått urinvägsinfektion igen, fast det är bara e-coli"..

Dexan skrev 2008-11-10 15:03:08 följande:
    Det finns olika arter av e-coli bakterier, vissa farliga andra inte..Googlade lite och hittade på wikipedia.sv.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli
  • Solisrosis

förresten ville förlossningen (var där igår kväl) att jag skulle ämna en odling idag på Mama Mia, men jag hann inte, så jag gör det imorgon istället, en dag hit eller dit kan väl inte göra ngn skillnad?

• Dexan

Nej det är många som har mycket uvi under graviditeten, men är du orolig pga e-colin så tycker jag att du ska ringa din barnmorska och känner du att du inte får tillräckligt bra svar av henne, be att få prata med en läkare! En infektionsläkare eller förlossningsläkare..

• Jesster

Jag hade UVI under hela min sista graviditet och gick på många kurer Har aldrig haft UVI tidigare vad jag vet om.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Dorjee

e. coli är en patigen, dvs sjukdomsframkallande i värsta fall dödlig bakterie. Detta dock under förutsättnign att du får den i dig via kosten. den finns hos människor i tarmen utan att orsaka alltför mycket skada, och därifrån smittar den så man t ex kan få uvi. de barn (och i vissa fall vuxna) som dött i e.coli har infekterats via höga halter i maten. tror knappast du behöver oroa dig över dina uvi av denna orsak!

• Linda Larsson

Det finns olika sorters Coli bakterier(eller hur man skall säga?), det är nog E-Coli O157 du tänker på, som kan växa till i rökt kött bl.a och som kan ge hjärnhinneinflammation m.m. Barn, äldre och personer med nedsatt immunförsvar är mer känsliga för bakterien.

Här är ytterligare en länk:en.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli_O157_H7

• SofiaL

Hejsan
    Min son Liam dog av just denna bakterie för en månadsen ungefär, han va då drygt 3veckor. Jag hade dock inte visat några symptom under graviditeten och det gjorde inte Liam heller. Han blev akut sjuk. Vad jag har förstått på läkarna så är detta en ovanlig dödsorsak. Vet man bara om att den finns så vet de precis hur den ska behandlas. Du behöver nog inte oroa dig nu när de vet om det. Läkarna har sagt till mig att då jag kommer vara så övervakad under en ny graviditet så är risken att det händer igen i princip obefintlig. Hoppas inte jag oroar dig mer med min historia för det var inte tanken. Som sagt, vet de om det så kan de kontrollera det!

• Hanna36

om du har upprepade UVI:er orsakade av E. Coli så vill jag ge dig ett tips om hur du torkar dig när du varit på toa. Många kvinnor får UVI av E. Coli för att de torkar sig fel, bakifrån och fram, då förs bakterierna in i urinröret.. torka dig alltid framifrån och bak istället, så minskar riskerna!

• CountryGirl 72

Har minst en Uvi varje månad. Lämnar för odlig av Uvi en gång i månaden för kontroll. Står på Furudantin resten av tiden ut med bebbe i magen är i vecka 30. Min förra tös föddes med GBS påverkan trots dropp.

• Solisrosis

hej!

jag beklagar din sorg oerhört!
    men tog de inga rutinprover på dig för att kolla UVI? Eller var det GBS du bar på?

SofiaL skrev 2008-11-11 22:34:58 följande:
    HejsanMin son Liam dog av just denna bakterie för en månadsen ungefär, han va då drygt 3veckor. Jag hade dock inte visat några symptom under graviditeten och det gjorde inte Liam heller. Han blev akut sjuk. Vad jag har förstått på läkarna så är detta en ovanlig dödsorsak. Vet man bara om att den finns så vet de precis hur den ska behandlas. Du behöver nog inte oroa dig nu när de vet om det. Läkarna har sagt till mig att då jag kommer vara så övervakad under en ny graviditet så är risken att det händer igen i princip obefintlig. Hoppas inte jag oroar dig mer med min historia för det var inte tanken. Som sagt, vet de om det så kan de kontrollera det!
  • Solisrosis

ja, men jag ska sluta äta furandatin io v 37 säger dom.. ska fråga om jag inte kan fortsätta.

ska du få dropp på förlossningen mot pga UVI?

som sagt, UVI är ju inget farlight har jag fått veta.
    jag blirbara inte av med den, jag lämnade ett prov senast förra veckan på onsdagen.. tisdagen hade jag tagit min sista tablett ur en 7 dgr furandatin kur, trots det visade provet (lämnade 24 h efer senaste tablett) på bakterier..

hoppas det gick bra med dn förra tjej trots gbs:en..
    CountryGirl 72 skrev 2008-11-12 03:41:11 följande:

Har minst en Uvi varje månad. Lämnar för odlig av Uvi en gång i månaden för kontroll. Står på Furudantin resten av tiden ut med bebbe i magen är i vecka 30. Min förra tös föddes med GBS påverkan trots dropp.
  • SofiaL

Tack
    Jag visade aldrig något som tydde på att jag skulle ha UVI, och några andra bakterier har de inte hittat. Det var just därför det gick så illa för att symptomen inte fanns. De är därför inte helt säkra på om han fick det från mig vid förlossningen, han var ju även frisk i tre dagar så de förstår inte riktigt var han fått det ifrån. Mest troligt är ju dock från mig. De upptäckte det för sent, han hade redan hunnit hamna i chock och fått blodförgiftning. Hade de vetat om det som i ditt fall så säger de att riskerna är i princip obefintliga att barnet hinner bli så sjukt, och då kan de enkelt få bort bakterierna med antibiotika.

• Solisrosis

det du ahr gtt igenom är ju så himla orättvist och oturligt!
    urinvägsinfektion är ju inget farligt, egentligen..

vad konstigt att han inte visade några sjukdomstecken innan, speciellt om ahn blev smittad av dig.

jo, jag lämna ju odlingar regelbundet, men nu verkar inte ens anitibotikan hjälpa.. men, men, det löser sig nog, jjag ska prata med BM, jag ska dit i början av december.

SofiaL skrev 2008-11-12 11:30:42 följande:
    TackJag visade aldrig något som tydde på att jag skulle ha UVI, och några andra bakterier har de inte hittat. Det var just därför det gick så illa för att symptomen inte fanns. De är därför inte helt säkra på om han fick det från mig vid förlossningen, han var ju även frisk i tre dagar så de förstår inte riktigt var han fått det ifrån. Mest troligt är ju dock från mig. De upptäckte det för sent, han hade redan hunnit hamna i chock och fått blodförgiftning. Hade de vetat om det som i ditt fall så säger de att riskerna är i princip obefintliga att barnet hinner bli så sjukt, och då kan de enkelt få bort bakterierna med antibiotika.
  • SofiaL

Ingen aning om det med att föda med UVI. Det som hände oss var extrem otur och det känns bittert. Ja det är konstigt att inga tecken fanns, det kom helt akut. Som sagt så tror jag inte du behöver oroa dig iaf, nu när de vet om det:)

Svar på tråden e-coli, farligt?