• LillaLinan

läxor på mellanstadiet

Ni som har barn på mellanstadiet, hur mycket läxor har dom?

Jag är lärare på mellanstadiet och undrar om jag kanske ger för mycket läxor. Som mest har eleverna Svenska veckans ord (10 ord som de ska lära sig stava), 5 tal i matteboken, ett kapitel i engelskan (text och glosor). Detta har de från måndag till fredag. Är det mycket?

• Svar på tråden läxor på mellanstadiet
  • gamma

Har inte barn i mellanstadiet, men tycker snarare att det låter lite! Är förövrigt anhängare av läxhjälp i skolans regi för att stötta de barn som inte har studiemotiverade föräldrar, men jag tycker att det är viktigt att barnen lär sig att de skall göra något på egen hand VARJE DAG.

• klotta

Det låter som hos oss...
    För en del barn kan det nog vara mycket, speciellt om de måste ta hem ex matteboken för att "räkna i kapp" som för min dotter.
    Med henne var det mycket läxor, men min son som har det mycket "lättare" i skolan funkar det helt utmärkt så det är nog väldigt individuellt. Sen måste man ju komma ihåg att det inte är alla barn som har stöd hemifrån och då kan 3 läxor i veckan kännas tungt.

• Renoveringsobjekt

Jag tycker inte att det är mycket. Jag tycker de ska ha en läsläxa också.

• Renoveringsobjekt

Det är ju hemskt att det inte har stöd hemifrån. Vi borde starta en kampanj här på FL...

• LillaLinan

okej, men då känner jag mig lite lättad iallafall. jag har erbjudit att jag är läxhjälp i den mån jag är inloggad på MSN då många av barnen har MSN adress. Tycker det är så tråkigt att föräldrar har denna attityden till skolan bara

• Hallonsocka