• LillaLinan

läxor på mellanstadiet

Ni som har barn på mellanstadiet, hur mycket läxor har dom?

Jag är lärare på mellanstadiet och undrar om jag kanske ger för mycket läxor. Som mest har eleverna Svenska veckans ord (10 ord som de ska lära sig stava), 5 tal i matteboken, ett kapitel i engelskan (text och glosor). Detta har de från måndag till fredag. Är det mycket?

• Svar på tråden läxor på mellanstadiet
  • gamma

Har inte barn i mellanstadiet, men tycker snarare att det låter lite! Är förövrigt anhängare av läxhjälp i skolans regi för att stötta de barn som inte har studiemotiverade föräldrar, men jag tycker att det är viktigt att barnen lär sig att de skall göra något på egen hand VARJE DAG.

• klotta

Det låter som hos oss...
    För en del barn kan det nog vara mycket, speciellt om de måste ta hem ex matteboken för att "räkna i kapp" som för min dotter.
    Med henne var det mycket läxor, men min son som har det mycket "lättare" i skolan funkar det helt utmärkt så det är nog väldigt individuellt. Sen måste man ju komma ihåg att det inte är alla barn som har stöd hemifrån och då kan 3 läxor i veckan kännas tungt.

• Renoveringsobjekt

Jag tycker inte att det är mycket. Jag tycker de ska ha en läsläxa också.

• Renoveringsobjekt

Det är ju hemskt att det inte har stöd hemifrån. Vi borde starta en kampanj här på FL...

• LillaLinan

okej, men då känner jag mig lite lättad iallafall. jag har erbjudit att jag är läxhjälp i den mån jag är inloggad på MSN då många av barnen har MSN adress. Tycker det är så tråkigt att föräldrar har denna attityden till skolan bara

• Hallonsocka

Bonusdottern (som går i fyran) har precis pluggat engelska med pappa sin, både läsförståelse och glosor har de i detta (omkring 10 glosor om jag inte minns fel). Sedan så har hon ofta svenska då hon ska läsa ett kapitel i en läsbok, och matteläxa (ungefär en-två sidor i matteboken). Alla läxor hinner hon göra klart på en kväll, och sedan repeterar hon glosorna under veckans gång fram till dagen innan förhöret... Säkert olika för olika barn, men det är inte jobbigt för henne, hon gillar det snarare

• LillaLinan

Va skönt att höra Jag tycker ju det här barnet har det lätt för sig i skolan så blev förvånad över att han tyckte läxorna va ett problem.

Hallonsocka skrev 2008-11-10 19:30:23 följande:
    Bonusdottern (som går i fyran) har precis pluggat engelska med pappa sin, både läsförståelse och glosor har de i detta (omkring 10 glosor om jag inte minns fel). Sedan så har hon ofta svenska då hon ska läsa ett kapitel i en läsbok, och matteläxa (ungefär en-två sidor i matteboken). Alla läxor hinner hon göra klart på en kväll, och sedan repeterar hon glosorna under veckans gång fram till dagen innan förhöret... Säkert olika för olika barn, men det är inte jobbigt för henne, hon gillar det snarare
  • Rix

Bonussonen går i 4an och har,

Veckansord från måndag till måndag.

So och eng-läxa från måndag till torsdag

Matteläxa från måndag till fredag.

Läsning sker helatidan

Alla läxor kommer på en gång och då sätter vi oss och går igenom hur vi ska lägga upp veckan.

Svar på tråden läxor på mellanstadiet