Svar till 84:an... Sony har också köpt Konica-Minoltas systemkamerateknik,när K-M gick i konkurs för ett par år sedan. Faktum är dock att Canon och Nikon leder utvecklingen av systemkameror, men att både Sony och Pentax nosar de båda kamerajättarna i rumpan. Canon och Nikon gör så bra objektiv att de sällan behöver köpa kompetens från andra företag. Din gubbe menar att det är olyckligt att Canon och Nikon inte har skakreduktion i kamerahusen. Bägge företagen har valt att sätt in funktionen i gluggarna, det finns förstås för och nackdelar med allt. En Nikon 70-200 VR f/ 4,5-5,6 zoom
(där VR står för vibration- reduction)kostar 1995:-
D40 och D60 saknar mycket riktigt fokuseringsmotor i huset. D80 och D90 har däremot inbyggd fokuseringsmotor, dessutom ligger kamerorna väldigt bra i de flesta händer, med de viktigaste kontrollfunktionerna lätt åtkomliga. Den dyraste av nikonkamerorna jag nämnt här D90 har dessutom inspelning av korta videsnuttar samt livewiev visning på skärmen, kan vara bra vid macro, men annars föredrar jag den optiska sökaren så jag ser direkt genom objektivet.
inze skrev 2008-11-11 18:31:19 följande:
Jag skulle ju kanske vara lite tveksam för att handla för så mycket på Tradera. Kostar ju inte såå mycket mer i butik. Eller är det butik som säljer på Tradera?
www.kameraexperten.se/Delar inze´s åsikt, lita inte på annonser köp hellre nytt när det är en så här dyr investering, så du får garantierna och vet att ingen har tappat kameran eller doppat den i vatten.
Lycka till i jakten på din nya kamera.