• ordning i oredan

Nikon D60

Är detta en kamera som lämpar sig för en småbarnsmamma som vill ta bättre bilder på barn i farten.

Vågar man köpa nytt på ex tradera?

Är 6025:-ett bra pris för en D60 med Nikon 18-135/3,5-5,6 objektiv? Paketpriserna är ju oftast 4500 med då bara med
    ?-55 objektiv vilket jag tycker verkar lite litet.

Ngn som vet?

• Svar på tråden Nikon D60
  • ordning i oredan

Vad bra att ni skriver!

• ElakaArne

Svar till 84:an... Sony har också köpt Konica-Minoltas systemkamerateknik,när K-M gick i konkurs för ett par år sedan. Faktum är dock att Canon och Nikon leder utvecklingen av systemkameror, men att både Sony och Pentax nosar de båda kamerajättarna i rumpan. Canon och Nikon gör så bra objektiv att de sällan behöver köpa kompetens från andra företag. Din gubbe menar att det är olyckligt att Canon och Nikon inte har skakreduktion i kamerahusen. Bägge företagen har valt att sätt in funktionen i gluggarna, det finns förstås för och nackdelar med allt. En Nikon 70-200 VR f/ 4,5-5,6 zoom
    (där VR står för vibration- reduction)kostar 1995:-
    D40 och D60 saknar mycket riktigt fokuseringsmotor i huset. D80 och D90 har däremot inbyggd fokuseringsmotor, dessutom ligger kamerorna väldigt bra i de flesta händer, med de viktigaste kontrollfunktionerna lätt åtkomliga. Den dyraste av nikonkamerorna jag nämnt här D90 har dessutom inspelning av korta videsnuttar samt livewiev visning på skärmen, kan vara bra vid macro, men annars föredrar jag den optiska sökaren så jag ser direkt genom objektivet.

inze skrev 2008-11-11 18:31:19 följande:
    Jag skulle ju kanske vara lite tveksam för att handla för så mycket på Tradera. Kostar ju inte såå mycket mer i butik. Eller är det butik som säljer på Tradera? www.kameraexperten.se/
    Delar inze´s åsikt, lita inte på annonser köp hellre nytt när det är en så här dyr investering, så du får garantierna och vet att ingen har tappat kameran eller doppat den i vatten.

Lycka till i jakten på din nya kamera.
  • mammapuh

Har en Nikon D60 som jag är väldigt nöjd med. Hade hellre köpt i butik än på tradera!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Sajjaa

Har också en Nikon D60. Fullkomligt älskar den. Jag som inte är teknisk för fem öre tycker den tar bra bilder på auto-inställningar.
    Ska gå fotokurs, för är den så bra som den är nu, hur bra lär den inte vara när jag lär mej inställningarna själv?!

Köp den! Fast i butik! Jag valde drulle-försäkring så jag slipper tänka på att jag ska vara så rädd om den. Det är ju inte alltid så lätt när man ska ha den i barnmiljöer;)

• Singoalla

Är den inte otymplig? Jag har klämt lite på D60 men lutar faktiskt mot att skippa systemkameran och köpa en kompaktkamera ixus 870 IS för att det ska bli smidigare att ta med.
    Jag har en gammal Olympus klump som visserligen ger fina bilder men jag orkar inte bära den med mig varje gång och så står man där mitt uppe i det optimala fototillfället utan kamera

• ElakaArne

Vet inte, har ett D70 och ett D80 hus i familjen, tycker inte kamerorna är klumpiga.
    Däremot är de lättanvända och snabba.

• UppsalaMuffis

en ixus? men har inte den en grymt lång fördröjning mellan att du trycker på avtryckaren och att bilden tas? då blir det svårt att ta bra bilder på barn som rör sig....på en systemkamera tas ju bilden i princip samtidigt som du trycker ner avtryckaren. dessutom har nikons systemkameror målföljning för autofokus så det ökar sannolikheten att det blir skarpt när du plåtar nåt som rör sig

• ElakaArne

Har inga åsikter om Ixus, kamerorna får alltid bra testresultat, så ska man ha en kompaktkamera, är canons säkert en av dom bästa. Själva vill vi upp på en väderskyddad modell som nästa. Så vårat nästa hus kommer att heta Nikon D300.

• racer x

UppsalaMuffis skrev 2008-11-21 21:36:26 följande:

en ixus? men har inte den en grymt lång fördröjning mellan att du trycker på avtryckaren och att bilden tas? då blir det svårt att ta bra bilder på barn som rör sig....på en systemkamera tas ju bilden i princip samtidigt som du trycker ner avtryckaren. dessutom har nikons systemkameror målföljning för autofokus så det ökar sannolikheten att det blir skarpt när du plåtar nåt som rör sig
    Öhh, allt beror ju på slutartiden. vid 1sek så är det minsann inte så snabbt .
  • ordning i oredan

Vad roligt med alla inlägg. Lutar nog åt en Nilkon i alla fall, men fortsätt skriv! Jag är seg som bara den så jag läser och funderar.......

• Mamasnest

Jag köpte en Nikon D40 begagnad i förrgår och är riktigt nöjd så här långt. Jag gav 2000 kr för den och den var i nyskick. Perfekt för mig som håller på att lära mig att hantera en kamera och ta lite bättre bilder.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden Nikon D60