• MammasGos

Ni som har barn som vaknar på natten... vad göra åt det????

Hejsan!

Jag bara har en undran... Hur många gånger per natt vaknar era 3-åringar?

Och när dem vaknar... hur är dem?

Kommer dem inte till er föräldarar?

Gråter dem så ni får okmma in till dem?

LÄgger ni er hos dem tills dem somnat om?

Får dem komma in o sova med er i er säng?

Hur gör ni??

Min son fyllde 3 i oktober och han vaknar varje natt i princip.
    Ibland  en gång men oftast 3ggr och då gråter han. Jag går in o lägger mig bredvid honomo  då somanr han om på två min oftast.
    Då går jag tillbaka o lägger mig i vår säng. Ibland sover han då hela natten men ibland och ofta vakanr han efter nån timme igen o samma sak då. Ibland bara efter nån halvtimme.

Man får ju ingen sömn...

Hur länge varar detta och vad GÖR man??

• Svar på tråden Ni som har barn som vaknar på natten... vad göra åt det????
  • basio

Vår blivande treåring (13 dec fyller han 3) vaknar också då och då på nätterna. Det har blivit bättre nu, men innan kunde han vakna 2-3 ggr per natt. Han ropar alltid på pappa i och med att jag har lillasyster på nätterna så är det oftast pappa som kommer. Någon av oss (oftast pappa då) går upp till honom och frågar vad som är fel. Oftast är det att han vill ha täcket på, nappen har försvunnit, vovven är borta eller att det är en fluga på rummet (han är skräckslagen för flugor). Vi åtgärdar problemet (letar upp nappen, lägger på täcket eller smäller flugan) och klappar lite på honom, säger godnatt och går därifrån. Han somnar om av sig själv inom några minuter.

Han vill absolut inte komma ner till oss och sova i vår säng och går aldrig ner till oss på natten utan det är vi som får komma till honom.

Vi har lärt oss att det är något som går över så småningom. Vår fyraåring var likadan, men nu sover han nätterna igenom utan ett pip. Jag tror att det är viktigt att vara där för barnet och visa att mamma/pappa finns där för det även på natten. Barn har olika perioder av orolig sömn, ofta då de har mycket som snurrar runt i huvudet och de kanske växer mycket både kroppsligt och/eller mentalt.

Ni får ta varannan natt så att en av er får sova ut ordentligt och sen är det nog bara att vänta ut det hela.

• Marma

kan han inte få komma in til er på natten då? liksom sammsova halvt om man säger så

• MammasGos

jo det är klart han får...men helst hade vi velat att han liggeri  sin säng.
    Han kommer in nångång då och då utan att gråta och då får han ligga bredvid..eller går jag med honom in i hans säng och somnar om med honom där..

Det är som om han känner att man e borta från honom.

• Lykketrollet

Våra barn (2,5 och 5 år gamla) sover nästan varje natt i vår säng. De gånger dem sover i sina sänger vaknar dem på natten och vill till oss.

• jordgubbstårta

Vår tjej är 3,5 och pojken är 2 åring. Hon har jämt sovit oroligt men har äntligen börjat somna i egen säng i eget rum för att senare på natten komma till oss. Det är dock ganska vanligt att hon ligger sömnlös i 1-2 h under nätterna, vilket är riktigt jobbigt!  Pojken sover hur bra som helst och har gjort sedan vi använde oss av Anna W. kända sova hela natten metod.

• Liona

Våran dotrter är 3½ år och vaknar nästan varje natt.
    Hon springer över till vårat rum och lägger sig i våran säng och sover där resten av natten.

Inte det ultimata för sömnen men vi tycker det är ok att hon kommer över så länge hon somnar i sin egen säng.

• Lill Mamsen

Vår son är 4 år och somnar själv i sin säng och kommer över till vår nästintill varje natt för att sova vidare där. Vi vaknar inte ens när han kommer in och det är ganska mysigt att vakna upp tillsammans. snart kommer en till och då kan det bli lite trångt förstås.

• Liona

Gud vad skönt... jag sover så fruktansvärt dåligt efter att Nova kommit in till oss. Kan vara för att jag är höggravid och hon vill ligga som ett plåster på mig

Lill Mamsen skrev 2008-11-12 22:27:35 följande:

Vår son är 4 år och somnar själv i sin säng och kommer över till vår nästintill varje natt för att sova vidare där. Vi vaknar inte ens när han kommer in och det är ganska mysigt att vakna upp tillsammans. snart kommer en till och då kan det bli lite trångt förstås.
  • sarismaris

Vår snart 3-åriga dotter har också haft en period nu ett tag då hon ofta har vaknat på natten. Vi sover uppe och hon nere, och när hon vaknar sitter hon ibland i sin säng och gråter eller så sitter hon nere i trappan och gråter. Hon har hittills inte gått uppför trappen själv på natten utan vi går ner och hämtar henne, så får hon ligga hos oss resten av natten. Hon somnar oftast om jättefort bara hon kommit till vår säng.
    Har tänkt att vi borde lägga henne tillbaka i hennes säng, men samtidigt så är man ju lite bekväm av sig sådär mitt i natten... Och lägger vi henne i vår säng så vet vi ju att hon somnar om direkt utan krångel..

Hon har även haft ett par veckor nu då hon inte velat ligga i sin säng vid nattning heller. (det har förut inte varit några problem) Den första veckan detta började va hon vaken till mellan 21-23 (hon lägger sig annars vid 19). Kvällarna slutade med att vi till slut lät henne sova i vår säng bara för att hon skulle somna nångång. Senaste veckan har det gått bättre, hon har till slut somnat i sin egen säng och det har inte blivit såå sent iaf! 

Hoppas detta går över snart!! Och hoppas det går över för er också TS!

Towa 051125 & Ella 080413
  • Lill Mamsen

Jag vill att han ska känna sig trygg och veta att han kan komma till oss om han behöver det. Jag tror att han automatiskt kommer att sluta komma över och ligga hela nätterna i sin säng. Vi höll länge på med att han skulle somna själv i sin säng, med alla möjliga metoder, en dag funkade det bara och han var väl då redo för det. Men visst hade det varit skönt om han sovit hela nätterna i sin säng innan nästa kommer, men det är bara 2 veckor kvar så det är nog inte läge att börja nu.

• Ciccilionaa

Han får alltid och har alltid fått komma in till oss, och somnar direkt, så vi är så nöjda med det.
    C

• Pshevil

Det där går i vågor. Oftast sover sonen hela nätterna inne hos sig, men i perioder vaknar han en gång på natten. Nu vaknar han oftast för att han behöver kissa.

Ibland skriker han på oss och ibland går han till pottan själv (står utanför hans rum). Oftast halvsover han.

Om han kommer in själv så kryper han bara upp mellan oss och somnar om. Då märker man knappt att han kommit in. Om han skriker på oss och vill att vi hjälper honom på pottan frågar vi om han vill gå in och lägga sig hos sig eller hos oss. Oftast vill han komma in till oss och då får han det.

Han är aldrig ledsen när han vaknar på natten och brukar somna om omgående så vi tycker inte det är något större problem att han får sova hos oss.

• AW76

Vår 3-åriga son får komma in till oss. Ibland får vi hämta, ibland kommer han själv. Jag har honom gärna i vår säng, bara man får sova!

Orkar inte "lära" honom att han måste sova i sin säng till varje pris. Herregud, det kommer väl tids nog. Vi har en 9-månaders dotter också som vaknar flera ggr per natt. Så kan man få några timmars sammanhängande sömn så är jag nöjd, även om det då innebär att ha sonen i sängen.

• lövet2

Vår 4-åring vaknade nog nästan varje natt när hon var 3 år. Hon klev bara upp, gick in till oss, klättrade in mot mitten av dubbelsängen och somnade om. Det var liksom inget problem ...

• carinc

Vår 3½ åring somnar i sin säng men om hon vaknar när vi är uppe fortfarande så brukar vi försöka få henne att somna om i egen säng.
    Men om vi gått å lagt oss och vi sover så kommer hon in själv o lägger sig mellan oss och somnar på en gång om hon inte är snacksalig=)men då försöker jag tala om att i vår säng sover man. Sen somnar hon bums=).

Jag skulle ju vilja att hon sov i egen säng hela natten men hon har "lovat" att när hon blir 4 i januari då ska hon sova hela natten...hehe får se om det går då.

• lydig

Vi gav våran 3-åring en fin jordglob som nattlampa, då slutade nästan springet in till oss, sonen säger nu när man frågar varför han sover så bra: Jag har ju min jordglob så nu behöver jag inte vara rädd på natten. Detta ett år efter att vi gav honom jordgloben.

• Liona

Dom dära jordgloberna ger ett ganska mysigt sken va?
    Vi har hennes nattlampa tänd tills hon somnar, sen släcker vi den. Men jordglober har jag för mig är ganska mysiga :)

lydig skrev 2008-11-13 13:21:01 följande:
    Vi gav våran 3-åring en fin jordglob som nattlampa, då slutade nästan springet in till oss, sonen säger nu när man frågar varför han sover så bra: Jag har ju min jordglob så nu behöver jag inte vara rädd på natten. Detta ett år efter att vi gav honom jordgloben.
  • Begga

Sonen på 3 år vaknar varje natt nu. Har hållit på sådär i flera veckor (eller månader?) känns det som. Innan så var det en längre period då han sov hela nätter utan problem.

Det blir minst 1gång om natten, max 4. Konstigt nog alltid på ungefär samma tid. Somnar om ganska snabbt men man får sitta bredvid tills dess. Om det är supertidigt på morgonen och han verkar "vaken" vid 5 tar vi honom till våran säng och försöker få honom att somna om liten stund till.
    Vi delar på natten. Maken får gå upp om det är före 4 och jag tar det som kommer i fortsättningen.
    Längtar SÅ efter en hel natts sömn !!

• Vilmagbg

Vår son (4,5 år) vaknar en gång per natt och då kommer han inte till oss och somnar oftast om väldigt fort men i bland kan det ta lång tid innan han somnar om. Han har hållt på så i ca 1 år.
    En sak som är väldigt konstig är att när vi sover i vår sommarstuga vaknar han han aldrig och kommer in

• Lill Mamsen

Vi har börjat med ett belöningssystem nu, får se om det fungerar. Han ska sova fem hela nätter i sin säng och varje natt han klarat det så får han klistra ett klistermärke på en lapp vi skrivit som sitter på kylskåpet. Han har själv valt klistermärkena i affären med tomtar på och pratar mycket om detta just nu. Han fick själv välja vilken belöning han ville ha när han klarat det (gå på ett badhus en bit härifrån med pappa). Vi får se hur det går, men vi pratar mycket om det och är det så att han kommer in ändå så är det så. När han klarat det får han jättemycket beröm. Första natten klarade han det, andra natten kom han in till oss och vi lät honom då sova hos oss. Han sa att han skulle sova i sin säng natten därpå. Nu är det tredje natten och han kom in för ett tag sedan, vi försökte då att han skulle in till sin säng och tillslut gick han självmant med på det. Får se om han kommer in mer denna natt. Jag bäddade med nytt påslakan som han valde och han sa flera gånger att den här natten skulle han sova i sin säng. Viktigt är ändå tycker jag att han inte känner sig för pressad, utan får ta det i egen takt. Han ska inte behöva känna sig misslyckad om han inte klarar det. Men bara det går fem nätter och han får sin belöning så tror jag att det fungerar.

Svar på tråden Ni som har barn som vaknar på natten... vad göra åt det????