Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Mia - Sanningen om gömda del 2

Hej på er alla anonyma ormar! (från bloggen så klart )
    Tack Emmel för länken!! Skönt att vi kunde få diskutera vidare i en ny tråd, skulle vara så synd om de släppte lös oss elaka flickor här på forumet. Det skulle nog förpesta tillvaron för alla snälla flickor här på FL.

• Lalalong

Egentligen är det intressantare att läsa kommentarerna i bloggen än att läsa själva bloggen.
    MA får många intressanta frågor. Och de som ställer frågor med, vad jag uppfattar, en "medhållande" ton får ett hjärtligt välkomnande till hennes blogg. De som ställer frågor på ett lite mer kritiskt sätt blir avsnästa. Någon mer som ser detta mönstret? Bara för att jag tyder det så så behöver det ju inte vara så. Jag är ju rätt korkad och dessutom en spånig höna. Så jag kan ha fel.

• Lalalong

blå fisk skrev 2008-11-11 20:53:56 följande:

I boken beskrivs Mia som en ung kvinna med karriär, hon lever ensam och trivs med det. Hon har ett bra jobb på en bank, men hon hade gäran velat bli läkare. Ho kom in på läkarutbildningen, men tackade nej eftersom hon ville vara i sin kära hemstad nära sin älskade familj. Kontakten med hennes familj beskrivs som mycket kärleksfull. Hon är öppen för människor från andra kulturer. Hon hjälper flyktingar att gömma sig, t.o.m i hennes eget hem, vilket är osjälviskt och skulle kunna drabba henne själv på ett negativt sätt. Visst är det ändå så att hon besrivs som en mycket sympatisk kvinna, nästintill helgonlik?
    Ja, visst är det så! Jag har en känsla av att det kan ligga en del bakom det som någon föreslagit. Att man gjort personen i boken så fantastisk och perfekt så att ingen ska kunna säga "men det händer inte mig för jag...". Poängen är att alla kan råka ut för detta.
    Jag har ännu inte bestämt mig för om det är en OK lögn, just för att det faktiskt för fram ett budskap. Eller om det inte är OK. Jag antar att det beror lite på vad som ev mer kommer fram.
  • Lalalong

blå fisk skrev 2008-11-11 20:56:49 följande:

Jo, jag har också sett det mösntret lite grann. I och för sig känns det som att det är väldigt typiskt för bloggare. Det är få bloggare som på ett trevligt och bemötande sätt svarar på kritiska inlägg. Nu kanske man kunde vänta sig lite annat eftersom att bloggen handlar om hennes abrete och i sitt arbete vill man ju framstå som proffesionell.
    Håller med dig på båda punkterna!
  • Lalalong

blå fisk skrev 2008-11-11 21:05:40 följande:

Det är väl en okej lögn kan man säga. Nu kanske jag är ute på hal is, men jag har för mig att jag har läst någon beskrivning av "författaren Mia Eriksson i samband med att någon av hennes egna böcker släppts. Där det står saker i stil med .....Mia Eriksson hade ett bra jobb på en bank, hon kom in på läkarutbildningen bla, bla, bla. Om jag kommer ihåg rätt så borde hon ju i det sammanhanget ha sagt att stop nu, nej det stämmer inte. Jag är inte bokens Mia, utan "författaren" Mia till den här boken, jag har aldrig antagits till någon läkarutbildning. Det känns lite konstigt att leva på myten om sin person på det sättet, att ge ut nya böcker under förespeglingen att man faktiskt ÄR personen Mia från Gömda. Alltså att personer som köpt och läst hennes egna böcker tror att det är den personen som faktiskt är den hon är.
    Hm... ja, jag har inte läst det. Men, ja där har du en poäng. Frågan är alltså hur långt man kan driva den OK lögnen för den goda saken?
    Det är knepiga frågor detta...
  • Lalalong
    Emmel skrev 2008-11-11 21:06:51 följande:
    blå fisk skrev 2008-11-11 21:05:40 följande: Jag tror att hon kan ha "köpt" bilden av sig själv. Den bild som målades upp (om det nu inte är sanningen, för då ÄR det ju henne som beskrivs).
    Du menar att hon, när hon skaffade ny identitet, inte bara ändrade personnummer och namn utan byggde upp ett helt annat liv. Vilket nu är en lika självklar del av henne som just hennes namn?
    Ja, kanske. Låter inte helt osannolikt. Sen om det är rätt eller fel... Oj jag vet inte.
    Jag tycker ändå att det känns okej. Jag upprörs inte så mycket av det måste jag säga. Men det beror ju också som sagt på vad som mer kommer fram.
  • Lalalong
    Lilith74 skrev 2008-11-11 21:12:55 följande:
    För mig känns det nästan som en Mozartopera... (typ den Falska trädgårdspigan) vem är vem och är detta den riktiga Mia... vem är LM i alltihopa? Det står i "Asyl" att Hanna Lindgren (LM?) bor i en tvåa på Kungsholmen med man och barn - ahhh - som Annika Bengtzon då eller? Det är lite för mycket folk som byter roller och som är sig själva i bok bu och någon annan i bok bä. I "Mias systrar" tror jag det står ngt om att det inte handlar om Mia Eriksson längre utan att hon tjänat som inspiration, varför heter boken då Mias systrar...?
    Mias systrar handlar inte om Mia. Och inte om hennes systrar i bokstavlig mening heller . Hon har skrivit 3 el 4 (minns inte) andra kvinnors berättelse. Kvinnor som på olika sätt och av olika anledning utsatts för våld från sina män eller från sin familj.
  • Lalalong

Det är intressant det här ni diskuterar om "sann historia" begreppet.
    Jag fick någon liten "ja just det ja" uppenbarelse när jag började läsa den andra tråden. Det är nämligen så att när jag läste "Gömda" så har jag på något vänster tolkat boken som, visserligen sann historie, men inte EN sann historia. Jag har så bestämt för mig att jag läste i boken att det var en historia som byggde på många kvinnors erfarenheter.
    Sen har det fallit i glömska och jag har läst de andra böckerna som att det är Mia de handlar om och inget annat. De andra böckerna har man ju på inget vis kunnat läsa som ödet av olika kvinnor... en som åkte till Chile och en annan till USA? . Nej, men det är ju en person det handlar om och jag har inte reflekterat över det.
    Förrän jag läste tråden. Då tänkte jag "ja men just det... det har jag inte tänkt på"

Usch... nu blev nog detta ett av mina virriga inlägg. Ibland har jag inte alls förmågan att få fram vad jag menar....
    Men är det någon annan som läste Gömda med uppfattningen om att det byggde på sannA historiER? Hur tänkte ni då när Asyl och de andra böckerna släpptes och de inte följde samma linje?

• Lalalong

nonayti
    Tack! Intressant att få det ord för ord. Men då måste det jag läst om att det byggde på flera olika kvinnors öden ha varit en helt annan bok.
    Men vad skönt, för då behöver jag inte fundera mer över det

Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2