blå fisk skrev 2008-11-11 20:53:56 följande:
I boken beskrivs Mia som en ung kvinna med karriär, hon lever ensam och trivs med det. Hon har ett bra jobb på en bank, men hon hade gäran velat bli läkare. Ho kom in på läkarutbildningen, men tackade nej eftersom hon ville vara i sin kära hemstad nära sin älskade familj. Kontakten med hennes familj beskrivs som mycket kärleksfull. Hon är öppen för människor från andra kulturer. Hon hjälper flyktingar att gömma sig, t.o.m i hennes eget hem, vilket är osjälviskt och skulle kunna drabba henne själv på ett negativt sätt. Visst är det ändå så att hon besrivs som en mycket sympatisk kvinna, nästintill helgonlik?
Ja, visst är det så! Jag har en känsla av att det kan ligga en del bakom det som någon föreslagit. Att man gjort personen i boken så fantastisk och perfekt så att ingen ska kunna säga "men det händer inte mig för jag...". Poängen är att alla kan råka ut för detta.
Jag har ännu inte bestämt mig för om det är en OK lögn, just för att det faktiskt för fram ett budskap. Eller om det inte är OK. Jag antar att det beror lite på vad som ev mer kommer fram.