Inlägg från: blå fisk |Visa alla inlägg
  • blå fisk

Mia - Sanningen om gömda del 2

Jag tror att båda berättar en del sanning sådan som den ser ut för dem och dem personer de "företräder". Alltså jag tror inte att Liza Marklund har presenterat en absolut sanning i sina romaner Gömda och Asyl. Men jag tror knappast heller att Monica Antonssons bok är en absolut sanning.

De personer som vet vad som verkligen har hänt är ju personerna "Mia" och "Osama". Sen ser sanningen säkert olika ut för dem också.

• blå fisk
    Emmel skrev 2008-11-11 19:31:31 följande:
    Håller med dig till viss del... eller i det mesta faktiskt. Men jag anser att OM Osama inte fullt det monster som utmålas i Gömda och så är Mias öde inte riktigt lika graverande som jag trodde. Då känner jag mig ljugen för. Jag anser att även Osama har rätt att få sin syn på saken hörd OAVSETT vad han gjort. Sedan väljer jag vad jag ska tro på.
    Jag håller med. Om man nu utgår från att han har misshandlat Mia, vilket jag i alla fall utgår ifrån så betyder ju inte det att det är okej att säga eller skriva precis vad som helst om honom, enligt mig. Om man misshandlat någon är det förskräckligt, men att överdriva det och spä på för att få till en bättre story är inte okej faktiskt, om man nu utger sig för att skriva en sanningsenlig bok. Nu vet ju inte jag vad han har gjort eller inte, men om det står saker som inte alls är sant, så tycker jag att han har rätt att få berätta det.

Säg att jag skulle göra något hemskt som att slå mitt barn, så skulle det vara oförlåtligt. Men om någon sen skrev om det och la till att jag hade gjort en massa andra hemska saker också, som inte alls stämde. Skulle det bara vara rätt åt mig då och eftersom jag ändå var hemsk, så kan jag ha det? För mig är det en konstig syn på människan. Nu har jag inte slagit mitt barn, det var ett exempel. Jag tror ingen människa vill få en massa osanna saker spridda om sig faktiskt.
  • blå fisk

Jag tycker på många sätt att allt verkar bli till en enda soppa. Jag har i alla fall frågat mig, om det stämmer som MA skriver att "Anders" egentligen är chilenare, borde inte han, Mia och barnen ganska enkelt ha fått uppehållstillstånd i Chile då? Det var väl flera orasker till att de lämnade Chile, men en anledning var ju att de inte kunde få uppehållstillstånd.

Tror ni att det är sant att hon har fått Asyl i USA, eller är det en osanning som kommer att bevisas i den nya boken?

Om ens identitet är hemlig är det ju väldigt svårt att kolla upp sådana saker. Men jag antar att någon måste ha kollat att det verkligen stämmer att en svenska fått asyl i USA på de grunder som presenteras i boken.

• blå fisk
    Sexymala skrev 2008-11-11 20:19:13 följande:
    Precis, men då är ju frågan hur man lyckas? Hur man då kan "leva" med det. Mia och Liza alltså. Då har de ju ljugit ihop allt om Chile, om miljön där, om USA, om hur de behandlats där osv osv...
    Jag har fått känslan av att det som Monica Antonsson vill bevisa är att historien om Mia inte är en sann berättelse på det sätt som Liza Marklund vill göra gällande. Utan att Liza Marklund skapade den perfekta huvudpersonen Mia utifrån en person som kanske inte alls var så lik bokens Mia. I Gömda beskrivs ju Mia som en mycket "lyckad person", social, med bra arbete och bra familj osv. Vilket jag tror (om det inte är sant) att Liza Marklund ville att hennes huvudperson skulle vara en kvinna som andra kvinnor gärna identifierade sig med. Om Antonssons bild a Mia är mer rättvisande att hon gick i specialklass med låga betyg, fick barn tidigt (det har ju Mia själv skrivit om), hade ett enkelt jobb i en bespisning, så skulle man kanske i högre grad tänka att ja, det var tragiskt men jag är inte som hon. Alltså inte att det var mindre hemskt att hon blivit misshandlad, förföljd osv, men att många nog skulle ställa sig över henne och tänka att jag skulle ha vetat bättre, jag skulle inte ha låtit det gå så långt osv.

Där kan jag tro att Antonsson har rätt faktiskt, att personen Mia i boken är tillrättalagd för att man ska känna mer för henne. Jag tror många (även om man inte vill erkänna det) skulle ha tänkt mer så att det skulle inte hända någon som jag om bokens Mia beskrivits på det sätt som Antonsson hävdar är sant.
  • blå fisk
    elinville skrev 2008-11-11 20:35:39 följande:
    Har inte hängt i den förra tråden, men har läst "mias" böcker för länge sen och förfasats över hennes öde. Meen...hlet missat "OSama", har han skrivit ny bok?? Kan någon uppdatera mig lite, vad handlar fighten om? *spännande*
    En person (journalist) vid namn Monica Antonsson har skrivit en bok som kommer ut i december som ska ge den sanna bilden av historien från boken Gömda av Liza Marklund. I Antonssons bok kommer olika personer från boken Gömda till tals som t.ex. Osama (som sägs vara "Mannen med de mörka ögonen). Antonsson vill ju givetvis inte avslöja alla sina sanningar i förväg, men har bla. på sin blogg skrivit att "Anders" egentligen är/var chilenare att Mia har låg utbildning etc.
  • blå fisk
    nonayti skrev 2008-11-11 20:39:34 följande:
    men samtidigt får jag känna att MA vill bevisa att mia har inte varit nån offer utan att osama har blivit offer av hennes lögner. och om nu MA har rätt angående att mia var inte så specielt duktig i skolan och hade ingen bra jobb, betyder det inte att hon har inte blivit misshandlat. Vem som helst kan råka ut för misshandel, om man är högutbildat eller inte, om man är ung mamma eller inte. Är men lyckad person bara föratt man har hög utbildning, man kan fortfarrande vara intligent och lyckad även om man gick ut med låga betyg och är ung mamma och ja t.o.m jobba på resteurang... Ok om man vänder på det, om vi säger nu att MA har rätt... att mia har ljugit och överdrivit, ja då måste hon va väldigt intligent och smart som har lyckats lura hela sverige och pluss det fått asyl i USA...blå fisk skrev 2008-11-11 20:30:16 följande:
    Du missar lite av min poäng. Visst har du rätt i att man kan vara en bra person även om man har låga betyg från en specialklass, fick barn i unga år och jobbar i en bespisning. Men om det nu är så, varför valde Liza Marklund att tillskriva Mia i boken en massa egenskaper som hon inte hade? Man kan hävda att det var för att hennes identitet inte skulle gå att röja, vilket så klart kan vare en anledning. Men jag tror visst att det är så att människor skulle ha reagerat annorlunda på en bok om en ung lågutbildad mamma som råkat ut för en man som misshandlade henne. Jämfört med personen som beskrivs i boken Gömda. Genom att beskriva henne som en kvinna med ett toppjobb på en bank, så blev hon den typen av kvinna som andra kvinnor vill vara och identifiera sig med.
  • blå fisk
    Sexymala skrev 2008-11-11 20:41:58 följande:
    blå fisk skrev 2008-11-11 20:30:16 följande:
    Jag har då inte lagt mitt fokus på det när jag läste böckerna. Om det är så Monika tänker med boken, så kan jag inte förstå varför hon vill göra så "big deal" av det. Kanske har "mia" (personen i boken) påverkat vad jag tycker omedvetet. Men jag hade ingen aning om att hon "klassats" som lågutbildad med låga betyg. Jag minns bara att hon jobbade på bank och var bra på det. Och för mig har det inget med gymnasiebetyg eller hög/låg status att göra!!! Att Anders framställts som Monika säger, att han är chilenare (eller vad hon nu påstår) så kommer det ju bara fler frågor. Varför framställdes då Anders som en person som hatar Chile? Varför fick de inte uppehållstillstånd där? Ja, du händer med. Det blir ju bara fleeer frgågor hela tiden. Åh det var något mer med, men dte glömde jag bort...
    I boken beskrivs Mia som en ung kvinna med karriär, hon lever ensam och trivs med det. Hon har ett bra jobb på en bank, men hon hade gäran velat bli läkare. Ho kom in på läkarutbildningen, men tackade nej eftersom hon ville vara i sin kära hemstad nära sin älskade familj. Kontakten med hennes familj beskrivs som mycket kärleksfull. Hon är öppen för människor från andra kulturer. Hon hjälper flyktingar att gömma sig, t.o.m i hennes eget hem, vilket är osjälviskt och skulle kunna drabba henne själv på ett negativt sätt.

Visst är det ändå så att hon besrivs som en mycket sympatisk kvinna, nästintill helgonlik?
  • blå fisk
    Lalalong skrev 2008-11-11 20:43:37 följande:
    Egentligen är det intressantare att läsa kommentarerna i bloggen än att läsa själva bloggen.MA får många intressanta frågor. Och de som ställer frågor med, vad jag uppfattar, en "medhållande" ton får ett hjärtligt välkomnande till hennes blogg. De som ställer frågor på ett lite mer kritiskt sätt blir avsnästa. Någon mer som ser detta mönstret? Bara för att jag tyder det så så behöver det ju inte vara så. Jag är ju rätt korkad och dessutom en spånig höna. Så jag kan ha fel.
    Jo, jag har också sett det mösntret lite grann. I och för sig känns det som att det är väldigt typiskt för bloggare. Det är få bloggare som på ett trevligt och bemötande sätt svarar på kritiska inlägg. Nu kanske man kunde vänta sig lite annat eftersom att bloggen handlar om hennes abrete och i sitt arbete vill man ju framstå som proffesionell.
  • blå fisk
    Lalalong skrev 2008-11-11 20:58:22 följande:
    blå fisk skrev 2008-11-11 20:53:56 följande:
    Ja, visst är det så! Jag har en känsla av att det kan ligga en del bakom det som någon föreslagit. Att man gjort personen i boken så fantastisk och perfekt så att ingen ska kunna säga "men det händer inte mig för jag...". Poängen är att alla kan råka ut för detta. Jag har ännu inte bestämt mig för om det är en OK lögn, just för att det faktiskt för fram ett budskap. Eller om det inte är OK. Jag antar att det beror lite på vad som ev mer kommer fram.
    Det är väl en okej lögn kan man säga. Nu kanske jag är ute på hal is, men jag har för mig att jag har läst någon beskrivning av "författaren Mia Eriksson i samband med att någon av hennes egna böcker släppts. Där det står saker i stil med .....Mia Eriksson hade ett bra jobb på en bank, hon kom in på läkarutbildningen bla, bla, bla.

Om jag kommer ihåg rätt så borde hon ju i det sammanhanget ha sagt att stop nu, nej det stämmer inte. Jag är inte bokens Mia, utan "författaren" Mia till den här boken, jag har aldrig antagits till någon läkarutbildning. Det känns lite konstigt att leva på myten om sin person på det sättet, att ge ut nya böcker under förespeglingen att man faktiskt ÄR personen Mia från Gömda. Alltså att personer som köpt och läst hennes egna böcker tror att det är den personen som faktiskt är den hon är.
  • blå fisk
    elinville skrev 2008-11-11 21:00:07 följande:
    Jag tycker förklaringen som LM kom med att de varit tvugna att ändra vissa saker för att inte avslöja Mias hemliga identitet låte trovärdig i mina ögon...
    Fast man hade knappast behövt skapa ett "helgon" för det. Man hade kunnat ändra en mängd saker och fortfarande haft en person som kanske var lite mer lik den verkliga personen.
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2