Lalalong skrev 2008-11-11 20:58:22 följande:
blå fisk skrev 2008-11-11 20:53:56 följande:
Ja, visst är det så! Jag har en känsla av att det kan ligga en del bakom det som någon föreslagit. Att man gjort personen i boken så fantastisk och perfekt så att ingen ska kunna säga "men det händer inte mig för jag...". Poängen är att alla kan råka ut för detta. Jag har ännu inte bestämt mig för om det är en OK lögn, just för att det faktiskt för fram ett budskap. Eller om det inte är OK. Jag antar att det beror lite på vad som ev mer kommer fram.
Det är väl en okej lögn kan man säga. Nu kanske jag är ute på hal is, men jag har för mig att jag har läst någon beskrivning av "författaren Mia Eriksson i samband med att någon av hennes egna böcker släppts. Där det står saker i stil med .....Mia Eriksson hade ett bra jobb på en bank, hon kom in på läkarutbildningen bla, bla, bla.
Om jag kommer ihåg rätt så borde hon ju i det sammanhanget ha sagt att stop nu, nej det stämmer inte. Jag är inte bokens Mia, utan "författaren" Mia till den här boken, jag har aldrig antagits till någon läkarutbildning. Det känns lite konstigt att leva på myten om sin person på det sättet, att ge ut nya böcker under förespeglingen att man faktiskt ÄR personen Mia från Gömda. Alltså att personer som köpt och läst hennes egna böcker tror att det är den personen som faktiskt är den hon är.