Inlägg från: LillaLinan |Visa alla inlägg
  • LillaLinan

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vilken tur att det startats up en ny tråd Har ju haft sorg idag sedan den andra stängdes.

• LillaLinan

ha ha tänk att man skulle bli kallad småbrud igen lövly:-P

Thalis skrev 2008-11-11 20:26:57 följande:
    Hahaha !Jag har haft ganska kul mailande med några av småbrudarna
  • LillaLinan

bloggen är uppdaterad och är det bara jag som osar en viss avundsjuka från Monica. Hon skulle allt bra gärna velat vara den där journalisten som grävde fram Mia.

• LillaLinan

ja är det inte ett förlag där i princip vem som helst kan ge ut böcker.

Thalis skrev 2008-11-11 20:31:30 följande:
    Har sett att det är samma förlag som ger ut MA:s bok som gav ut "Vingklippt"?Hmm
  • LillaLinan

nej är väll så...

Monica är väldigt noga med att säga att hon är mån om att fortsätta hålla Mia gömd och att hon även i fortsättningen ska kunna sussa gott om natten. Men om inte Osama är farlig så kan väll Mia redan nu sova gott.??

Centurion skrev 2008-11-11 20:35:05 följande:
    Inget annat förlag har väl nappat som jag förstått det hela.
  • LillaLinan

men vilken suuuper bra idé, en sann berättelse om hur vi blev påhoppade av en oerhört proffsig och grävande journalist.

Läste för övrigt på bloggen att MA tycker att de som har småbarn ska ta hand om dom istället för att sitta och skriva på FL för skattemedel. Vilken tur att man är ute i arbetslivet då och att lillan sover...eller??

Thalis skrev 2008-11-11 20:38:56 följande:
    Nu fick jag en kanon idé Varför skriver vi inte sanningen om FL:s inläggen? Och hur vi kände oss när vi blev kallade elaka småbrudar,ormar,okunniga och korkade
  • LillaLinan

nej journalistutbildningen har jag inte så mkt övers för. har en kompis som har gått en 1 årig utbildning på folkhögskola. Inte speciellt svårt att bli.

Tror samma som dig Angelx...hennes blogg fick nog raka motsattsen.

• LillaLinan

Nej egentligen var det väll ingen som heller reagerade på det til en början. Alla historier har ju två sidor. Dock var vi väll många som kände att det fanns de som försökte stoppa upp sin "sanning" i halsen på oss och då blev iallafall jag helt anti. Jag är absolut inget stort fan av Liza Marklund, men har läst Gömda, Asyl och Mias hemlighet och tycker dom är intressanta.

listoplisto skrev 2008-11-11 21:09:49 följande:
    Jag hoppar in här (i egenskap av privatperson, inte moderator. Det kan vara bra att klargöra för att undvika missförstånd).Det är ju inte direkt någon hemlighet att Gömda och Asyl inte är rakt av verkliga historier. Eller? Det räcker ju att läsa på Marklunds egen hemsida för att inse det:"Böckerna Gömda och Asyl är en del i det här arbetet: att få människor att lyssna. De är alltså två beståndsdelar i ett uttalat politiskt projekt.Min teori löd så här redan från början: jag är en enkel själ. Om jag blir upprörd borde andra bli det. Om jag kan låta en kvinna få berätta sin historia och tala till punkt, då kommer människor att lyssna.Hösten 1993 hade jag äntligen tid. Jag var barnledig med mitt tredje barn och skrev på kvällar och helger. Att historien kom att handla om karaktären jag valt att kalla Maria Eriksson var egentligen en slump. Den hade lika gärna kunnat beskriva erfarenheterna hos någon annan. Det var detta som var själva poängen med projektet, att berätta en så allmängiltig historia att alla kunde känna igen sig.Min ambition var att beskriva hela händelseförloppet inifrån en misshandlad kvinna, så att säga. Jag ville att läsaren skulle känna vad hon kände, gå igenom de trauman hon tvingades genom, få följa henne genom förföljelse och flykt, rädsla och ensamhet."Jag förstår inte riktigt varför det har piskats upp ett sådant krig kring den bok som snart ska släppas. De flesta har väl redan vett att förstå att det finns flera sidor av varje historia?
  • LillaLinan

Hon kanske skriver om sitt liv IDAG....nu när barnen är stora osv...vad hon har för relation till sina föräldrar och vänner i sverige.

Einstein skrev 2008-11-11 21:35:45 följande:
    Och jag längtar efter Mias femte och sista bok... Det ska bli intressant ur vems perspektiv hon ska skriva den! nej, nu var jag inte snäll, men jag förstår inte riktigt vad det finns mer att skriva om. Fast den som lever får se.
  • LillaLinan

Mias hemlighet, Mias systrar och Emma, Mias dotter

Thalis skrev 2008-11-11 21:48:46 följande:
    Hur många böcker har "Mia" skrivit?Jag har bara läst Gömda och Asyl.
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2