Inlägg från: Namin |Visa alla inlägg
  • Namin

Mia - Sanningen om gömda del 2

Jag tycker att "blå fisk" verkar ha en vettig inställning. Och jag håller nog med om de flesta av blå fisks inlägg.

Jag hänger också på det där med att läsa om Gömda. Tänkte tipsa om att alla Mias böcker utom den senaste finns som nedladdningsbar bok på en mängd bibliotek. Visserligen lite jobbigare att läsa på skärm, men man slipper gå till biblioteket och boken kan inte vara utlånad Gömda och Asyl kan man också ladda ner som ljudbok (finns på samma länk).
    Krävs dock att man har bibliotekskort och så...

Gömda:
    www.elib.se/library/ebook_detail.asp&id=9189426495&lib=X

Asyl:
    www.elib.se/library/ebook_detail.asp&id=9164240460&lib=X

Mias hemlighet:
    www.elib.se/library/ebook_detail.asp&id=9189618750&lib=X

Mias systrar:
    www.elib.se/library/ebook_detail.asp&id=9789185785063&lib=X

• Namin
    Angelx skrev 2008-11-13 09:29:12 följande:
    Det va någon som länkade till en bibliotekssida där man kunde lyssna på boken....men det kanske inte är något? Ibland vill man ju läsa och inte lyssna. Jag lyssnar nu på mias systrar men den är såååååå rörig
    Man kan ladda ner boken som pdf också från biblioteket (se inlägg 268). Men då får man ju läsa den på skärmen... eller skriva ut en massa... Men det är ju gratis i alla fall
  • Namin

blå fisk skrev 2008-11-13 16:38:06 följande:

Jag ser att ni diskuterat det där med skyddad identitet och hur Mia kunde få det om det nu "bara" handlade om ringa misshandel? Jag har funderat på det och om jag förstått det rätt så skriver Antonsson att Mia hade/har skyddad identitet i Sverige och att hon fick Asyl i USA. Angående skyddad identitet och asyl så gäller det i alla fall böckerna även familjen, Anders, Emma och Robin. Naturligtvis kan man inte få skyddad identitet och asyl i USA bara genom att hävda att någon förföljer och hotar en, man måste ha konkreta bevis. Men Antonsson skriver också att Anders (Luis) försökte köra över "Mannen med de mörka ögonen) och satt en månad i fängelse för det. Man undrar om det kan vara så att hotet mot familjen uppstod i samband med det? Var det så att det uppstod en hotbild mot Anders (Luis) i fängelset eller i samband med den händelsen? Var det så att hela familjen fick skyddad identitet eftersom Anders (Luis) var hotad? Alltså kunde Mia och barnen ha klarat sig undan om hon valt att inte följa med honom som levde under hot? Man frågar sig, för om inte hoten från "mannen med de mörka ögonen) är sanning, så måste det ju vara något annat som gör att de får skyddad identitet. Om det var så att Mia valde att fly med sin nye man och därmed lämnade ett av sina barn, då kan man i så fall förstå om det finns en stor bitterhet hos den familjen (pappan, styvmamman och sonen). Hoppas jag inte gjort något olagligt nu genom att spekulera så här fritt. Men om Antonsson är den som "talar sanning" så måste ju något annat än "mannen med de mörka ögonens" hot och våld mot Mia ligga bakom den skyddade identiteten.
    Intressant teori. Skulle ju kunna förklara en hel del!
  • Namin
    Thalis skrev 2008-11-13 17:28:48 följande:
    Fast då uppstår frågor som. Varför försökte Luis döda Osama och Osama, om inte O redan var ett hot? Och varför var han så bitter på att vara på flykt när allt var hans fel? Hur kunde Luis komma in i USA? Dina gör att spänningen stiger...
    Spekulerar lite... Luis skulle ju kunna tänkas vilja döda Osama för att han misshandlat och kanske även hotat Mia. Monica medger ju att Osama misshandlat Mia, men inte så grovt som det hävdas i Gömda. Att Luis är dömd för mordförsök på Osama är ju inte så svårt att bevisa om det stämmer, det måste ju finnas en dom.

Varför Luis var bitter? Visst kan man väl vara bitter även över något man "orsakat" själv. Han kanske inte heller var så bitter som han beskrivs...

Monica har förklarat att Luis kunde komma in i USA eftersom de ju kom till USA efter att ha bott flera år i Chile, där Luis var medborgare. Därför var det naturligt att de bara efterfrågade utdrag ur brottsregistret från Chile.

Så teorin kan nog hålla...
  • Namin
    Thalis skrev 2008-11-13 17:58:43 följande:
    Fast som latinamerikan(chilenare) krävs det mycket för att få asyl och uppehållstillstånd i USA än bara utdrag från brottsregistret. Myndigheterna måste även har frågat om vart de träffade och eftersom det måste ha funnits intyg från svenska myndigheter så måste väl Luis har blivit nämd i dessa, och då borde väl den svenska brottsregistret ha varit inblandad.... Det är ju igentligen Mia som får asyl och familjen som får det pga henne, eller?
    Nä, jag menar såklart inte att Luis fick uppehållstillstånd och asyl endast pga det! Bara att mordförsöket inte var ett hinder.

Sen antydde Monica någonstans att Luis inte fick asyl, utan bara Mia och barnen...
  • Namin
    Coccolina skrev 2008-11-13 18:15:48 följande:
    Men hur fick han stanna då?? Eller var han illegal invandrare där helt plötsligt??
    Ingen aning... Verkar dock som vi kan få svar på det i Monicaas bok kanske...
  • Namin

Läste i en artikel på dn.se

"Bonniers och Liza Marklund har ett infekterat förhållande bakom sig. Det började med att Aftonbladet i början av nittiotalet slarvade bort en artikelserie om oegentligheterna i en organisation som skulle hjälpa våldsutsatta kvinnor. Det var på den tiden alla skrev på skrivmaskin och artiklar kunde komma bort.

I stället för att göra om allt från början beslutade sig Liza Marklund för att skriva dokumentärromanen "Gömda". På så vis fick både hon och den förföljda kvinnan Maria Eriksson, som boken handlade om, bättre kontroll över materialet. De vände sig till Bonniers som gav ut boken 1995."

Hm, skulle alltså det varit Lizas mål, att få ut berättelsen om "Paradiset" genom att skriva Gömda i romanform och därigenom själv kunna kontrollera berättelsen...? Låter ju inte alls som att det handlar om att få ut berättelsen om Mia...

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

• Namin

Tycker att mkt i Monicas blogg också tyder på Oxelösund... Någon nämnde O-sund tex...

• Namin

Det var ett tag sen jag skrev nu. Finns många intressanta diskussioner här i tråden måste jag säga!

Jag tror nog ändå att de var i Chile. Det känns ju som det mest logiska stället att åka till om nu Luis var därifrån! Det hade ju också varit rätt onödigt av Liza att annars lägga ut bilder på staden på sin hemsida...

Jag tycker verkligen att det ska bli intressant att se medias mottagande av Monicas bok, hur mycket som kommer att skrivas om det. Känns som att Vingklippt blev ganska nedtystad, vilket vore trist om denna bok blev. Jag skulle ju gärna höra Mias och Lizas svar på hur mycket de "hittat på" i Gömda och Asyl!

• Namin
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:45:21 följande:
    Men om du läst i Monicas blogg så påstår hon där att Mia aldrig blivit misshandlad mm
    Monica har väl inte hävdat att Mia inte alls blev misshandlad. Bara att det inte var i den omfattning som det påstås i Gömda. Och att Mia och barnen inte hade någon orsak att fly. Det var i så fall Mias man som var jagad efter att ha gjort ett mordförsök på Osama. Allt enligt Monica.
  • Namin
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:49:35 följande:
    tror Monica hävdar att Osama slagit henne (Mia) vid ett tillfälle efter att Mia algit honom först...minns jag rätt?? Namin skrev 2008-11-22 19:48:02 följande:
    Tror hon skrev att han bara är dömd för ett tillfälle (vilket också står i Gömda) och att ingen i Mias närhet sett henne misshandlad vid andra tillfällen. Även läkarundersökning tyder på att misshandeln inte var så grov (om jag förstått det hela rätt).
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2