Inlägg från: Emmel |Visa alla inlägg
  • Emmel

Mia - Sanningen om gömda del 2

Angelx skrev 2008-11-11 17:57:02 följande:
    Jag står fast vid att bara för att man skriver en bok så innebär det inte att det är sanning. (Vilket Monika Antonsson menar)Först när människorna ställs mot varandra får vi våra svar....
    Tråden är stängd eftersom den inte längre handlar om boken, utan om författaren som person.

/Moderator
  • Emmel
    Emmel skrev 2008-11-11 18:26:32 följande:
    Tråden är stängd eftersom den inte längre handlar om boken, utan om författaren som person./Moderator
    Oj då, glömde skriva att jag hittade det svaret längst ner på förra tråden. Det är alltså inte jag som är moderator...
  • Emmel
    MarieDahlström skrev 2008-11-11 19:00:50 följande:
    Har läst de tre första böckerna .Bara undrar om detta nu inte är sant varför har inte sanningen kommit ut innan ? Är jag ute o reser ? Har även jag fällt måååååååååååånga tårar för "mias" skul
    Det inblandade, d v s Mias sons styvmamma etc. har skrivit att de inte fått gehör för sin sida tidigare.
  • Emmel
    nonayti skrev 2008-11-11 18:49:18 följande:
    hej allajag har läst förra tråden, men har inte skrivit något där. jag känner att jag måste skriva här nu. har läst båda gömda och asyl och har fällt många tårar för det boken. jag vet inte vad jag ska tro, men jag känner att har man en gång misshandlat så är man alltid misshandlare, den uppfattningen kommer jag inte att ändra på även om MA bok kommer att visa en annan "sanning" än mias. Det finns ju många våldtäcksmän som blir aldrig dömda, de är ju fortfarrande våldtäcksmän även om de aldrig har blivid fällda. så även om de kommer visa sig att mia talade inte om hela sanningen eller har ändrat grovt i sanningen så är det viktigaste ämnet boken handlar om är ju sanning, och det är att hon har blivit misshandlat, så nej, jag kommer inte tycka synd om osama även om han är "oskyldig" till mycket av det mia berättar. han är ju skyldig till det värsta och det är att han har misshandlat henne. mia har trots allt tvingats flytta, och rymma, sen om hon har dåliga betyg eller att hon var gift med icke svensk spelar fortfarrande ingen roll. hon har fortfarrande känt ett hot och rädsla och tvingats att flytta. Detta är ju en misshandel i sig, att vara rädd och känna hot är ju fortfarrande psykiskt misshandel enligt min menning.aa, nu har jag sagt mitt, så tycker jag och om jag är elak eller korkad enligt nån så är jag väl det om det betyder att jag får säga hur jag tycker och tänker. det är fortfarrande ett fritt land med yttrandefrihetkram alla
    Håller med dig till viss del... eller i det mesta faktiskt. Men jag anser att OM Osama inte fullt det monster som utmålas i Gömda och så är Mias öde inte riktigt lika graverande som jag trodde. Då känner jag mig ljugen för. Jag anser att även Osama har rätt att få sin syn på saken hörd OAVSETT vad han gjort. Sedan väljer jag vad jag ska tro på.
  • Emmel
    Thalis skrev 2008-11-11 19:40:13 följande:
    Absolut ha Osama inte gjort allt som det står i boken så måste ha få upprättelse, MEN han bör aldrig ursäktas för den misshandel ha gjort sig skyldigt till oavsett hur ringa det varit.
    Nej absolut inte. Självklart ÄR han en person som har misshandlat... Ja, jag kallar det så, inte "pucklat på". Och han är inte oskyldig...
  • Emmel
    Angelx skrev 2008-11-11 19:11:55 följande:
    Dom hittar säkert Annars får dom nog informationen från annat håll alldeles inom kort
    Informationen är framme. Inte från mig trots att vi haft en del bloggdiskussioner i kväll :0)
  • Emmel
    Sexymala skrev 2008-11-11 20:03:18 följande:
    Det skall helt klart blu riktig intressant med den nya boken. Den kommer aldrig få mig att ändra "tycke" om Gömda och Asyl. De är bra och bra romaner. Sedan skall det bli kul/intressant att läsa vad Monika har att säga om allt helt enkelt. Men, jag är ruskigt nyfiken på en fråga. Hur i hela fridens namn har i så fall Mia lyckats få asyl i USA!? Det är ju USA, AMERIKA, vi pratar om... Ett av världens typ krångligaste länder. Med världens kångligaste och svåraste samhälle. Och att få asyl i USA kan ju inte vara lätt? Detta skall bli ruskigt intressant.
    Detta har jag också frågat mig. Jag fattar inte det. Har hon slängt upp Lizas bok i trynet på deras migrationsverk eller har hon haft "tunga" politiker barkom sig... Vad har hon gjort? MA har utlovat info. om detta i boken. DET ska bli väldigt intressant att läsa.
  • Emmel

Tant Greta skrev 2008-11-11 20:15:09 följande:

Men det kanske inte är 1a dec?Var har jag fått det ifrån?Blir lite osäker.
    Jag tror också att det är 1 december...
  • Emmel

blå fisk skrev 2008-11-11 20:30:16 följande:

Jag har fått känslan av att det som Monica Antonsson vill bevisa är att historien om Mia inte är en sann berättelse på det sätt som Liza Marklund vill göra gällande. Utan att Liza Marklund skapade den perfekta huvudpersonen Mia utifrån en person som kanske inte alls var så lik bokens Mia. I Gömda beskrivs ju Mia som en mycket "lyckad person", social, med bra arbete och bra familj osv. Vilket jag tror (om det inte är sant) att Liza Marklund ville att hennes huvudperson skulle vara en kvinna som andra kvinnor gärna identifierade sig med. Om Antonssons bild a Mia är mer rättvisande att hon gick i specialklass med låga betyg, fick barn tidigt (det har ju Mia själv skrivit om), hade ett enkelt jobb i en bespisning, så skulle man kanske i högre grad tänka att ja, det var tragiskt men jag är inte som hon. Alltså inte att det var mindre hemskt att hon blivit misshandlad, förföljd osv, men att många nog skulle ställa sig över henne och tänka att jag skulle ha vetat bättre, jag skulle inte ha låtit det gå så långt osv.Där kan jag tro att Antonsson har rätt faktiskt, att personen Mia i boken är tillrättalagd för att man ska känna mer för henne. Jag tror många (även om man inte vill erkänna det) skulle ha tänkt mer så att det skulle inte hända någon som jag om bokens Mia beskrivits på det sätt som Antonsson hävdar är sant.
    Tror att du har rätt i detta... Jag skulle nog, tyvärr, varit mer frågande till om detta kunnat hända mig om Mia inte varit så lyckad. Tyvärr är jag så hemsk :0(
  • Emmel
    Thalis skrev 2008-11-11 20:31:30 följande:
    Har sett att det är samma förlag som ger ut Vingklipt
    Vad handlar Vingklippt om?
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2