blå fisk skrev 2008-11-11 20:30:16 följande:
Jag har fått känslan av att det som Monica Antonsson vill bevisa är att historien om Mia inte är en sann berättelse på det sätt som Liza Marklund vill göra gällande. Utan att Liza Marklund skapade den perfekta huvudpersonen Mia utifrån en person som kanske inte alls var så lik bokens Mia. I Gömda beskrivs ju Mia som en mycket "lyckad person", social, med bra arbete och bra familj osv. Vilket jag tror (om det inte är sant) att Liza Marklund ville att hennes huvudperson skulle vara en kvinna som andra kvinnor gärna identifierade sig med. Om Antonssons bild a Mia är mer rättvisande att hon gick i specialklass med låga betyg, fick barn tidigt (det har ju Mia själv skrivit om), hade ett enkelt jobb i en bespisning, så skulle man kanske i högre grad tänka att ja, det var tragiskt men jag är inte som hon. Alltså inte att det var mindre hemskt att hon blivit misshandlad, förföljd osv, men att många nog skulle ställa sig över henne och tänka att jag skulle ha vetat bättre, jag skulle inte ha låtit det gå så långt osv.Där kan jag tro att Antonsson har rätt faktiskt, att personen Mia i boken är tillrättalagd för att man ska känna mer för henne. Jag tror många (även om man inte vill erkänna det) skulle ha tänkt mer så att det skulle inte hända någon som jag om bokens Mia beskrivits på det sätt som Antonsson hävdar är sant.
Tror att du har rätt i detta... Jag skulle nog, tyvärr, varit mer frågande till om detta kunnat hända mig om Mia inte varit så lyckad. Tyvärr är jag så hemsk :0(