Kan jag äta spenat??
Blev så sugen på spenat idag och tänkte vi skulle ha det i morgon. En kompis sa till mig att hon har för sig att man inte ska äta det när man är gravid ELLER ammar.
Vet någon något om det????
Blev så sugen på spenat idag och tänkte vi skulle ha det i morgon. En kompis sa till mig att hon har för sig att man inte ska äta det när man är gravid ELLER ammar.
Vet någon något om det????
Det är väl jättenyttigt med spenat?! Massa järn!
Mmm , men har hört att det även ska innehålla nått gift typ. vet inte riktigt.
Hm, det har jag ingen aning om, men jag åt iaf massa spenat när jag var gravid och äter det nu när jag ammar också. Så jag hoppas att du inte har rätt
Det är till spädbarn man inte ska ge spenat eftersom det innehåller nitrat.
Men spenat innehåller också folsyra, och när du är gravid är det jättenyttigt att äta spenat såvitt jag vet.
Jag tror dock att man ska låta bli att värma upp spenat igen om den redan har varit uppvärmd en gång (det har nog med nitratet att göra).
det innehåller nitrit men det är ingen som helst fara för gravida och ammande
det är inte farligt att värma upp spenaten igen - den får visserligen en konstig bismak - men det är inte farligt (såvida du inte äter 2-3 kilo på en gång) kroppen är en ganska bra maskin och klarar av att bryta ner mindre mängder nitrit
lata kocken Johanna: Så bra att du redde ut det där om uppvärmning av spenat.
Min mamma värmde aldrig upp spenatrester när jag var liten just för att hon trodde att den blev giftig då, så jag har följt hennes exempel av gammal vana. Men då behöver vi inte oroa oss, alltså!
Vilken jättetur att du finns här och reder ut alla missförstådda regler om mat och livsmedelshållning
hihi
ja jag har läst aaaaalldeles för mycket sånt jag har ju bara 60p kostvetenskap + kockutbildning + arbete som dietkokerska
så nu nojar jag åt andra när jag ser folk äta sånt som de inte borde
eller ännu värre - när jag ser folk låta maten svalna ute på bänken *hatobjekt*
(man ska ha 2-4 grader i kylen och kyla ner maten i vattenbad eller i ett grunt och stort kärl direkt i kylen - har man såpass kallt så klarar kylen den lilla temphöjning som blir utan att den andra maten skadas)
Oooops! Känner mig skyldig... Jag vet egentligen det där med snabb nedkylning. Men det är ju så _enkelt_ att ställa maten på bänken en stund!