• AlexandraK

Trädgårdsexpert?! SE HIT!

Vi har några hemska tojjor (felstavat, men ni vet nog vad jag menar) som är nästan 4 meter höga. Har bara bott här i 2 år, så det är inte vi som låtit dom växa vind för våg... Nu klagar grannarna och jag är själv trött på dom!

Jag hörde från en vän att man ska kunna kapa dom rätt av! Dvs ta fram en motorsåg och kapa dom där vi vill ha dom. MEN att det måste vara riktigt kallt, mitt i vintern. Så ska dom klara sig! Stämmer detta?!

• Svar på tråden Trädgårdsexpert?! SE HIT!
  • Champagne

Att man ska beskära dem mitt i vintern har jag aldrig hört talas om Jag beskär mina tujor på våren eller hösten. Men visst, man kan kapa dem rätt av, sen får man putsa dem lite varje år för att de ska få en snyggare form och inte bara se ut som en stubbe.

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • Karlsson

Nej det stämmer inte. Man beskär Tuja under våren eller under jas perioden (juli, augusti, september.

Tuja tål beskärning ganska bra men att ta ner höjden väldigt mycket (dvs mer än en meter) skulle jag ändå inte rekomendera.

De ser väldigt stympade och fula ut nämligen. Man kan om man är lite duktig ta max en meter (hellst mindre) på toppen vid en grenutväxt så att gröna kvistar kan dölja stubben. Om man dessutom sen kortar in de gröna så det ser ut som en 'ny' topp. Det kan funka.

Beskärning i sidorna är bättre om de känns mäktiga. Bara man behåller grönt innaför snitten så bildas ny grönska varje år

• ALJO

Nej nej nej! För allt i världen, kapa inte av dom! Det är som Karlsson säger, dom bryter inte nytt. Högst 50 cm skulle jag rekommendera er att kapa dom i topparna, kapa inte nedanför där stammen är brun. Men en häck på 1,5 m är väl ganska lagom..?

• ALJO

Sorry, jag läste fel, men klipp dom inte mer än där det är grönt på stammen. Ett alt är ju att ta bort dom helt och plantera något nytt i mer passande storlek.

• Fru X

Annars så kan ni kanske ta bort de nedersta grenarna (stamkvista) alltså de nedersta 2 m, det blir då mer trädlikt och skymmer inte sikten.

• AlexandraK
    Svar på #6
    Men det är ju höjden som är problemet... Lika bra att ta itu med det innan det går helt överstyr. Jag vill ju ha en tät häck som skyddar eftersom det är rätt mycket trafik utanför.
Svar på tråden Trädgårdsexpert?! SE HIT!