• Anonym

Avslag på medborgarskap?

Samma dag som vi skicka in ansökan om svenskt medborgarskap så fick vi brev från polisen att åtal kommer väckas för olovlig körning. Min man har körkort från sitt hemland och detta får man tydligen bara köra med under 1 år efter uppehållstillstånd är beviljat. Vi har inte fått någon info. om det. Han kommer kallas till domstol och handläggningstiden om medborgarskap tar ca 1 månad. Får man avslag oavsett eller hur funkar det med tanke på att han ännu inte är dömd för något?

• Svar på tråden Avslag på medborgarskap?
  • Anonym

Ingen som vet något om detta?

• Anonym

om han har uht så gäller samma regler som för oss vid fortkörning. hände min kille ialf

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-11 22:23:11 följande:
    om han har uht så gäller samma regler som för oss vid fortkörning. hände min kille ialf
    Han har permanent uppehållstillstånd sen ett antal år tillbaka och har skött sig hela tiden. Ja vad var det för regler för er då?
  • Anonym

Att vara misstänkt är ju inte samma som att bli dömd för ett brott. Det går ju inte ens att jämföra.
    Anonym (Mistral) skrev 2008-11-12 13:57:03 följande:

Mitt ex var misstänkt för övergrepp på barn, men hade inga hinder att bli svensk medborgare (tyvärr). Men kanske är det värre att köra bli olovligt än att förgripa sig på barn i Sverige...
  • Anonym

Men funderade han aldrig på om han verkligen kunde köra med sitt utländska körkort i Sverige? Jag bor själv utomlands och bland det första jag gjorde var att ta reda på om jag verkligen fick köra med mitt svenska körkort. Nu bor jag i ett EU-land så det gick ju bra.
    Man kan ju inte förvänta sig att svenska staten ska GE er informationen, de kanske inte ens vet att han har har körkort.

Synd om han inte kan bli svensk medborgare direkt, men jag tror inte att han kommer att få mer än dagsböter, om han ens blir dömd.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-12 14:04:29 följande:
    Att vara misstänkt är ju inte samma som att bli dömd för ett brott. Det går ju inte ens att jämföra.Anonym (Mistral) skrev 2008-11-12 13:57:03 följande:
    Men min man är inte heller dömd, han väntar på att få en kallelse till domstolen, så det kanske inte ens blir en dom.
  • Anonym

Anonym (Mistral) skrev 2008-11-12 13:57:03 följande:

Mitt ex var misstänkt för övergrepp på barn, men hade inga hinder att bli svensk medborgare (tyvärr). Men kanske är det värre att köra bli olovligt än att förgripa sig på barn i Sverige...
    Ja du man vet ju inte, så pass mycket sjukt man får höra. Men troligtvis är det värre att förgripa sig på barn iaf.
  • Anonym
    Valentinius skrev 2008-11-12 19:20:31 följande:
    Man kan ju inte hänvisa till att man inte känner till lagar och förordningar i Sverige för då skulle alla skylla på att de inte kände till dessa om de blev påkomna när de bröt mot dessa.
    Nej självklart inte, det var bara nått jag sa här i TS. Jag bryr mig inte egentligen om att han kanske får lite böter, det är medborgarskapet vi oroar oss för.
Svar på tråden Avslag på medborgarskap?