• littlemisstrouble

Hur är bulgarien som resmål för par?

Vi funderar på att kanske ta bulgarien som nästa utlandsresa!

någon som har varit där och kan tipsa om det är bra dåligt?
    bästa resemålet i bulgarien?
    vad göra där?
    Vilket resebolag ska man åka med?
    Tips på bra hotell?

Allt ni kan tänka er att tipsa om ...kör på Uppskattas

Vi åker jag och min man, har inga barn så det är inte ett krav på barnvänlighet på hotell/plats

• Svar på tråden Hur är bulgarien som resmål för par?
  • Eisa

åk till Balchik. Mkt charmigare än de stora turistställena.

• littlemisstrouble
    Eisa skrev 2008-11-11 23:01:25 följande:
    åk till Balchik. Mkt charmigare än de stora turistställena.
    har du varit där? berätta gärna
  • Gabbesmamma

Jag kommer därifrån och gillar mest Sozopol. Har inte varit i Bulgarien på några år, men vad jag har förstått så är det inte lika mycket krims-krams och den gamla byn har behållit sin charm

• Brittan

Vi var till Nessebar i våras och det är supermysigt om man vill ha lugn semster.

• Brittan

Lillabus81 Då är nessebar verkligen rätt ställe att åka till. Nessebar ligger på en ö och förbinds med fastlandet via en bro. Ön består av många mysiga hus och gränder och man hör fåglarna låta. I gränderna finns det en marknad med flera hundra försäljare, många restauranger, affärer med mera. När det gäller maten var vi nöjda med den. Både maten och ölen är billigt.

Vill man gå över till fastlandet tar det inte många minuter och det finns en strand som sträcker sig bort till Sunny Beach och det tar väl runt 1,5-2 timmar att promenera dit. Det går dessutom att ta båt mellan Nessebar och Sunny beach och det var väldigt vackert att se Nesebar från havet.

Vill ni åka runt i Bulgarien går det bussar från Nessebar till andra byar´.

• littlemisstrouble

Låter toppen. Vi gillar att ta det lugnt och se saker och sola å sådär men det måste finnas lite shopping också för att den här frun ska vara nöjd med sin semester

• Brittan

Jag kan säga så här: jag har aldrig tagit det så lugnt på en semester som jag gjorde i Nessebar. Vi strosade runt i gränderna, åt och drack gott dagligen, handlade, var ut på båttur mellan Nessebar och Sunny Beach. Det bästa av allt var att det var billigt. Det gick åt ca 6 000 i fickpengar för oss båda under denna vecka.

• littlemisstrouble

Låter som en toppensemester Ska kolla med maken vart i bulgarien han är sugen på att åka men man kan ju alltid tipsa om ställen man har hört ska vara bra

• Ängelii
    Brittan skrev 2008-11-18 09:02:12 följande:
    Lillabus81 Då är nessebar verkligen rätt ställe att åka till. Nessebar ligger på en ö och förbinds med fastlandet via en bro. Ön består av många mysiga hus och gränder och man hör fåglarna låta. I gränderna finns det en marknad med flera hundra försäljare, många restauranger, affärer med mera. När det gäller maten var vi nöjda med den. Både maten och ölen är billigt.Vill man gå över till fastlandet tar det inte många minuter och det finns en strand som sträcker sig bort till Sunny Beach och det tar väl runt 1,5-2 timmar att promenera dit. Det går dessutom att ta båt mellan Nessebar och Sunny beach och det var väldigt vackert att se Nesebar från havet.Vill ni åka runt i Bulgarien går det bussar från Nessebar till andra byar´.
    Tog det er 1,5-2 timmar att gå till Sunny Beach från Nessebar???? När jag bodde i SB (jobbat som reseledare i SB och Nessebar 2003/2004) så cyklade man dit på 10 minuter och då tog man huvudvägen, gick man längs stranden tog det max 30 minuter...

Har du funderingar så ställ frågor, jag kanske kan hjälpa.
    Mitt favvo-hotell heter Jeravi och ligger i SB utmed stranden, fina rum, trevlig pool och nära stranden. Apollo har detta hotell.
  • Coconut76

E oxå intresserad av att höra lite då vi ska åka dit i juli 2009..Vi kommer bo på all inclusive hotellet arabella beach i albena....

• Ängelii
    Brittan skrev 2008-12-22 22:15:20 följande:
    Engelii det är från gamla nessebar
    Ok, men jag tycker ändå det känns som lång tid.
  • Brittan

Engelii för dig tog det kanske den tiden, men när jag har semster så vill jag inte inte stressa för att ta mig fram. Det finns saker som jag vill titta på och sen så är det kanske inte alltid så lätt att veta vilken väg man ska ta. Vi gick inte via stranden utan gick uppe efter stora vägen för att vi ville se hur det såg ut. Men.... som reseledare antar jag att du hade sett omgivningen flera gågner och inte stannade för att kolla saker mm.

• Ängelii
    Brittan skrev 2008-12-23 09:41:32 följande:
    Engelii för dig tog det kanske den tiden, men när jag har semster så vill jag inte inte stressa för att ta mig fram. Det finns saker som jag vill titta på och sen så är det kanske inte alltid så lätt att veta vilken väg man ska ta. Vi gick inte via stranden utan gick uppe efter stora vägen för att vi ville se hur det såg ut. Men.... som reseledare antar jag att du hade sett omgivningen flera gågner och inte stannade för att kolla saker mm.
    Ursäkta att jag skrev att det inte tar så lång tid, jag visste ju inte vilken väg ni gått. Tro mig att när jag inte jobbade så gick vi ofta till Old Nessebar och vi tog det LUGNT men det tog inte 2 timmar att gå dit trots det.
  • helenandersson

Hej,
    Jag skall aka till Sofia i mitten av Februari 09 nagon som har bra tips pa vad man inte far missa nar man ar dar?

Svar på tråden Hur är bulgarien som resmål för par?