• Maddeliix

Ni som haft ryggskott, hur länge håller det i sig & lite andra frågor..

Jag har haft ryggskott i några dagar nu, visste inte först att det var det men var hos läkaren igår och fick det konstaterat så nu har jag fått voltaren tabletter.

Men nu undrar jag med två barn under 2 år hemma, hur länge håller det i sig?

och när hade ni som mest ont under dygnet, natten, förmiddagen, eftermiddagen eller kvällen?

• Svar på tråden Ni som haft ryggskott, hur länge håller det i sig & lite andra frågor..
  • AasaC

Det är nog lite olika hur länge det håller i sig. Jag har under de senaste åren fått ryggskott 1-2 ggr om året och den mest intensiva värken har jag väl haft i 1-2 veckor. Julen-06 hade jag dessutom ryggskott med ischias och då var jag väldigt handikappad ett bra tag. Åt starka värktabletter för att över huvud taget kunna hantera värken. Senast jag hade ryggskott var i mars och då tog det lång tid innan ryggen kändes normal igen ... flera månader, tog det. Först jobbade jag någon dag trots ryggskottet, men sen sjukskrev jag mig en vecka. Fick samtidigt influensa, så då var jag hemma från jobbet i totalt 2 veckor. Men jag var inte återställd i ryggen när jag började jobba igen. Det tog nog några månader innan det kändes bra.
    Vet inte riktigt om det varit bättre någon viss tid på dygnet. Tycker värken har varit rätt konstant.

• jomi

Fick ryggskott första semesterdagen i somras (3/7) det värsta satt i ca 4 veckor sen kunde jag gå ok och vara på benen EN HEL dag men jag fortfarande INTE bra i ryggen!!!!!

Var bara försiktig så att du inte "river" upp det igen,jag har varit nära många gånger

Styrkekramar kommer härifrån!!

• Maddeliix

tack för båda era svar..
    jag vågar ju inte ta mina insomningstabletter /muskelavslappnande för natten eftersom jag ammar men ändå när jag vaknar (efterdom otroligt få timmarna jag sovit) så har jag inte lika ont så jag går upp, klär på ungarna, kör ena till dagis, gör frulle osv men sen är det bara pang så ligger jag där.. så tar jag två tabletter (som inte hjälper ibland men ibland fungerar det) och då kan jag hålla igång ett tag men sen säger det pang och så kan jag inte gå..

kan det vara så otroligt olika från timme till timme verkligen?

• AasaC
    Maddeliix skrev 2008-11-12 12:31:52 följande:
    tack för båda era svar.. jag vågar ju inte ta mina insomningstabletter /muskelavslappnande för natten eftersom jag ammar men ändå när jag vaknar (efterdom otroligt få timmarna jag sovit) så har jag inte lika ont så jag går upp, klär på ungarna, kör ena till dagis, gör frulle osv men sen är det bara pang så ligger jag där.. så tar jag två tabletter (som inte hjälper ibland men ibland fungerar det) och då kan jag hålla igång ett tag men sen säger det pang och så kan jag inte gå..kan det vara så otroligt olika från timme till timme verkligen?
    Om du har tagit värktabletter så borde det ju kännas bättre, men sen slutar ju de verka efter ett tag och då kan det nog snabbt bli värre igen.
    Det är verkligen inget vidare att ha ryggskott. Vissa gånger har jag inte ens kunnat ta mig upp ur sängen eller soffan utan hjälp eftersom det gjort så fruktansvärt ont. Men så småningom går det ju över, tack och lov. Men det kan, som sagt, ta ett tag innan det känns helt bra. Den värsta intentensiva värken brukar dock vara de första veckorna, bara.
    Men sen, när det känns bra igen ... försök att tänk på hur du lyfter saker eller på vilket sätt du tar upp saker på ... böj helst inte ryggen, utan använd benen så gott det går. Det har jag varit slarvig på innan och sen är jag plötsligt där igen. Men nu, sedan det senaste ryggskottet, så har jag tänkt extremt mycket på hur jag rör mig ... och sätter mig oftare på huk nu när jag ska komma åt saker på en lägre nivå. Hittills har det ju funkat bra, i alla fall. Bättre än förut.
  • swede3

Boka tid hos en sjukgymnast. Just när det gäller ryggskott kan en sjukgymnast ge bättre hjälp än vad läkare kan.

Svar på tråden Ni som haft ryggskott, hur länge håller det i sig & lite andra frågor..