• emiiiily

börja simma när man är gravid

Funderat på att börja simma så jag får tillbaka min ork och kondition som jag förlorade under de första 12 veckorna (är i vecka 13 nu, 12+5).
    För som det ser ut nu så orkar jag knappt med att ta en promenad ner till parken med hundarna (dvs 10-15 min) utan att bli super andfådd och trött.

Men till min fråga då, det är inte farligt att börja motionsimma när man inte gjort det innan man blev gravid?

• Svar på tråden börja simma när man är gravid
  • Abby74

Har man tendens till foglossning är den rörelsen som benen gör vid bröstsim inte helt ultimat tydligen. Har man foglossning ska benen hållas ihop parallellt så mycket som möjligt, inte "spreta" och heller inte korsas. Men sen är ju simning en skonsam träningsform så prova några gånger du och fortsätt om det känns bra. Jag vet kompisar som simmat hela graviditeten och mått jättebra av det.

• Fiajia

Det är säkert bara nyttigt att simma, så länge du inte tar ut dig helt utan lyssnar på vad kroppen orkar med förstås. Sen ska man väl byta baddräkt/duscha ganska omgående efteråt för att minska infektionsrisken, men det brukar man väl göra ändå. Ha det så skönt!

• Missisola

Simmade innan jag blev gravid och har fortsatt med det hela vägen 4 ggr x 60 min... Det är skonsamt att simma och underbart skönt, spec nu när man är en valross - v 37 i morgon..
    Ang. ev foglossning.... jag har rejäl sån, MEN för mig funkar bröstsim KANON!!!!

V 36
  • Jossea

Barnmorskan har sagt att det är jättebra att simma. Speciellt om man har ont i ryggen som jag har. Så jag har börjat simma nu ett par gånger i veckan. Det värsta är bara att jag blir sjuukt trött efteråt. Känns som jag väger 100 kg när jag ska kliva upp. Så i fortsättningen ska jag simma på kvällen så man inte går runt som en zombi resten av dagen :)

• Smultronblomma
    Svar på #5
    Jag har börjat simma nu när jag är gravid! Simmar ca 3ggr/vecka. Jätteskön träning! Det är ingen fara för någon infektionsrisk om inte slemproppen gått och har den det så är man nog så högravid att man kanske ändå inte är så simmsugen!:)

Har van väldigt lätt att få urinvägsinfektioner kan dock risken att få det vara något ökad när man är gravid. Men jag brukar tänka på att gå och kissa direkt efteråt!
Svar på tråden börja simma när man är gravid