• Bubblare

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Del 6
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 09:55
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m32105568.html

Del 7
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m35145008.html

Del 8

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • kramiiis

meramat: jag har inte fått sänka dosen, men har läst om andra som fått göra det. jag har bytt från 175-200 (300 efter några sprutdagar) puregon till maxdos menopur istället.

mulan: hoppas så för dig vännen!

hur mår ni alla? tänker på er!

det gör så ont att leva
  • Meramat

Hej,

Tack för svar kramiiis och Mulan!
    Ja, det är ju bara och vänta och se hur det går. Om det inte blir nåt den här gången hoppas jag att vi får ett andra försök och där slipper nedreglering igen. För de här 5 veckorna (!) med sprayning vill jag helst slippa göra om...är vid halvtid nu:)

• mulan

Kramiiis: Tack gumman . Du vet väl att jag hoppas minst lika mycket på dig. Vill ju jämnföra magar i september (låter som en hel evighet dit ). Kraaaam!!

Meramat: Har du vallingar?? Isf får du se det positiva i det att det inte är mitt i sommarvärmen (alltid något). Kramar!!

Hoppas på ett mirakel
  • Bubblare

Hejsan!!

Nu är jag tillbaka på tråden. Hoppas det går bra, här. Tack för sympatin Mien, jag börjar verkligen bli trött på den här barnsvängen om man får säga så.

Jag pratade med KS de har mig i 2 kö:er (man får bara stå i en), ÄD och IVF, men doktorn skulle utvärdera min status det är inte gjort än trots att min första remiss skickades i sep, och den andra i november.

Men nu ska ni höra, jag har kännt att min mens varit lite konstig, något längre och jag har haft värk vid äggstockarna innan mens, jag har även börjat att känna svettning på natten, jag blir alldeles varm. Motigt gjorde jag nu ett nytt fsh test hos min dokor, detta var på dag 22, som jag misstänkte skulle det vara dåligt, FSH: 111.

Vad har nu hänt, i sep hade jag 9,7, det var därför min nya läkaren skicka mina papper till IVf landstinget. jag kan bara inte begripa att det ska hoppa så.

Tankarna går så här, får jag kö till IVF så kör vi på det, om nu försöket misslyckas, då är det bara att ställa sig i kö för äd. (Ks har inte mina sista labbprover.)

men jag tänkte ta ett nytt fsh, jag vet ju att det stiger längre in i cykeln, men vilken dag är det bäst att ta på, är det dag 3? jag kommer inte riktigt ihåg, någon som vet...(Min läkar sa att jag skulle ta mellan dag 8-10)

Kram från mig.

• kramiiis

hej bubblare! härligt att se dig!

här går det inte så väldans bra, fick svar på AMH som var på tok för lågt... kör igång med nästa ivf om 1,5-2 veckor. Är väl mest livrädd över hur det ska gå.

FSH 111? oj gumman Det är ju som du säger högre ju längre in i cykeln man är. Mina läkare har alltid bett mig ta det på dag 2. Allra senast dag 4.
    Har du fått ta AMH? Det ska inte spela ngn roll vilken dag man tar.

stora kramar

jag drömmer, jag längtar, jag kämpar men vad händer?
  • Bubblare
    Svar på #195
    HEJ Kramis
    Hur ligger det till med dina värden? Visst har du gått hos Cvl de senaste stimuleringarna.

Jag har inte tagit AMH, jag vet att det pratats mkt om det i den här tråden, var det inte Primrose som nämnde att de gjorde det på Fertilitetscentrum...? Vilka typer av värden får man, vilka riktvärden finns?

Då gör jag fsh på dag 2, el. 3.

Är detta din sista privata ivf, kram på dig!!
    kramiiis skrev 2009-02-04 14:41:50 följande:
    hej bubblare! härligt att se dig! här går det inte så väldans bra, fick svar på AMH som var på tok för lågt... kör igång med nästa ivf om 1,5-2 veckor. Är väl mest livrädd över hur det ska gå. FSH 111? oj gumman Det är ju som du säger högre ju längre in i cykeln man är. Mina läkare har alltid bett mig ta det på dag 2. Allra senast dag 4. Har du fått ta AMH? Det ska inte spela ngn roll vilken dag man tar. stora kramar
  • kramiiis

bubblare:
    På proverna jag tog precis innan jul hade jag FSH 8 och AMH 0.34.
    Refernsvärden för AMH är:
    0-0,5 minimal chans (verkar som att det många kliniker inte görs ivf då)
    0,5-1 hyffsad chans
    1 och över bra chans

(har för mig det var så iaf)

det var CvL som ordinerade det provet och de säger att man inte helt kan lita på det utan man måste kolla fsh och med vul oxå. Men det låter ju inte så lovande med ett så lågt värde...

Det blir faktiskt KS denna gången, har kommit fram i kön har ett försökt till kvar på CvL i mitt tre-pack.

korta metoden maxdos menopur denna gång. Hoppas hoppas...

• Bubblare

ojoj då! Lycka nu till med det här försöket. Du har ju bra värden, det gäller bra att allt går i lås! Fokusera inte så mkt på alla hormonvärden, då mår man bäst!

kram

• kramiiis

tack bubblare
    lycka till själv oxå med alla värden och behandlingar!

• Bubblare

Tack Kramis, det behövs!

Finns det någon på tråden som står i äd-kö eller håller på med behandling? I shlm var det 1 år med donator, 2-3 utan.

Hej..

Svar på tråden Vi med högt FSH