• nyfiken och otålig

Hjälp, jag svettas och fryser...

Vår lille kille är 1,5 vecka och jag ammar för fullt. Härligt, men det är bara det att jag vaknar på natten och antingen är genomsvettig eller fryser så jag hackar tänder. Detta fenomen har jag inte varit med om tidigare (bara om jag varit febersjuk). Vad är det som händer med mig? Är det normalt? Någon annan som varit med om liknande? Är det amningen som orsakar detta? Har redan gått ner 10 kg på en vecka, kan det ha någon betydelse?

Oj, många frågor blev det....

• Svar på tråden Hjälp, jag svettas och fryser...
  • Fiing

Hejsan!
    Känner igen detta :) Hade likadant de första veckorna efter förlossningen. Kan säkert ha att göra med hormoner, och som du nämnde viktnedgången. Rasade också i vikt den första veckan, -12 kg. Härlig bantningskur det där :)
    Men som sagt, jag känner iallafall igen det med att frysa och svettas om vartannat. Nog inget att bli orolig över...

• nyfiken och otålig

Skönt att höra att det är fler än jag som haft dessa symptom. Varade det bara några veckor för dig???

• With a devilish smile

Jag hade samma , min lilla är 15 dagar idag.
    Hade också jättemycket svettningar som varavade med att jag höll på att frysa ihjäl kändes det som.
    Nu har det blivit bättre :)
    Tror det har med hormonerna att göra..
    efter bara några dagar hade jag gått ner 15 kg .
    Sen om det spelar in vet jag inte .

• Alanis2

Precis så var det för mig också första veckorna, bara på nätterna konstigt nog, kunde vakna helblöt och sen frös jag... om vartannat. Inge kul, men sen gick det över. Nu är lillan 10 veckor och det är helt borta, minskade och försvann nog ungefär 5-6 veckor efter förlossningen.

• nyfiken och otålig

Skönt att höra, då får man väl bara vänta ut eländet.

• JosephineS

Här är en till svettmarodör.. jag svettas så mycket på natten att man kan vrida ur mitt lakan. Usch! Min flicka är 16 dagar idag och jag har nu gått ner alla grav-kilona (13kg) shit vilken bantnings metod! svettas ur kilona. Men magen är tyvärr fortfarande dallrig.. haha vilka krav man har.

• maddan86

men du har ingen feber eller? jag svettades okså som en gris första veckan nog allt vatten man samlat på sig. Men sen hade jag även dragit på mig en infektion i livmodern... inget med svettet att göra!!vill inte ora dig jag tänkte bara om du hade feber så kan man tänka på det men andra symtop är illaluktande avslag tex

• nyfiken och otålig

Nej, tror inte jag har feber, känns inte så i varje fall. Nu känns det som att det har blivit lite bättre. Nu fryser jag mest, men får inte dessa svettanfallen längre, skönt. Hoppas det är bra med dig nu.

Har nästan gått ner alla gravkilon, men som du säger JosephineS att degen på magen är kvar, grrr...precis som om den försvinner på 2 veckor. Har oxå krav på den, men har börjat inse att det dröjer nog ett tag till innan den är borta. Vill ha bort den nu, så jag kan ha mina vanliga kläder utan att få andnöd.

• mami79

Jag svettades också jätte mkt precis efter förlossningen, kunde vakna med otroligt svettig kropp o genomvåta sängkläder, jag vaknade inte förrän lillen skulle ammas o först då märkte jag hur vått allting var o pga d började jag frysa, ush d va jätte jobbigt. Jag har fått förklarat för mig att d e all vätska som man samlat på sig under graviditeten som kommer ut.

♥ Emilio ♥ Miguel ♥ Antonio, mina underbara barn, mami älskar er ♥
  • nyfiken och otålig
    mami79 skrev 2008-11-17 10:42:30 följande:
    Jag svettades också jätte mkt precis efter förlossningen, kunde vakna med otroligt svettig kropp o genomvåta sängkläder, jag vaknade inte förrän lillen skulle ammas o först då märkte jag hur vått allting var o pga d började jag frysa, ush d va jätte jobbigt. Jag har fått förklarat för mig att d e all vätska som man samlat på sig under graviditeten som kommer ut.
    Vad bra, då är jag kanske normal i alla fall...?
  • noomlion

Jag svettades och frös också om vartannat när jag kom hem från BB. Trodde att det hade med ammningen att göra, dessutom tyckte jag inte att jag kändes särskilt varm om pannan så jag brydde mig aldrig om att kolla tempen. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det.
    Tre dagar efter att jag kom hem från BB fick jag ett extremt frysa/frossa-anfall. Jag bara låg och skakade okontrollerat i sängen i över tio minuter. Då bestämde jag mig för att kolla febern. Jag hade 41 graders feber och fick åka in till BB på en gång. Det visade sig att jag fått urinvägsinfektion som spridit sig till njurarna. Jag blev kvar på sjukhuset i två dygn för att få antibiotika intravenöst.
    Inte så kul när man äntligen fått komma hem från BB och bara vill mysa bebis hemma i lugn och ro...
    Så mitt råd till dig är att kolla tempen i alla fall, för om du har feber är det värt att kolla upp i tid.

• nyfiken och otålig
    noomlion skrev 2008-11-17 13:35:48 följande:
    Jag svettades och frös också om vartannat när jag kom hem från BB. Trodde att det hade med ammningen att göra, dessutom tyckte jag inte att jag kändes särskilt varm om pannan så jag brydde mig aldrig om att kolla tempen. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det. Tre dagar efter att jag kom hem från BB fick jag ett extremt frysa/frossa-anfall. Jag bara låg och skakade okontrollerat i sängen i över tio minuter. Då bestämde jag mig för att kolla febern. Jag hade 41 graders feber och fick åka in till BB på en gång. Det visade sig att jag fått urinvägsinfektion som spridit sig till njurarna. Jag blev kvar på sjukhuset i två dygn för att få antibiotika intravenöst.Inte så kul när man äntligen fått komma hem från BB och bara vill mysa bebis hemma i lugn och ro...Så mitt råd till dig är att kolla tempen i alla fall, för om du har feber är det värt att kolla upp i tid.
    Oj då, hoppas det är bra med dig nu? Nä, har ingen feber, pjuh.
  • niagara

samma här.. hormonomställningen! 1v -10kg 2v -14 5 mån -20, idag väger jag 3,5 kg mindre än innan grav.. 7,5 mån sen förlossn

Svar på tråden Hjälp, jag svettas och fryser...