• Malia75

En paket - ett paket?

Skånskan är för rolig va.....en paket, paketen, paketerna. Själv säger jag ett paket, paketet, paketen.

Vad säger ni?

En annan diskussion som kommer upp ofta i vårt hem (mannen är skåning) är "ett choklad". Jag hävdar att man inte kan säga så...."köp med ett choklad till mig är du snäll", man måste specificera vad man ska ha, typ "köp med en chokladkaka till mig" och då är det EN och inte ETT. Ett choklad finns liksom inte. Det är endera chokladkaka, chokladmjölk, chokladtårta, chokladpralin osv.

• Svar på tråden En paket - ett paket?
  • antons bejb

Jag vet en som säger ett helikopter, det helikoptret...

Jag säger ett paket och en helikopter .

• Malia75

antons bejb skrev 2008-11-12 15:28:13 följande:

Jag vet en som säger ett helikopter, det helikoptret...
    Hahaha! Det var nästan värre du!
  • Sara Li

Jag säger "ett paket" och "ett choklad". Fast jag kan även säga "en paket" om det handlar om en present. "Ett paket" är för mig t ex en försändelse med beställda kläder i.

"En chokladkaka" är ett bakverk för mig.

• ludenben

Folk pratar märkligt tycker jag. Paketet och ett paket heter det ju... jag tycker det är jättejobbigt att försöka föra samtal med folk som inte kan prata ordentligt.

• Sara Li

Jag vet hur man skriver men alla har vi olika dialekt. Skulle aldrig skriva "ett choklad" i en uppsats t ex.

ludenben skrev 2008-11-12 15:30:24 följande:
    Folk pratar märkligt tycker jag. Paketet och ett paket heter det ju... jag tycker det är jättejobbigt att försöka föra samtal med folk som inte kan prata ordentligt.
  • Airlee

Jag säger "ett paket" men min mamma och mina syskon säger ofta "en paket" så ibland kan det slinka ur mig... då vill jag slå mig själv i skallen, för jag tycker det låter så fult.

• ludenben

Jo men dialekt och rena gramatiska fel är två olika saker.

Sara Li skrev 2008-11-12 15:31:47 följande:
    Jag vet hur man skriver men alla har vi olika dialekt. Skulle aldrig skriva "ett choklad" i en uppsats t ex.
  • Sara Li

Stavfel är ett annat fel hördu du... Sorry, nu pratade vi ju om andra saker.

ludenben skrev 2008-11-12 15:33:16 följande:
    Jo men dialekt och rena gramatiska fel är två olika saker.
  • MsBeauty

ett paket säger jag och är helskåning Man här ju hur det ska vara, om det slutar på "-et" i bestämd form så ska det vara "ett" framför, slutar det på "-en" så är det "en" framför. Vi skåningar lär oss också grammatik i skolan.

• Malia75
    MsBeauty skrev 2008-11-12 16:28:51 följande:
    ett paket säger jag och är helskåning Man här ju hur det ska vara, om det slutar på "-et" i bestämd form så ska det vara "ett" framför, slutar det på "-en" så är det "en" framför. Vi skåningar lär oss också grammatik i skolan.
    Precis den "regeln" har jag försökt lära vissa skåningar, men det går inte in. De sov nog på svenskalektionerna.
Svar på tråden En paket - ett paket?