• Malia75

En paket - ett paket?

Skånskan är för rolig va.....en paket, paketen, paketerna. Själv säger jag ett paket, paketet, paketen.

Vad säger ni?

En annan diskussion som kommer upp ofta i vårt hem (mannen är skåning) är "ett choklad". Jag hävdar att man inte kan säga så...."köp med ett choklad till mig är du snäll", man måste specificera vad man ska ha, typ "köp med en chokladkaka till mig" och då är det EN och inte ETT. Ett choklad finns liksom inte. Det är endera chokladkaka, chokladmjölk, chokladtårta, chokladpralin osv.

• Svar på tråden En paket - ett paket?
  • MsBeauty
    Malia75 skrev 2008-11-12 17:15:40 följande:
    Precis den "regeln" har jag försökt lära vissa skåningar, men det går inte in. De sov nog på svenskalektionerna.
    antagligen men det gäller inte bara skåningar, verkar vara många runtom i Sverige som sovit igenom hela skolan. Som att säga "a" när det heter "ja".
  • bobhund1234

Säger ni "en öl" eller "ett öl" ?
    "Jag drack ett gott öl i helgen." eller
    "Jag drack en god öl i helgen."

• Tecken

Jag säger:
    - Ett paket, flera paket.
    - En choklad(-bit), flera choklad(-bitar)
    - Ett gott öl/en god ölsort

• Seven Costanza

Skåning. Jag kan ibland säga en paket, men då rör det sig om en present och utrumformen är säkerligen kommen därifrån, annars alltid ett paket. Skulle aldrig skriva en paket dock.

Jag säger också ett choklad trots att jag förstår hur andra resonerar angående chokladkaka/-bit, men för mig är en chokladkaka just ett bakverk, t ex kladdkaka, som Sara Li skriver. Lägger väl det också till samlingen "jag är inte dum i huvudet, bara skånsk" . Dock är jag för mycket språknörd för att skriva det - isåfall skulle jag specificera till en chokladbit eller liknande.

Angående bobhund1234s fråga om öl är utrum- respektive neutrumformen för mig två olika saker. Ett gott öl är såvitt jag uppfattar det en viss ölsort (trots att sort är utrum), medan en god öl är ett glas eller en flaska öl.

• Seven Costanza

Ett choklad är alltså exempelvis ett (inte en ) Snickers och liknande medan en chokladkaka som sagt görs i ugn. Jag tycker att det är en himla praktisk skillnad och ingen skåning har någonsin trott att jag smällt i mig en hel kladdkaka själv om jag säger att jag ätit ett choklad. Skulle jag däremot säga att jag ska ta med mig en chokladkaka och dyker upp med ett Snickers skulle nog mina vänner ge mig smisk .

• Malia75

Jag håller med om ölen där indie, ett gott öl är en sort. En god öl är ett enda glas man dricker just då liksom.

• bobhund1234

Hur använder man ordet "rädd" i meningen
    "Två rädda lejon"
    "Ett ____ lejon"

• presens konjunktiv

Jag är inte dum i huvudet och jag är dessutom språkutbildad, och vet ni, jag säger *ändå* "ett choklad".

bobhund1234 skrev 2008-11-13 12:10:55 följande:
    Hur använder man ordet "rädd" i meningen "Två rädda lejon" "Ett ____ lejon"
    Det gör man inte. Man byter ut det eller skriver om.
    Bad grammar makes me [sic!].
  • Jag älskar Flora
    Seven Costanza skrev 2008-11-13 10:43:18 följande:
    Ett choklad är alltså exempelvis ett (inte en ) Snickers och liknande medan en chokladkaka som sagt görs i ugn. Jag tycker att det är en himla praktisk skillnad och ingen skåning har någonsin trott att jag smällt i mig en hel kladdkaka själv om jag säger att jag ätit ett choklad. Skulle jag däremot säga att jag ska ta med mig en chokladkaka och dyker upp med ett Snickers skulle nog mina vänner ge mig smisk .
    "Ett" Snickers? Nehej du, däremot ett snickerspapper (skräp) från En Snickers...
  • presens konjunktiv

För övrigt finns det många ord som har vacklande genus.

Potatismos.
    Paket.
    Spik.
    Skruv.

Bara som exempel.

Jag kan förstå och acceptera att folk som säger på ett sätt tycker att det låter dumt att säga på ett annat, men därifrån till att idiotförklara och säga "så heter det inte" är det rätt långt. Faktiskt.

Bad grammar makes me [sic!].
  • bobhund1234

Kan man verkligen säga "ett skruv"?
    Låter helskumt.

• Seven Costanza

I den del av Skåne där jag är uppväxt heter det ett Snickers, så det så och jag är blivande språklärare och busar ändå med min dialekt i tal.

• Seven Costanza

När jag skrev "ett choklad är alltså exempelvis ett Snickers" menade jag alltså hur det används av mig och andra som säger ett choklad - jag trodde det framgick i föregående inlägg att jag inte menade det som en absolut grammatisk sanning.

• Seven Costanza

För övrigt instämmer jag med presens konjunktiv att det finns flertalet ord som har vacklande genus, ibland beroende på sammanhand, ibland på dialekt.

Svar på tråden En paket - ett paket?