• Pajsarn

Bästa receptet på fläskfilé?!

Är less på mina recept, känner att jag behöver förnya mig. Dela gärna med er på smarriga recept!!!

• Svar på tråden Bästa receptet på fläskfilé?!
  • Gul13
    Mumu skrev 2008-11-13 15:45:41 följande:
    Det är så gott! Fast vi kör med egna potatisklyftor. Bra tips med färdiga om man har väldigt bråttom när det ska lagas.
    Ja det är jättegott. Vi ska äta det nästa helg. Vi gör oxå egen klyftpotatis. Receptet är hämtat från min blogg och där stod det kvar med färdig potatis. Men som du säger; Smart om man har bråttom.
  • Saltlakrits

Idag har vi ätit "Enkel fläskfile"

Kanongod!!
    Vi hade ris till istället för pressad potatis, det gick kanon!
    Ett paket bacon extra blir det nog också nästa gångRäcka ut tungan (bacontosig)

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • Hanah

Vi åt "Enkel fläskfilé" igår, MYCKET gott! Uppskattat av hela familjen! Vi åt klyftpotatis till, funkade kanon.

• trollprinsessan

Fläskfilé eller Oxfilé Surprise!

Skär medaljonger av filéen. Stek dem i stekpanna med lite matfett.

Blanda en röra på Creme fraiche, riven prästost, hackade valnötter och lite salt och peppar.

Klicka på röran på de stekta medaljongerna och ställ in i ugnen, tills att osten har smält!

Servera med klyftpotatis och rödvinssås!!
    MUMS!!

• Mollymajs

Enkelt o mkt gott

Skär en file i medaljonger o stek de i stekpanna nästan klart. Salta o peppra.Lägg över köttet i ugnsform. Skär färska champinjoner i skivor o stek de. Häll de över köttet. Blanda valfri grädde o chilisås och lite riven ost och häll över. Gratinera en stund i ugnen. Servera med ris o sallad.

Kreolsk Gryta

Det här behövs till 6 pers:
    900 g fläskfilé
    3 stora eller 6 små starka korvar t ex kabanossen
    1 1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 tsk mejram
    1 msk vetemjöl
    1 burk syltlök, ca 200 g
    2 burkar svarta urkärnade oliver
    1 dl hackad ättiksgurka eller cornichons
    2 röda strimlade paprikor
    4-5 dl valfri grädde

Gör så här:
    1. Putsa filén och skär i tjocka skivor, bulta dem lätt med handen.
    2. Skär korven i skivor och bryn i en tjockbottnad gryta.
    3. Ta upp korven och bryn fläskfiléskivorna. Salta, peppra och krydda med mejram.
    Strö över mjölet.
    4. Tillsätt syltlöken, oliverna som delats, den hackade gurkan och paprikastrimlorna.
    5. Rör i grädden. Det blir gott också med bara 3 dl. Blanda ner korven och koka grytan ca 10 min.
    Smaka ev av med spad från syltlöken.
    Servera med ris.

• Mollymajs

Smördegsinbakad file med kantarell os är jätte gott.

• Pajsarn

Tyvärr har hela familjen drabbats av värstavärsta vinterkräksjukan så det har blivit blåbärssoppa och skorpor här hemma... Men tack alla som har tagit sig tid, ska absolut prova många av recepten när matlusten infinner sig igen!

• Gul13

Kul att ni gillade "Enkel fläskfilé". Klart att det funkar och servera det man gillar till. Ris, klyftpotatis, kokt potatis ... skulle säkert funka med pasta oxå. Bara för att det var så gott.

• Fiiffii

Hejsan!
    Man tar en fläskfilé och skivar(och putsar) i ungefär centimeter stora bitar, steker med salt och peppar, lägger dom i en ungsfast form, klickar ut en massa gorgonzola i formen, när du stekt färdigt fläskfilén så tar du grädde och gör en sås av stekspadet, salta och peppra, häll såsen i formen tillsammans med fläskfilén och gorgonzolan, toppa med skivade tomater, låt stå i ugnen ungefär i en 10-15 min.
    Servera gärna med hemmagjorda klyftpotatis, eller rösti och en go sallad!

MVH Sofie

• Underbaring

stek marinerad fläskfilé, häll i en burk lättcreme fraische franska örter, skvätt i lite soja och häll i en burk hela champinjoner, servera med färsk bandspagetti! jätteenkelt men supermums!

Vilka härliga recept folk delar med sig av!  Glad

• Axelina T

Här kommer min favorit:
    Ta en fläskfilé och skär den i ungefär centimetertjocka bitar. Stek bitarna nästan färdiga och krydda med salt och peppar. Lägg dom sedan i en ungsfast form och klicka över en burk pesto. In i ugnen med formen, 200 grader, ca 20-30 min.
    Servera med tagliatelle och någon slags sallad.
    Det blir jättegott och är superenkelt!

• Mia med 4 pojkar

Den här är skrämmande god, du måste prova :)
    Balsamvinägern luktar ganska illa när man kokar den men det är det värt :)
    Det här receptet brukar jag göra till ca 6 vuxna
    fläskfilé
    2 vitlöksklyftor
    2 dl balsamvinäger
    6 msk flytande honung
    smör att steka i
    salt, svartpeppar

minst 2 pkt bacon, gärna 3 :)
    1 syrligt äpple
    200 g champinioner
    1 påse ruccola (ca 70 g)

Gör så här
    1. Skala och finhacka vitlöken. Låt koka ihop med balsamvinäger, honung, 2 krm salt och 1 krm peppar, det kan ta ett tag men gott blir det :)

2. Sätt ugnen på 175°C. Putsa fläskfilén fri från hinnor. Bryn runt om i panna i 1/2 msk smör eller olja. Salta, peppra
    Lägg köttet i en ugnssäker form och stek i ugn 20?25 minuter tills innertemperaturen når ca 67°C.

3. Fintärna bacon och äpple. Stek bacon och champinioner knaprigt i panna och låt rinna av på papper. Blanda med äpple och rucola.

4. Skiva fläskfilén och lägg på uppläggningsfat, lägg champinionblandningen över köttet och häll över balsamicosåsen.
    Servera till ugnsstekta grönsaker som sötpotatis, palsternacka,morot och lök *MUMS*

• 700523

puffar lite för den här tråden, skulle gärna ha lite fler förslag på recept

Svar på tråden Bästa receptet på fläskfilé?!