• Charlien

Går det att ligga på kaloriunderskott utan att vara hungrig??

Jag försöker att få bort ganska många envisa graviditetskilon som sitter som berget.

Problemet är att jag är så jäkla hungrig!! Jag försöker äta mycket fiber och mat men stor volym i förhållande till energimängden, men jag tycker att jag är hungrig jämt ändå.

Är det nån som har något revolutionerande tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 05:05
    Vill tillägga att jag inte ammar!

• Svar på tråden Går det att ligga på kaloriunderskott utan att vara hungrig??
  • Supertesco

Kanske inte så revolutionerande men Viktklubb är det aboslut bästa sättet att gå ner i vikt på! Efter min första garv gick jag ner 25 kg hur lätt som helst och nu efter andra grav så har jag hittills tappat 4 kg på 3 veckor. Jag är aldrig hungrig kan jag tillägga.

• Charlien

Supertesco och Lila77 -Ska allvarligt kolla upp både GI och viktklubb.. Eller kanske båda tillsammans?!

Det låter ju som man ska lyssna på era råd med tanke på era resultat! Jag har gått ner 7 kilo nu genom en plågsam svält känns det som, men har lika mycket kvar..

• Charlien
    Lioness skrev 2008-11-12 19:38:52 följande:
    Tröstät dig med typ vitkål, ett kilo är ca 200 kcal... *ler*
    Mmmmmm, vad gott! Undrar vad magen skulle säga om ett kilo vitkål?! Och undrar vad maken skulle säga som måste dela säng med mig!? :-O
  • Jaccan

Protein mättar bra och länge.

• Lioness
    Charlien skrev 2008-11-12 19:50:40 följande:
    Mmmmmm, vad gott! Undrar vad magen skulle säga om ett kilo vitkål?! Och undrar vad maken skulle säga som måste dela säng med mig!? :-O
    Ja, dessutom går det inte att leva på vitkål, man måste äta så otroligt mycket för att komma upp i ens ranson av kalorier. Tio kilo vitkål är ju en hel del.. *ler*
  • Vics

för att gå ner i vikt krävs följande:

ditt intag av kalorier understiger ditt uttag ( det kroppen behöver för att funka)

sen är det ju lite svårt om man vill äta skräpmat..då ligger man ju snabbt på pluskalorier ( alltså går man inte ner i vikt)

men om man ändra kosten till mera grönsaker o bönor o linser
    keso är en bra proteinkälla

(minska på fettintaget) fett är inte dåligt i sej men i dagens sverige får de flesta i sej alldeles för mkt fett varje dag. dagens lunch ute är fan ett skämt. det enda nästan man kan äta utan att få i sej för mkt energi är sushi, men då behöver man kanske lite grovt bröd o en frukt för att inte bli hungrig igen på en timme.

det ska ta lite tid också att gå ner i vikt annars går man bara upp det man minskat + lite till snabbt efteråt.

en del säger att man ska gå ner övervikten lika fort som man gått upp den...o det tog väl inte 2-3 månader??
    långsiktighet o ett rejält tålamod o motivation behövs..

jag började med att krympa magsäcken, det är lite jobbigt ett par veckor sen när man ser resultat på vågen blev iaf jag motiverad att fortsätta..lite kort kan man säga att jag halverade mina portioner( o då har jag aldrig vräkt i mej) men en liten plutt portion+ mkt grönsaker av alla de slag bönor åt jag istället för kött, eller 1 liten bit kött ( typ 1/2 kotlett)
    inte feta såser, pommes eller friterat.inget vitt bröd,lite pot,ris el pasta. mest knäcke el grovt mjukbröd. ingen köpmat,pizza eler onödig läsk, saft.
    efter magsäcken krympt blir man mätt mycket mycket fortare. ett annat knep är att äta l å n g s a m t
    sluta när man är mätt o inte när det är tomt på tallriken..

sen har jag börjat med lördagsgodis igen...nåt måste man unna sej. lördagar är ju lagom, bra att se fram emot i veckan om det känns drygt. sköter man sej bra i veckorna kan man unna sej det där man gillar i lagom mängd på helgen. vin choklad ost eller vad det nu kan vara

nåt som mättar jättebra är soppa, det var nästan min stående måltid minst 5 gånger i veckan sen maj i år...nu har jag förätit mej på just den, men den är fortfarande en god mättande soppa (felixs ost o broccolisoppa, fryst mmmm) ska nog käka den i veckan som kommer.

just det ja inte hoppa över måltider. frukost är viktigt!
    sen är det inte säkert att man är hungrig, man kanske bara är törstig eller har tråkigt

jag har gått ner nästan 10 kg på 3-4 månader nu står det still, men jag äter lite mer nu för jag jobbar mer med kroppen och sen ska jag väl inte väga mindre än så här heller. tror jag

men räkna kalorier, håller du dej på max 1500-1700 per dag så bör du se resultat på vågen..mindre intag än uttag ger resulat

sorry detta blev långt

• Charlien
    Vics skrev 2008-11-12 20:29:33 följande:
    för att gå ner i vikt krävs följande:ditt intag av kalorier understiger ditt uttag ( det kroppen behöver för att funka)sen är det ju lite svårt om man vill äta skräpmat..då ligger man ju snabbt på pluskalorier ( alltså går man inte ner i vikt)men om man ändra kosten till mera grönsaker o bönor o linserkeso är en bra proteinkälla(minska på fettintaget) fett är inte dåligt i sej men i dagens sverige får de flesta i sej alldeles för mkt fett varje dag. dagens lunch ute är fan ett skämt. det enda nästan man kan äta utan att få i sej för mkt energi är sushi, men då behöver man kanske lite grovt bröd o en frukt för att inte bli hungrig igen på en timme.det ska ta lite tid också att gå ner i vikt annars går man bara upp det man minskat + lite till snabbt efteråt.en del säger att man ska gå ner övervikten lika fort som man gått upp den...o det tog väl inte 2-3 månader?? långsiktighet o ett rejält tålamod o motivation behövs..jag började med att krympa magsäcken, det är lite jobbigt ett par veckor sen när man ser resultat på vågen blev iaf jag motiverad att fortsätta..lite kort kan man säga att jag halverade mina portioner( o då har jag aldrig vräkt i mej) men en liten plutt portion+ mkt grönsaker av alla de slag bönor åt jag istället för kött, eller 1 liten bit kött ( typ 1/2 kotlett)inte feta såser, pommes eller friterat.inget vitt bröd,lite pot,ris el pasta. mest knäcke el grovt mjukbröd. ingen köpmat,pizza eler onödig läsk, saft. efter magsäcken krympt blir man mätt mycket mycket fortare. ett annat knep är att äta l å n g s a m t sluta när man är mätt o inte när det är tomt på tallriken..sen har jag börjat med lördagsgodis igen...nåt måste man unna sej. lördagar är ju lagom, bra att se fram emot i veckan om det känns drygt. sköter man sej bra i veckorna kan man unna sej det där man gillar i lagom mängd på helgen. vin choklad ost eller vad det nu kan vara nåt som mättar jättebra är soppa, det var nästan min stående måltid minst 5 gånger i veckan sen maj i år...nu har jag förätit mej på just den, men den är fortfarande en god mättande soppa (felixs ost o broccolisoppa, fryst mmmm) ska nog käka den i veckan som kommer.just det ja inte hoppa över måltider. frukost är viktigt!sen är det inte säkert att man är hungrig, man kanske bara är törstig eller har tråkigt jag har gått ner nästan 10 kg på 3-4 månader nu står det still, men jag äter lite mer nu för jag jobbar mer med kroppen och sen ska jag väl inte väga mindre än så här heller. tror jag men räkna kalorier, håller du dej på max 1500-1700 per dag så bör du se resultat på vågen..mindre intag än uttag ger resulat sorry detta blev långt
    Tack för bra tips o tankar! Inspirerande och motiverande! Jag är skräpmats- och godisjunkie, så detta är sååå svårt för mig! Jag äter nog för lite protein, gillar inte kött, vi äter inte fisk pga sonen är allergisk och bönor osv.. Hmm.. Nä, inte det heller, nej! Nu ska här handlas keso och bönor.

Jag satsar på ca 1600 kcal/dag nu, har en basalomsättning på drygt 1300 och inget vidare aktivt liv så det bör väl vara lagom.

En bra sak är väl att jag faktiskt gick upp snabbt, jag la på mig 10 kg fett under 6 månader, man tror ju inte det är sant, men så måste det vara. Jag gick nämligen upp 22-24 nånting under grav, och en vecka efter förlossning så hade jag gått ner typ 12, dvs resten måste ju vara fett?
Svar på tråden Går det att ligga på kaloriunderskott utan att vara hungrig??