• Charlien

Går det att ligga på kaloriunderskott utan att vara hungrig??

Jag försöker att få bort ganska många envisa graviditetskilon som sitter som berget.

Problemet är att jag är så jäkla hungrig!! Jag försöker äta mycket fiber och mat men stor volym i förhållande till energimängden, men jag tycker att jag är hungrig jämt ändå.

Är det nån som har något revolutionerande tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 05:05
    Vill tillägga att jag inte ammar!

• Svar på tråden Går det att ligga på kaloriunderskott utan att vara hungrig??
  • Charlien

Supertesco och Lila77 -Ska allvarligt kolla upp både GI och viktklubb.. Eller kanske båda tillsammans?!

Det låter ju som man ska lyssna på era råd med tanke på era resultat! Jag har gått ner 7 kilo nu genom en plågsam svält känns det som, men har lika mycket kvar..

• Charlien
    Lioness skrev 2008-11-12 19:38:52 följande:
    Tröstät dig med typ vitkål, ett kilo är ca 200 kcal... *ler*
    Mmmmmm, vad gott! Undrar vad magen skulle säga om ett kilo vitkål?! Och undrar vad maken skulle säga som måste dela säng med mig!? :-O
  • Charlien
    Vics skrev 2008-11-12 20:29:33 följande:
    för att gå ner i vikt krävs följande:ditt intag av kalorier understiger ditt uttag ( det kroppen behöver för att funka)sen är det ju lite svårt om man vill äta skräpmat..då ligger man ju snabbt på pluskalorier ( alltså går man inte ner i vikt)men om man ändra kosten till mera grönsaker o bönor o linserkeso är en bra proteinkälla(minska på fettintaget) fett är inte dåligt i sej men i dagens sverige får de flesta i sej alldeles för mkt fett varje dag. dagens lunch ute är fan ett skämt. det enda nästan man kan äta utan att få i sej för mkt energi är sushi, men då behöver man kanske lite grovt bröd o en frukt för att inte bli hungrig igen på en timme.det ska ta lite tid också att gå ner i vikt annars går man bara upp det man minskat + lite till snabbt efteråt.en del säger att man ska gå ner övervikten lika fort som man gått upp den...o det tog väl inte 2-3 månader?? långsiktighet o ett rejält tålamod o motivation behövs..jag började med att krympa magsäcken, det är lite jobbigt ett par veckor sen när man ser resultat på vågen blev iaf jag motiverad att fortsätta..lite kort kan man säga att jag halverade mina portioner( o då har jag aldrig vräkt i mej) men en liten plutt portion+ mkt grönsaker av alla de slag bönor åt jag istället för kött, eller 1 liten bit kött ( typ 1/2 kotlett)inte feta såser, pommes eller friterat.inget vitt bröd,lite pot,ris el pasta. mest knäcke el grovt mjukbröd. ingen köpmat,pizza eler onödig läsk, saft. efter magsäcken krympt blir man mätt mycket mycket fortare. ett annat knep är att äta l å n g s a m t sluta när man är mätt o inte när det är tomt på tallriken..sen har jag börjat med lördagsgodis igen...nåt måste man unna sej. lördagar är ju lagom, bra att se fram emot i veckan om det känns drygt. sköter man sej bra i veckorna kan man unna sej det där man gillar i lagom mängd på helgen. vin choklad ost eller vad det nu kan vara nåt som mättar jättebra är soppa, det var nästan min stående måltid minst 5 gånger i veckan sen maj i år...nu har jag förätit mej på just den, men den är fortfarande en god mättande soppa (felixs ost o broccolisoppa, fryst mmmm) ska nog käka den i veckan som kommer.just det ja inte hoppa över måltider. frukost är viktigt!sen är det inte säkert att man är hungrig, man kanske bara är törstig eller har tråkigt jag har gått ner nästan 10 kg på 3-4 månader nu står det still, men jag äter lite mer nu för jag jobbar mer med kroppen och sen ska jag väl inte väga mindre än så här heller. tror jag men räkna kalorier, håller du dej på max 1500-1700 per dag så bör du se resultat på vågen..mindre intag än uttag ger resulat sorry detta blev långt
    Tack för bra tips o tankar! Inspirerande och motiverande! Jag är skräpmats- och godisjunkie, så detta är sååå svårt för mig! Jag äter nog för lite protein, gillar inte kött, vi äter inte fisk pga sonen är allergisk och bönor osv.. Hmm.. Nä, inte det heller, nej! Nu ska här handlas keso och bönor.

Jag satsar på ca 1600 kcal/dag nu, har en basalomsättning på drygt 1300 och inget vidare aktivt liv så det bör väl vara lagom.

En bra sak är väl att jag faktiskt gick upp snabbt, jag la på mig 10 kg fett under 6 månader, man tror ju inte det är sant, men så måste det vara. Jag gick nämligen upp 22-24 nånting under grav, och en vecka efter förlossning så hade jag gått ner typ 12, dvs resten måste ju vara fett?
  • Charlien
    ric69 skrev 2008-11-12 22:06:19 följande:
    Du ska inte börja med att krympa magsäcken, för detta gör det själv. Du bör satsa på att du själv börjar äta fisk, för bönor innehåller även långsamma kolhydrater och för mycket av kolhydraterna gör att du går upp i vikt. Grönsaker med bra protein innehåll är ärtor, som är bättre än bönor om du ska ha proteinkälla! Finns fler bra proteinkällor!!soppa kan du själv lätt göra, för köpa soppor innehåller socker och andra tillsatser - inget bra alls.Grönsaker ihop med proteinkällor som fisk, kyckling, kalkon är det bästa, men då du inte äter kött, så får du se till att äta som en vegitarian och köpa sojaprodukter etc!Du ska äta ca 1600 kcal om dagen - Vet du vad en kcal är?Rickard
    Tack! Bra, jag gillar ärtor! Är kikärtor också bra? För det gillar jag också nämligen. Klart man borde göra all mat själv, men det är ju super om man kan hitta färdigrätter som funkar, jag jobbar heltid och har en ettåring, behöver jag säga mer?

Kyckling skulle jag faktiskt kunna öka mängden av, det äter alla i det här huset.

Om jag vet vad en kcal är? Mja.. Det är en beskrivning av hur mkt energi ett livsmedel ger? Men ger inte svar på om det är bra eller dålig mat. Äh, vad är du ute efter?
  • Charlien
    Vics skrev 2008-11-12 22:32:00 följande:
    nää just det jaabsolut inte köra bantning o ammning samtidigt, då säger en del att kroppen rensar sej o då kommer det ut saker i bröstmjölken som inte är bra för små bebisar.men ammar du inte så är det att så sakteliga ändra kosten o se det långsiktigt o inte som ett månads projekt.bönor för övrigt rekommenderade jag då jag tyckte jag höll mej mätt längre än om jag inte åt dem, sen är det såå gott med bönor ocksåklart man kan göra soppor själv, det har jag gjort hur många gånger som helst. men denna period var jag tvungen att äta snabbt o enklast var att ta till ett lager fryssoppa som jag för övrigt tror innehåller så lite som typ 240 kcal. då kunde jag ändå äta hård macka till o hålla mej mätt till nästa mål, och ha skapligt mkt kcal kvar för de övriga målen....ja jag erkänner jag snittade 1200 kcal o inte 1500 men jag var aldrig hungrig.vissa tester gjorde att motivationen att minska kroppsfettet var på topp, nu har det minskat o jag är inte lika orolig längre.bmi är en mätmetod som kan visa totalt fel, mitt bmi har alltid legat på normalt men kroppsfettsmätning visade på 10% för mkt kroppsfett...då är bmi lite missvisande. sen är det ju inte lika för alla, för andra stämmer det säkert men för mej var det helt tokigtför att gå ner i vikt är ju rörelse av kroppen bra, behöver inte vara drastisk hård täning på gym...promenader, cykling ja dansmatta eller vad som helst där man rör på sej är bättre än att sitta i soffan o träna tummuskleln på fjärren har du ca 10 kg du skulle vilja ha bort? då är det väl inte helt omöjligt att du kan gå ner det på ca 3-4 månader.vill du ha peppning så finns jag här aja långt inlägg igen...nattinatt!
    Hinner inte så mkt, på väg till jobbet.. Återkommer. Men både bmi och bia visar dessvärre "röda siffror". Bia-konsulenten rek 12.6 kg fettminskning, men det känns för mkt. 10 känns bättre!
  • Charlien

Följer diskussionen med spänning!

För att lite återgå till den feta TS så vill jag svara på ett antal saker som frågats här ovan. Det funderas över hur många kcal jag behöver äta. Jag har själv vilt chansat på ca 1600. jag har utgått från tre faktum; 1) jag har en basalomsättning på 1341 kcal och 2)Jag tränar inget. Jag går dock 10.000 steg/dag. 3) jag vill gå ner i vikt. Jag tyckte 1600 kändes lagom.

Jag har inte och kommer inte att utesluta vissa näringsämnen eller livsmedel, det är en för stor uppoffring för mig. Min plan som jag följt i tio veckor är:

Inget godis, glass, läsk, ljust bröd, ljus pasta, kakor osv 6 dagar i veckan. Dvs lördag =ät vad som helst fast i rimlig mängd. Alltid två lagade mål mat, men mindre portioner. Äta extra mkt grönsaker & frukt och bara lite sås. Inte äta så mkt potatis, bröd och pasta. Jag räknar alltså inte kcal hela tiden, utan bara som ett riktmärke.

Detta har resulterat i minus 8 kg. Dessvärre känner jag att motivationen tryter nu. Jag tycker jag är hungrig som fan i minst en timme före varje måltid. Efter att ha läst vad ni har skrivit så ser jag att jag troligen äter för lite protein. Problemet är att jag vet inte vad jag ska ta bort till förmån för mer protein.. För inte kan jag väl bara lägga på en kycklingfile om dan liksom? Jag måste väl ta bort kalorier då? Vilka i så fall?

PS. Ska i allafall börja äta både mer bönor och mer ärtor, för mig tror jag inte att det har någon större påverkan, inget av dem är ju som att införa pizza i dieten direkt..

• Charlien
    Badgirl skrev 2008-11-14 16:08:55 följande:
    Svar på #39Jag tycker att du ska äta många små mål så slipper du bli hungrig mellan varje. Jag lägger upp min dag såhär:*Frukost 1: 2 ägg plus proviva dryck(jag har IBS)*Frukost 2: 1 banan plus vatten*Lunch: 5 köttbullar och två skopor pasta(ungefär, har inte vägt)*Mellis: Någon typ av frukt*Middag: En laxfilé med tre normalstora potatisar+sås*kvällsmat: Lite nötter alt. tre riskakor med smör och teNu är jag säkerligen mindre än dig(1,75 väger 65 kilo) men själva principen fungerar väldigt bra. Blir du hungrig, ta en extra frukt som en banan eller en skål med havregrynsgröt, det är bra, mättande mellis. Lycka till!
    Tack!! Det låter som en dag som skulle funka för mig, om man lägger till två skivor hårt bröd och tomat till äggen och byter proviva mot te.. Annars hade jag absolut kunnat äta så! Tack för bra konkret tips! Jag älskar verkligen fiberhavregrynsgröt och äter gärna det som mellis. Men.. Har en känsla av att det är taskigt GI va? I gröt menar jag.
  • Charlien
    iolanthe skrev 2008-11-14 18:41:05 följande:
    För att nu bara svara på ts så hade jag samma problem efter min grav. Jag kämpade och kämpade, men trögt gick det. Mitt problem var att jag var så himla hungrik under grav. och vande mig vid att äta alldeles för stora portioner. Så då hjälpte det inte fastän jag åt bra mat efteråt p.g.a. att jag åt för mycket. Men efter en ck-kur så vande jag mig vid mindre mat och kom ner på normala portionsstorlekar igen, så nu har jag inga problem att hålla vikten fastän jag äter som vanligt igen.
    Ja, så är det nog, jag åt också supermkt när jag var gravid. Vad är ck?
  • Charlien
    Badgirl skrev 2008-11-14 19:15:08 följande:
    Som sagt, du kan säkert äta lite mer om du väger mer, du kommer ändå gå ner i vikt. Alltså det här med GI, visst kan det vara bra att tänka så också, men det är begränsande i vissa fall. Jag tror att om man vill gå ner i vikt, så ska man inte hoppa på någon metod som i de flesta fall, endast finns till för att tjäna pengar, utan i så fall gå efter "sunt förnuft-metoden" ändra livsstil helt enkelt. Om man tar havregrynsgröt tex, så är de kolhydraterna väldigt nyttiga, bra kolhydrater och kroppen behöver kolhydrater precis som den behöver protein och fett. Du blir dessutom mätt väldigt länge på havregrynsgröt, vilket gör att du inte äter mycket av annat istället(småäter). Kolhydrater ifrån socker(godis, glass, dricka) kan du ju utesluta helt, det gör ju inget, men de "goda" kolhydraterna är inte bra om du håller dig ifrån. Havregrynsgröt har ett gi på 94. Havregryn är väldigt nyttigt, och gi:t är ointresant. Sockerkaka har ett gi på 66, men är självklart inte nyttigt för det. Du vill ju samtidigt få i dig näring, eller hur?
    Absolut! Som sagt, det är ju bättre med en skål gröt i magen än tio kakor på rumpan.. eller hur man nu ska säga!

Jag har ju i dagsläget bara uteslutit helt värdelösa saker (ur näringssynpunkt alltså, tex läsk)
  • Charlien
    MaijaO skrev 2008-11-16 08:47:48 följande:
    Hej, ts. Försök att skaffa underskottet genom att göra av med mer energi hellre än att ta in mindre. Det funkar för mig mot hungerskännslorna. Sen gillar jag äpplen och morötter. Ät ett äpple eller en morot var 3:e timme och speciellt ca. 20 minuter innan huvudmåltiderna. Då stoppar du den värsta hungern och kan unna dig att äta lite av även det som kanske inte är helt energisnålt. Ät heller lite och ofta så att du aldrig får några riktiga dippar då hungern sätter in.Sen finns det 1000 olika metoder man kan prova, huvudsaken är att du hittar det sätt som passar dig bäst.
    Tack! Jag borde verkligen ta och göra av med lite energi, och det kanske är så för mig också att jag blir mindre hungrig av att ta ut för mkt än att stoppa in för lite.. Är bara så dålig på att komma i gång o träna, har en förlossningsskada som gör att jag inte kan göra det jag VILL göra, och genast har jag en "jättebra" ursäkt att inte göra nåt alls.. Suck.
  • Charlien
    Omorfia skrev 2008-11-16 17:19:56 följande:
    Det finns studier som visar att vissa människor är sk non-responders och inte svarar så bra på träning vad gäller viktminskning. Det beror inte på att träningen inte är effektiv, utan att man mer eller mindre omedvetet kompenserar för träningen genom att äta mer och därmed inte går ned i vikt. Träning är bra för kroppen på annat sätt en bara viktminskning.Om man tränar och vill gå ned i vikt ska man låta bli att "unna" sig saker bara för att man har tränat. Jag har varit sån själv och inte sett några resultat under lång tid eftersom jag tränat för att kunna äta och belönat mig själv med att dra ned på vardagsmotionen och äta snarr bara för att jag har tränat. När jag slutade belöna mig själv med mat så började jag gå ned i vikt.Det som är viktigt att komma ihåg är att ju mindre man blir desto lägre ämnesomsättning får man och därför att det bra att träna så att man bygger lite mer muskler eftersom de höjer ämnesomsättningen.Till sist ska man komma ihåg: LIVET ÄR ORÄTTVIST! Sorry, men det är sant. Bara för att kompisen kan äta vadsomhelst utan att bli tjock så betyder det inte att alla borde få äta på det viset. Alla kan inte använda mätt som måttstock på när man ska sluta äta eftersom alla inte får mättnadskänslor (jag är en sån som lätt äter en pizza och sen vill ha en till för att jag blir inte mätt). Man ska sluta äta när man inte är hungrig längre. Det är svårt att lägga om sin livsstil men det går. Lycka till!
    Ja, du har verkligen rätt i det där med orättvisa! Jag har tänkt mkt på det.. Att jag ALLTID kommer att behöva ha koll på mig själv för att inte bli överviktig. Jag har fört en ojämn kamp hela mitt vuxna liv, pendlat mellan 62 och 70 kg i mer än tio år.. Så det är ju bara att banka in i skallen att min vikt är inte ett engångsprojekt utan jag måste ju vakta varje vecka i resten av mitt liv. (Låter kul ju)

Träning "tar" jättebra på mig som tur är. Jag är fd cyklist och tror att jag har muskelminnet i benen till min fördel. Nu kan jag tyvärr inte cykla, men tänkte börja jogga.

Jag ska absolut börja tänka att sluta äta när man inte längre är hungrig i s f när man är mätt, det är ju mååååånga kalorier däremellan!
Svar på tråden Går det att ligga på kaloriunderskott utan att vara hungrig??