• Anonym

bonusförälder - betala barnomsorg enligt lag?

Hej alla,

jag har en undran, nämligen är jag som bonusmamma skyldig att betala för mitt bonusbarns barnomsorg? Har kommunen rätt att ta ut en högre summa pengar genom att inräkna min inkomst i den totala inkomsten?

Jag finner detta mkt konstigt eftersom då jag inte har nån juridisk rättighet till barnet, varför skulle jag ha en juridisk skyldighet?

• Svar på tråden bonusförälder - betala barnomsorg enligt lag?
  • delifi2

det har ingen med juridisk skyldighet det är hushållets totala inkomst de baserar avgiften på

• Anonym

så om det endast är jag som har en inkomst, då blir det endast jag som betalar barnomsorgen för barnet?

• sasssyy

som sagt.. hela hushållets inkomst räknas in och på det baserar man avgiften.. så om bara du jobbar så är det "bara du" som betalar omsorgen.. men han stämplar kanske.. eller söker förhoppningsvis jobb

• Anonym

tack för svaren

• Anonym (bonusmamma)

De där vet jag att vi också reagerade på.
    Mkt märkligt att då ska minsann en bonusförälder vara inkluderad.

• sasssyy

Anonym (bonusmamma) skrev 2008-11-12 21:49:01 följande:

De där vet jag att vi också reagerade på. Mkt märkligt att då ska minsann en bonusförälder vara inkluderad.
    Fast det är väl inte så märkligt, man lever tillsammans med någon så blir ju även utgifterna lägre.. man betalar mindre i hyra, mat och allt annat... man tjänar ju faktiskt en hel del på att bli sambo/gift med någon. Och då avgiften till förskola ÄR baserad på inkomster så är det ju inte mer än rätt att den ska baseras även på den man lever tillsammans med. Det rör sig ju knappast om några större förmögenheter liksom.
    Lever man dessutom med någon som inte har någon inkomst, så är ju denne/denna med största säkerhet arbetslös och då behöver man ju inte ens ha barnen inom barnomsorg om man ska hårddra det hela.. eller..tja.. jag vet inte....

Konstigt tycker jag iaf inte att det är, man delar ju på allt annat liksom
  • Fembarnsmorsan

Jag tycker också det där är en väldigt "knepig" regel.....
    Man har absolut INGENTING att säga till om när det gäller barnet men man SKA "ta ansvar" för barnet???

När jag var bonusmamma så var det mycket strul med min dåvarandes mans barn o biomamma.....inte kul kan jag säga men klart man ställde upp. Men jag tcker det är fel att bonusföräldern inte ens blir lyssnad på när det gäller:S

• Anonym (bonusmamma)

Jo jag håller med om att man lever tillsammans och allt de där och det är även så vi lever i vår familj
    MEN det finns inte så många andra saker du kan räkna upp som du har RÄTT till som bonusförälder men här e de inget snack om saken.

sasssyy skrev 2008-11-12 23:11:22 följande:
    Anonym (bonusmamma) skrev 2008-11-12 21:49:01 följande:
    Fast det är väl inte så märkligt, man lever tillsammans med någon så blir ju även utgifterna lägre.. man betalar mindre i hyra, mat och allt annat... man tjänar ju faktiskt en hel del på att bli sambo/gift med någon. Och då avgiften till förskola ÄR baserad på inkomster så är det ju inte mer än rätt att den ska baseras även på den man lever tillsammans med. Det rör sig ju knappast om några större förmögenheter liksom.Lever man dessutom med någon som inte har någon inkomst, så är ju denne/denna med största säkerhet arbetslös och då behöver man ju inte ens ha barnen inom barnomsorg om man ska hårddra det hela.. eller..tja.. jag vet inte....Konstigt tycker jag iaf inte att det är, man delar ju på allt annat liksom
  • sasssyy

Anonym (bonusmamma) skrev 2008-11-13 11:15:48 följande:

Jo jag håller med om att man lever tillsammans och allt de där och det är även så vi lever i vår familj MEN det finns inte så många andra saker du kan räkna upp som du har RÄTT till som bonusförälder men här e de inget snack om saken.
    Ja fast samtidigt är det inget som är reglerat i lag och det ska heller inte vara utan det är ju ett kommunikationsproblem inom familjen och med medföräldrar. Livet handlar om skyldigheter i första hand och rättigheter i andra.. så anser iaf jag.
    Självklart är man som bonusförälder berättigad att vara med och fatta beslut kring de ev barn man lever med i sin vardag, något annat är det väl inte tal om?? Om man inte har den rätten är det väl knappast något som ska regleras i lagen bara för att det ska bli "rättvist"?
  • Anonym (Styv/bio)

Haha javisst är det allt lite lustigt? vi styvföräldrar passar när det kommer till pengar o dyl.. Men har vi några rättigheter? får vi följa med på föräldramöte osv? Nej det funkar inte men vi kan gott lägga en slant till kaffebröd om det behövs

Tycker det är en lustig lag. Absolut så går det till en bra sak men det är lite skevt i mitt tycke.. Men när det kommer till att kräva pengar så funkar alla parter i en blandfamilj.

Svar på tråden bonusförälder - betala barnomsorg enligt lag?