• TessaS

GI middag??

Min bästa vän kommer och hälsar på oss i helgen.
    Hon äter tydligen enligt GI-metoden nu för tiden och även om hon inte förväntar sig en middag som är anpassad så tänkte jag göra ett försök.

Har någon ett smidigt recept som kan passa för många personer, tillräckligt "fint" för en lördagkväll och enligt GI-metoden?
    Jag är helt vilse eftersom jag varken kan GI eller laga mat...

• Svar på tråden GI middag??
  • drömhus

Gör en gryta med valfritt kött i (fisk, nöt, kyckling) red ej av med mjöl utan ha i grädde el cr fraiche. koka råris till. det finns ett som kokar på 10 min, super! servera mineralvatten som komplement till ev vin. det blir god och höstlik middag! till efrerrätt kan du bjuda på osötad gruktsallad med vispad geädde

• Lila77

Ja hade gjort den här.. Jätte god!!  Fast ja tog vanlig blandfärs istället...
    Kalvfärsbiffar med rostade grönsaker

500 g kalvfärs
    2 msk hackade färska grönsaker
    1 tsk salt
    1krm cayennepeppar
    1 ägg
    2 tsk dijonsenap
    0,5 dl grädde
    peppar
    smör eller matolja

Rostade grönsaker

3 paprikor
    1 rödlök
    1 liten squash
    olivolja
    salt och peppar
    svarta vallmofrön

Dijoncreme

2 dl creme fraiche
    1 msk dijonsenap
    salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skär grönsakerna i lagom stora bitar och lägg på en plåt.

Häll över lite olivolja, salt och peppar och rosta i ugnen cirka 15 minuter. Strö på vallmofrön.

Blanda alla ingredienser till kalvfärsbiffarna. Forma biffar och stek i smör eller olja cirka 5 minuter per sida.

Blanda creme fraiche och senap och smaka av med salt och peppar.

Gi
  • arn

Linda in kycklingfilér med bacon, in i ugnen på 200 grader, ca 40 min. Gör en guaccamole på avvocado, cremefraiche och vitlök,salt. Behövs egentligen inge mer men man kan servera sallad eller kokta grönsaker som broccoli o blomkål. Jättegott o jätteenkelt

• TessaS

Guaccamole är en favorit hemma, men jag brukar göra på avocado, tomater, lök, vitlök och lime... är det ok?

Man kanske kan göra det med nachos och grönsaker (för henne) att dippa i som mys på kvällen?

arn skrev 2008-11-13 16:10:46 följande:
    Linda in kycklingfilér med bacon, in i ugnen på 200 grader, ca 40 min. Gör en guaccamole på avvocado, cremefraiche och vitlök,salt. Behövs egentligen inge mer men man kan servera sallad eller kokta grönsaker som broccoli o blomkål. Jättegott o jätteenkelt
  • Lila77

Har för mig att nachos inte är bra när man äter Gi.. Men grönsaks stavar funkar  perfekt
    Ja brukar kolla så det är mer protein än kolhydrater i varan..

• TessaS

Ja, jag tänkte just grönsaksstavar till henne... kanske taskigt att ha framme nachos till alla andra... behöver ju inte locka

Lila77 skrev 2008-11-13 16:15:01 följande:
    Har för mig att nachos inte är bra när man äter Gi.. Men grönsaks stavar funkar  perfekt Ja brukar kolla så det är mer protein än kolhydrater i varan..
  • arn

Inga nachos! Då är det bättre med lite goda ostar att mumsa på..Men inte i hop med guaccamole då Man kan ju köpa en färdig tapastallrik från ICA, jättegott det me!

• TessaS

Ost är ok...? haha, verkligen tur att jag frågade här för om jag hade gissat själv så hade det inte blivit ostar...

Jag tänkte såna där nacho-chips (som är i tacos-hyllan...) och ha grönsaksstavar också. Så kan både hon och vi välja.

arn skrev 2008-11-13 16:30:52 följande:
    Inga nachos! Då är det bättre med lite goda ostar att mumsa på..Men inte i hop med guaccamole då Man kan ju köpa en färdig tapastallrik från ICA, jättegott det me!
Svar på tråden GI middag??