• Elise79

Ni som tar semester i jul, får ni betalt för de röda dagarna?

Tänkte avbryta föräldraledigheten i jul och ta semester från 23 december 7 januari, dvs 5 semesterdagar eftersom de andra dagarna är röda dagar. Får man betalt för de röda dagarna? (Det får man ju om man jobbar och tar semester denna period.) Hur gör ni? Tänkte försöka planera lite smart, då jag har lite semesterdagar som annars förfaller.

• Svar på tråden Ni som tar semester i jul, får ni betalt för de röda dagarna?
  • PitraPi

Intressant, jag har tänkt göra likadant som du så jag inväntar gärna svar från andra som har koll!

• Mcmajjsan

Det ska du få betalt för. =) Lärare kan juh "jobba" under loven för då får dom lön och sen så ttar dom vanlig fp under vardagarna.

Bf 081230
  • jenny b

på min mans jobb får de inte det, de förlorar ca 5000 i helgdagsersättning

• knäppisen

Jag fick det. Är vanlig kontorsråtta med månadslön

• 3 barns mor

har du månadslön så ska du väl få betalt.

• Jenita659

Ja har du månadslön ska du få betalt för alla dagarna, inte bara de 5 semesterdagarna. Du ska få vanlig lön för de 16 dagarna och semestertillägg för de 5 semesterdagarna. Jag gjorde så förra julen, bra sätt att få extra pengar kring jul om man har semesterdagar kvar. Däremot är det ju inte helt populärt hos chefer....

Jag jobbar själv som ekonom, och har jobbat med lönehantering på många ställen.

• Jenita659

Däremot ska man akta sig för att ta föräldraledigt på samma sätt (om man vill åt långledighet över julen). Då blir det däremot avdrag på månadslönen för 16 dagar om man är föräldraledig före och efter helg / röda dagar. Men man kan ta f-ledigt den 23:e, 29:e, 2:a januari och ta komp / annan ledighet den 30:e och den 7:e exempelvis.

• MorsLillaOlle

Jag får det. Jag tog semster de 5 dagarna vid jul, istället för fp, för att på så sätt få ut mer pengar. Det var ekonomen på kontoret som sa att det var bättre för mig att göra så, och chefen höll med

Mamma till världens sötaste ANTON - 080228
  • Jenita659

Vissa större företag gillar att de anställda använder sina semesterdagar, just för att de skuldbokförs och det är inte bra att ha för stor semesterskuld till de anställda. Mindre företag som inte skuldbokför semestern tycker däremot att de "går back" på att de anställda tar ut semester....

• Anne69

Under förutsättning att du har månadslön o annars arbetar bara på vardagar så får du lön för helgdagar. Jag gör likadant o tycker det är kalas - ger rätt bra med extra pengar. Jobbar på ett företag som dessutom vill att föräldralediga lägger in semestern i samband med föräldraledigheten, just för att slippa alltför stora semesterskulder. Det är dessutom skattetekniskt smart att göra så här eftersom man då slipper få innestående dagar utbetalda till hög skatt. Just i år kanske det är mera tveksamt eftersom skatten sjunker nästa år igen...... kan dock inte detaljerna kring detta.

• Elise79

Tack för era svar!:) Fick dock svar idag från min personalavdelning att "En månadslön är alltid baserad på arbetsdagar, om jag skulle arbeta en månad och t ex vara tjänstledig några arbetsdagar får jag avdrag i proportion till antal arbetsdagar i månaden." Så för min del funkade det tyvärr inte.

Svar på tråden Ni som tar semester i jul, får ni betalt för de röda dagarna?