• Milletti

Matförgiftad av sushi

Vill bara pusha för att ni anmäler om ni blir matförgiftade till hälsovårdsnämnden i er kommun så att de kan spåra och se till att det inte händer igen.
    Vi blev rejält magsjuka av sushi som vi köpt på vårt vanliga ställe där vi handlat i flera år. En natt av kräkningar följdes av att ringa runt halva Stockholm för att ta reda på om jag behövde åka in och ta prover. De virriga men rara damerna på Vårdguiden hade aldrig hört talas om Listeria. Läkaren på närakuten var inte heller välinformerad men tog sig tid att ringa runt och ta reda på mer info. Listeria har en inkubationstid på minst ett dygn och eftersom vi blev sjuka redan efter två timmar så var diagnosen trolig toxinförgiftning. Men vi blev erbjudna att komma in och ta prover på infektionskliniken och få ultraljud på förlossningen om vi ville. Vi beslöt att inte göra det då prinsessan i magen sparkade för fullt =)
    Men som sagt, anmäl ALLTID matförgiftning så att fler slipper råka illa ut!

• Svar på tråden Matförgiftad av sushi
  • AnneSophie
    Milletti skrev 2008-11-13 12:30:06 följande:
    Men vi blev erbjudna att komma in och ta prover på infektionskliniken och få ultraljud på förlossningen om vi ville. Vi beslöt att inte göra det då prinsessan i magen sparkade för fullt =)
    Jag hade nog tagit de där proverna iallafall. Att bebisen sparkar har väl förresten inget med ev matförgiftning att göra?
    «

»
  • Milletti

Jo visst var det sushin. Den innehöll bakterier av något slag. Bakterierna i sig är inte nog för att framkalla förgiftningen men de producerar ett toxin som gör dig sjuk när du fått i dig dem.

• Milletti
    Svar på #2
    AnneSophie skrev 2008-11-13 12:37:51 följande:
    Jag hade nog tagit de där proverna iallafall. Att bebisen sparkar har väl förresten inget med ev matförgiftning att göra?
    Ja det betyder väl att bebisen lever eller hur? Alla får ju göra sin egen riskbedömning och vi ansåg att risken var ytterst liten för att de skulle handla om listeria. Sen undanber jag mig påhopp om vad JAG borde göra, tråden handlar om att man ska anmäla förgiftningar, inte om vad jag borde gjort eller inte.
  • JAG är BÄST

"Sen undanber jag mig påhopp om vad JAG borde göra, tråden handlar om att man ska anmäla förgiftningar, inte om vad jag borde gjort eller inte."

ÖÖh, vart har AnneSophie hoppat på dig??

• Milletti
    Svar på #4
    Varför skulle jag skrämma upp någon??? ;an kan bli matförgiftad av precis vad som helst men om du vill leva i la la-landet där dåliga saker aldrig inträffar så varsågod. Det var INTE vad denna tråd handlar om utan att man kan hjälpa andra genom att anmäla.
  • Milletti
    Svar på #6
    Men alla är alltid så snabba med att tycka, alla måste ju få ta sina egna beslut. Att få åsikter hur jag borde ha gjort var inte meningen med tråden. Det var att påminna alla om att anmäla för att förhindra att någon annan blir föprgiftad eller hur?

JAG är BÄST skrev 2008-11-13 12:43:00 följande:
    "Sen undanber jag mig påhopp om vad JAG borde göra, tråden handlar om att man ska anmäla förgiftningar, inte om vad jag borde gjort eller inte."ÖÖh, vart har AnneSophie hoppat på dig??
  • SilverEmma

JAG är BÄST skrev 2008-11-13 12:39:56 följande:

Men det är ju bra att du skrämmer upp folk TS med att "ÄT INTE SUSHI".
    Det har väl TS inte skrivit någonstans? Hon rekommenderar bara att man ska anmäla matförgiftning om man nu råkat bli det?

Jag är inte avskräckt från att äta sushi, tänker kränga det bäst jag vill...men självklart hade jag anmält om jag blivit matförgiftad!
  • AnneSophie
    Milletti skrev 2008-11-13 12:41:03 följande:
    Svar på #2 Ja det betyder väl att bebisen lever eller hur? Alla får ju göra sin egen riskbedömning och vi ansåg att risken var ytterst liten för att de skulle handla om listeria. Sen undanber jag mig påhopp om vad JAG borde göra, tråden handlar om att man ska anmäla förgiftningar, inte om vad jag borde gjort eller inte.
    Fast, jag undrade vad bebisens aktivitet hade med din riskbedömning att göra. Att den sparkar och lever om innebär ju inte att allt är ok. (lite krasst, men så är det ju)
    Det är ju bra att du känner dig trygg, men samtidigt så undrar jag varför du tycker att folk ska anmäla att dom blivit sjuka...om du inte ens kollade upp ordentligt vad du blev sjuk av? Är inte det lite motsägelsefullt?
    «

»
Svar på tråden Matförgiftad av sushi