• Milletti

Matförgiftad av sushi

Vill bara pusha för att ni anmäler om ni blir matförgiftade till hälsovårdsnämnden i er kommun så att de kan spåra och se till att det inte händer igen.
    Vi blev rejält magsjuka av sushi som vi köpt på vårt vanliga ställe där vi handlat i flera år. En natt av kräkningar följdes av att ringa runt halva Stockholm för att ta reda på om jag behövde åka in och ta prover. De virriga men rara damerna på Vårdguiden hade aldrig hört talas om Listeria. Läkaren på närakuten var inte heller välinformerad men tog sig tid att ringa runt och ta reda på mer info. Listeria har en inkubationstid på minst ett dygn och eftersom vi blev sjuka redan efter två timmar så var diagnosen trolig toxinförgiftning. Men vi blev erbjudna att komma in och ta prover på infektionskliniken och få ultraljud på förlossningen om vi ville. Vi beslöt att inte göra det då prinsessan i magen sparkade för fullt =)
    Men som sagt, anmäl ALLTID matförgiftning så att fler slipper råka illa ut!

• Svar på tråden Matförgiftad av sushi
  • JAG är BÄST

Milletti

Jag har själv jobbat i restaurang. Så jag kan lungt tala om för dig att många anmäler så fort dom ätit ute och blivit lös imagen och tror direkt att dom är matförgiftade.
    Saken är den många gånger så "tål" eller överreagerar folk på saker i själva rätten dom ätit.Det räcker med EN ända liten tex:krydda så reagerar magen med att det vrider om.

Många restauranger får då påbackning på tex städa fast dom har städat och folk sätter restauranger många gånger i knipa.

Visst blir ett helt sällskap sjuk som vart ute och ätit på en restaurang, så ska man väl anmäla.

Men det du råkat ut för kan ju vara sånt som du ätit DANFÖRE inte själva sushin.

Så ett tips TÄNK DIG FÖR INNAN DU ANMÄLER!!!!

• JAG är BÄST

SilverEmma

Gör hon inte?

Då jag läser rubriken "Matförgiftad av sushi" så tycker jag dte låter mer ÄT INTE SUSHI för jag blev dålig å jag är gravid.

Hon skrämmer ju upp gravida kvinnor som redan är skeptiska mot sushi under sin graviditet med en sån rubrik.

Då hon dessutom kan har fått reaktionen från maten DAN FÖRE så är det väl inte lämpligt att säga att det är sushin hon ble förgiftad av.

• Milletti
    Svar på #11

JAG är BÄST skrev 2008-11-13 12:49:55 följande:
    MillettiJag har själv jobbat i restaurang. Så jag kan lungt tala om för dig att många anmäler så fort dom ätit ute och blivit lös imagen och tror direkt att dom är matförgiftade.Saken är den många gånger så "tål" eller överreagerar folk på saker i själva rätten dom ätit.Det räcker med EN ända liten tex:krydda så reagerar magen med att det vrider om.Många restauranger får då påbackning på tex städa fast dom har städat och folk sätter restauranger många gånger i knipa.Visst blir ett helt sällskap sjuk som vart ute och ätit på en restaurang, så ska man väl anmäla.Men det du råkat ut för kan ju vara sånt som du ätit DANFÖRE inte själva sushin.Så ett tips TÄNK DIG FÖR INNAN DU ANMÄLER!!!!
    Jag har själv jobbat på krogen i 20 år, jag pluggar till dietist där läran om bakterier och matförgiftningar innefattar en stor del av kursen så symtom på de olika formerna är jag ganska bekant med. Det är sushin vi blivit förgiftade av enligt oss, läkarna på KS samt hälsovårdsinspektören. Han kommer att återkomma för att bekräfta så snart proverna är analyserade.
    Tyvärr anmäler väldigt få personer matförgiftningar till hälsovården (trots dina erfarenheter) och javisst är det flera som ringer restaurangen och säger att de blivit förgiftade fastän det kanske i själva verket beror på en taskig bakfylla =).
  • Milletti
    Svar på #10
    Om du anmäler så tas prover på maten på restaurangen och skickas in till analys och du får bekräftat exakt vilken bakterie eller parasit som du blivit smittad av. Är det så att det är listeria så kommer vi får reda på det och kan då åka in och ta blodprov och få antibiotika då.

Tycker att det känns otroligt trist med den något aggressiva stämningen om att jag gör folk oroliga osv så jag lämnar den här tråden.
  • JAG är BÄST

"javisst är det flera som ringer restaurangen och säger att de blivit förgiftade fastän det kanske i själva verket beror på en taskig bakfylla"

What?.

• AnneSophie
    Milletti skrev 2008-11-13 12:59:36 följande:
    Tycker att det känns otroligt trist med den något aggressiva stämningen om att jag gör folk oroliga osv så jag lämnar den här tråden.
    Detta är ett diskussionsforum. Det är självfallet så att man får vara beredd på att få ens åsikter ifrågasatta när man publicerar dom i ett sådant forum. Det gäller alla. Det är en diskussion funkar.

Jag hoppas att det går bra för er med proverna.
    «

»
  • JAG är BÄST

TS

"Tycker att det känns otroligt trist med den något aggressiva stämningen om att jag gör folk oroliga osv så jag lämnar den här tråden."

Nu är du ju fjantig som inte kan ta kritik eller kommentarer och åsikter från andra.
    Startar man en tråd får du ju vara berädd på att alla tycker inte som du. Man ifrågasätter det man inte tycker verkar Ok i deras egna ögon. Kan man inte ta sånt så är det ju tråkigt från din sida.

Varför ska dom ta bort tråden? för att du inte kan ta mot kritik och åsikter?

• JAG är BÄST

"Varför ska dom ta bort tråden? för att du inte kan ta mot kritik och åsikter?"

Den meningen ska in i en annan tråd

• Milletti
    Svar på #17
    AnneSophie skrev 2008-11-13 13:03:56 följande:
    Detta är ett diskussionsforum. Det är självfallet så att man får vara beredd på att få ens åsikter ifrågasatta när man publicerar dom i ett sådant forum. Det gäller alla. Det är så en diskussion funkar. Jag hoppas att det går bra för er med proverna.
    Jag kan så gärna ta sakdiskussionen om att ANMÄLA eller ej till hälsovårdsnämnden. Att däremot få anklagelse om att jag skrämmer upp folk i onödan, att vi borde gjort si eller så, tycker jag inte hör till tråden men det är väl bara dumma jag det som inte fattar =)
  • SilverEmma

JAG är BÄST skrev 2008-11-13 12:54:27 följande:

SilverEmmaGör hon inte?Då jag läser rubriken "Matförgiftad av sushi" så tycker jag dte låter mer ÄT INTE SUSHI för jag blev dålig å jag är gravid.Hon skrämmer ju upp gravida kvinnor som redan är skeptiska mot sushi under sin graviditet med en sån rubrik.Då hon dessutom kan har fått reaktionen från maten DAN FÖRE så är det väl inte lämpligt att säga att det är sushin hon ble förgiftad av.
    Jag tolkade det inte så...jag tolkade det som att hon blivit matförgiftad & nu råkade det vara av sushi. Många andra gravida ÄR redan skeptiska mot sushi, tror inte att TS inlägg förvärrar detta speciellt mycket.
  • lina822

Varför tycker ni att TS skrämmer upp folk?????
    Tycket det är bara bra att hon berättar det som hände de. Det gör att vi blir lite mer försiktiga.
    Dessutom så vet man nästan alltid varför man har blivit dåligt...
    Tror inte att det handlar om nåt annat de har ätit hemma.
    Känner många som har blivit förgiftade på krogen.
    Saken är att om man har lite mer känslig mage så kan man reagera på lite ofärsk mat och andra kan må bra.
    Men man ska absolut klaga om man blir dålig!

Svar på tråden Matförgiftad av sushi