Misströsta inte vid dåligt KUB-resultat
Hej, nu har jag inte läst alla inlägg här men kände att jag ville dela med mig lite av mina KUB-erfarenheter
Jag (blir 35år ett åar månader efter BF)) gjorde testet (erbjuds gratis oavsett ålder här där vi bor norr om Sthlm) och fick inget supervärde direkt, 1:202. Men på Ultragyn där testet gjordes så har de dragit gränsen vid 1:200 för låg/högrisk så jag hamnade med andra ord i LÅGriskområdet och erbjöds inte fostervattensprov. För mig kändes det inte aktuellt heller med tanke på att siffrorna för missfall är lika stora som risken för att det är ett DS barn vilket jag inte skulle abortera ändå utan tog testet mer för att förbereda en liiten del av mig/oss ifall värdena visade att det kunde vara så.
Det jag främst ville berätta är vad min BM berättade om DS-fall bland de som hamnat i lågriskområdet. Hon sa att de DS-barn som fötts ( av de som fått bättre värden än 1:200) var spridda över _hela_ spektrat av lågriskvärden, med andra ord fanns det inte flera fall av DS bland de som hade som jag strax över 1:200 än mot de som fått "topp-värden" med 1:20000. Så egentligen vem ska känna sig lugn efter att ha tagit ett KUB-test?, det känns nu i efterhand som ett tämligen onödigt test på något vis. För mig var det iofs lika viktigt att bara få se det lilla pyret röra sig på UL så jag förstod att det levde (hade inga gravid-symptomer då) men nu i efterhand så är jag rätt säker på att jag nog inte kommer att ta KUB-test om jag blir gravid på nytt någon gång. Det gjorde mig bara omedvetet lite nervösare inför rutin-UL där sen allting såg finfint ut enligt samma BM som utförde UL.
Jag är nyfiken på att höra om någon mer än jag har fått höra det där med jämnt fördelade spridningen i lågriskområdet från er BM?