• Pilea

Hur gör ni som ibland jobbar kväll och helg?

Undrar hur ni som ibland jobbar kvällar och helger gör med dagis!

Låt säga att jag skulle jobba kväll och börja kl.14, ska mina barn då gå på dagis mellan typ kl. 13.30 fram till kl.17 när pappa kan hämta eller kan de gå hel dag?

Vet ju att det egentligen bara är restid till och från jobbet + arbetstid som räknas, men hur funkar det i verkligheten?

• Svar på tråden Hur gör ni som ibland jobbar kväll och helg?
  • Kluvenflicka

När jag började två så lämnade jag innan lunchen..ca 11.30 Pratade med personalen först o hörde hur de tyckte var bäst..

• 3bebisar

Jag gör som du skrev i exemplet. Jag jobbar på timmar och vissa veckor blir det inte så mycket jobb då får barnen gå 15timmar i veckan för att behålla kontakten med dagis annars lämnar jag när jag åker till jobbet.

• Pilea

Ok! Ja för man vill ju att det ska passa verksamheten också. Blir ju lite hattigt för barnen också att ena dagen gå heldag och andra bara en kortvisit på eftermiddagen. Men det blir nog bra!

• Pilea

Det trista tycker jag är att man knappt hinner umgås som hel familj! Barnen får ju iofs vara hemma mer, men inte allihop. Nu har jag inte börjat jobba än efter föräldraledigheten, men ska tillbaka i jan. Jobbar som undersköterska med skumma tider, medan sambon har normal arbetstid. Jag kommer jobba varannan helg, känns som vi aldrig kommer få träffas

• Trissan

Vi lämnar inna lunch om någon av oss jobbar eftermiddag. Fördelen är att barnen får mer tid med en förälder och att de inte behöver gå så mycket på förskolan.

• jagodu

Jag jobbar i butik, mellan 12-19 och har varit ensamstående med barnen. Mitt dagis har öppet dygnet runt, jag bor i Sthlm och det är tydligen det enda dagiset här som har så. Så jag lämnar vid 11 och hämtar vid 20 tre dagar i veckan. Jag jobbar också varannan helg och då är barnen hos min pappa.

Inget kul schema alls, men bra att det funkar.

• helge74

Hör med personalen vad som passar bäst! Sover ditt barn middag så kan det ju vara bättre att komma till lunch.

• Pilea
    jagodu skrev 2008-11-13 16:25:01 följande:
    Jag jobbar i butik, mellan 12-19 och har varit ensamstående med barnen. Mitt dagis har öppet dygnet runt, jag bor i Sthlm och det är tydligen det enda dagiset här som har så. Så jag lämnar vid 11 och hämtar vid 20 tre dagar i veckan. Jag jobbar också varannan helg och då är barnen hos min pappa.Inget kul schema alls, men bra att det funkar.
    Wow, visste inte att det fanns dygnet runt öppet dagis, men det är ju super att den möjligheten finns!
  • jagodu
    Pilea skrev 2008-11-13 16:38:10 följande:
    Wow, visste inte att det fanns dygnet runt öppet dagis, men det är ju super att den möjligheten finns!
    Ja, verkligen. Det är ett dagis med 5 avdelningar och sen vid 17.00 så slår de ihop de barn som är kvar och äter middag tillsammans vid 18. De brukar vara 4-5 barn där om kvällarna, vissa sover där och andra har som jag att de hämtas vid 19-20. De är hur lugnt som helst, inget spring och stoj utan en lugn kväll. Barnen får vara ända upp till 10 år, de hämtar från fritids och följer till skolan morgonen därpå när det behövs.

Det man måste ha är tillstånd från barn-och utbildningsförv, man får skicka in ett intyg från arbetet med sitt schema.

Det är nog många som inte vet om det här, jag frågade om kötid till ob-tider (som det kallas) och de sa att de aldrig haft ett tryck på tiderna.
  • luzorsus

Jobbar kväll varannna vecka, börjar då 14.50. Lämnar då henen på dagis kl 10, innan lunch så att hon fick samma rutiner varje veck amed lunch och vila på dagis.blir så hattigt om man skulle byta det varje vecka, och det var på förslag från personalen som vi gjörde så.

• godisälskaren

När jag jobbar kväll lämnar jag kl.11. Dagis tyckte att det passade dem bäst eftersom hon sen ska sova ca 12-13,30. Det skulle bli konstigt om jag lämnade kl14 och pappa kommer 15 eller 16.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • sesssan

jag lämnar också 11 eller kl 10 då hon sover lunch, då hinner ho nleka lite på gården med kompisarna och sedan äta i lugn och ro och sen sova. Min sambo jobbar till 17 dom dagarna jag jobbar kväll dagis stänger 17.30

Svar på tråden Hur gör ni som ibland jobbar kväll och helg?