Inlägg från: leende guldbruna |Visa alla inlägg
  • leende guldbruna

LURAD på blocket.......

Skulle köpa julklappar till barnen.betalade gm vad jag trodde var internet giro men det var det inte. 1785 kr av julklappspengarna borta.ngn som vet var man vänder sig nu?kan man få ngn hjälp via försökringsbolaget?
    Gjort polisanmälan redan.

• Svar på tråden LURAD på blocket.......
  • leende guldbruna
    Nina1982 skrev 2008-11-16 11:13:09 följande:
    jag fattar som att hon köpt julklappar via blocket, satt in pengar via internetgiro som det inte var o blivit lurad. Nu är de pengarna borta. Ja inte mycket du kan göra tyvärr. Bara vänta o se om det ger något av polisutredningen vilket det oftast inte gör. Min kusin blev lurad via tradera o det var mer än ett år sen o inte hört nåt...
    Ja precis, har fått hjälp.
    Nä jag har inte heller hört ngt från Polisen.
  • leende guldbruna
    XLinneaX skrev 2008-11-18 15:33:30 följande:
    en bekant råkade ut för ngt likanade. hon anmälde men det gick tydligen inte särskilt bra. Hon skrev så här på sin blogg: Om man nu ändå inte kan göra nåntingåt bedrägeribrott, varför inte då baralägga ner bedrägeriavdelningen ochspara oss skattebetalare lite pengar?hehe... men ligg på hos polisen! ge dig inte!
    [/citat]

Ja men det ska utredas hit å dit .innan dess hinner han länsa kontot.

Jag ringde till banken som jag överförde pengarna till och uppgav konotnr å fick veta att det fanns pengar på kontot.Alltså mina men ingen kan göra ngt.
    ReRant skrev 2008-11-18 17:28:31 följande:
    [citat]
    Okej? Det var alltså inte ett internetgiro hon överförde pengarna till. Vad var det då?
    Det var ett konto i en bank inte internetgiro.Men mailet jag fick var från internet girot,alltså en kopia från deras utskick med länkar å sånt men annat kontonr .till en privatperson.
  • leende guldbruna
    jummie skrev 2008-11-21 14:45:29 följande:
    Allt du kan göra är att anmäla men tyvärr så ligger inte dessa ärenden långt upp på polisens prioriteringslista. (om den ens kommer med där)
    nä jag har förstått det.
    Helt idiotiskt-här har man namn på en person .hans kontonr kan väl inte vara så svårt å bara spärra kontot tills det är utrett .jag va ju inte den enda tydligen.(ska nog bli polis )

men men ,detta e ju Sverige -där brott lönar sig.
  • leende guldbruna
    ooGizzYoo skrev 2008-11-21 14:55:59 följande:
    Har du inte kontaktat säljaren ts? Vad säger han/hon? Mannen vart lurad för ett par år sedan, ringde och tjaffsade hur många gånger som hellst, tillslut så åkte han dit och bankade på dörren, dagen efter hade han fått tillbaka pengarna på kontot...Men polisutredningen har dom fortfarande inte startat, trots att han har lämnat in alla mail och ett inspelat samtal där killen som lurades erkände rakt ut...
    Har inget nr till skitstöveln.Bara konto nr och mailadress.och banken lämnar inte ut namnet. Så nej jag har inte kontaktat han med annat än mail.Och tror nog han hade bytt nr ifall jag hade haft hans telnr.

Men vad skönt för din man att han kunde reda ut det.man känner sig så maktlös.har oxå alla mail men det hjälper inte. Mest synd om mina söner de visste ju om detta då de skulle bet en del av spelet själva.
    Önskar jag oxå kunde banka på dörren men han bor i kalmar sa han å jag bor i Södra Norrland
  • leende guldbruna
    klaralva skrev 2008-11-26 14:14:19 följande:
    Hej igen. Hur har du tänkt att gå vidare, skulle vara kul och jämföra det kanske är samma människa vi råkat ut för. Kanske är lättare att få fart på en utredning om man är fler som råkat ut för samma sak. Vi betalade in på ett konto hos swedbank.
    Ja vi bet oxå in på swedbank och både jag och polisen vet redan att det är fler som råkat ut för detta.men det verkar inte skynda på ngt-polisen har inte nå mer bråttom för det. Men har du pratat med säljaren? det har inte jag har heller inget tel nr .och mail kontakten är obesvarad efter att jag betalade in-så klart.

Jag har anmält överallt jag kan tom tidningen har skrivit en notis ngt mer kan jag inte göra-än varna andra .
  • leende guldbruna
    klaralva skrev 2008-11-26 22:57:41 följande:
    Hej igen, nu är det polisanmält. Har kontonr och email adress så det borde väl inte vara omöjligt om man vill få tag på han. Har du kvar kontonr och mailadress du skickade till
    Ja jag har kvar allt och uppgett det för polisen.sparar allt tills de hör av sig tänkte jag .

ok en kompis till mig kollade på ngt sett upp ipnr och kom fram till att han skickat via ett webbhotell.så det finns nog ingen chans att de får veta vem det är.
  • leende guldbruna
    padme61 skrev 2008-11-28 00:41:29 följande:
    Vad intressant att läsa om era upplevelser!! Jag har också blivit lurad på blocket: - köpte ett nintendo (försökte) 12 november, betalade in pengar på ett SWEDBANKKONTO - men inget nintendo. Och helt tyst förstås. Har bara mailadress, en sprayadress. Nu har jag hittat ett nytt nintendo för bra pris igen, men det hela påminner om den förra; samma pris ung, och samma historia om att annonsen kom upp i "fel" stad. Fast den här går med på internetgiro och att jag ska lägga upp affären på internetgirot. Kan man bli lurad ändå på ngt sätt tror ni? Jag har polisanmält, men funderar på om man ska "ligga på" lite hos polisen?
    exakt så var det för mig fast swedbank var det inte meningen att jag skulle bet till fast det blev så.om du ska chansa (jag skulle inte gjort det,ska köpa dyrt ist)

mitt e mail från internet giro var med fel kontonr så kolla upp det noga -är ett bankgiro man ska bet till.alltid samma!!
    jag har oxå en spray adress-samma kille? vad hette din ?förnamnet alltså.
    jaaa vi e nog väldigt många,så synd om dom inte får fast han-hur mycket blev du av med?
  • leende guldbruna

ja våran kille hette oxå mattias johansson .annonsen utsatt i kungsholmen men han bodde i kalmar ....not.
    oxå spray adress.och han va super trevlig,korrekt och tacka för affären mm.

jaaa det måste va samma -att inte polisen gör ngt??
    har ni anmält? till blocket och polisen? Tidningen?

• leende guldbruna

sally monella skrev 2008-11-28 10:16:51 följande:

Får jag bara frågen något?Vad är det för typ av nintendo som ngn tidigare i tråden försökt köpa? Jag såg nämligen på efterlyst för ett par veckor sedan att en hel lastbil med nintendo hade blivit stulen. Det var sådana småspel DS tror jag de heter. Så om någon tänker svara och handla på en annons med sådana varor skulle jag tänka till en gång extra!
    Jaa det var såna ds lite ,som jag skulle ha -men man skulle få både kvitto o garanti.och sååå billigt är det inte att man kan anta att det är stulet.Det var ju rätt många så då vill man nog kränga dom rätt fort,tror du inte.

Hur som helst så fick vi ju inga spel.Och nu ska jag handla i affär.
  • leende guldbruna

Jo polisen ringde idag,det var troligt att vi får tillbaka dom ,men skit samma de har tagit han
    Inte hjärnan bakom det han sitter tydligen i ett annat land och lurar ännu fler men han som lånat ut kontot vi bet in på -han har dom. TJOHOOOO!!

har dom inte ringt er? Iaf dom som kände igen Mattias och swedbank?
    Hur mycket hade ni bet in?skickade in mailen till dom igår.

• leende guldbruna

Ja min mattias bodde oxå i kalmar så det var blekinge polisen som hörde av sig.

e så glad att ngn åkt dit för detta!!

Svar på tråden LURAD på blocket.......