Advokatutbildning
Vilken väg går man för att bli advokat? Någon som har tips på bra utbildning.
Vilken väg går man för att bli advokat? Någon som har tips på bra utbildning.
Juristlinjen
Och var hittar man en sådan?
Det finns inget "förberedande" som man kan läsa på komvux då jag inte har råd att börja studera än.
Man läser juristprogrammet. det tar ca 4½ år.
Sen jobbar man som jurist i 5 år, därefter kan man ansöka om inträde i advokatsamfundet.
Nä, genvägar vet jag att det inte finns, men jag har för mig att det på Gotland fanns en kurs på komvux om lagar och sånt och jag tänkte att om det finns något liknande på fler komvux så är det ju en bra början i alla fall.
Du kanske tänker på "Jöken" Juridisk översikts kurs. Jöken brukar finnas på nästan alla högskolor/universitet. Jag tror dock att den kunskap man får där är allt för översiktlig för att komma till nytta på juristlinjen. Kanske är bättre att spara på CSN till den riktiga utbildningen istället.
Uppsala Universitet hade, och kanske fortfarande har, en möjlighet att bli antagen till första terminen, men bara första terminen inte hela utbildningen, på Juristlinjen via en egen kvotgrupp, om man hade läst Jöken eller motsvarande.
Efter första terminen kunde man bli antagen till hela programmet och börja termin två om det var många avhopp och man hade bra betyg från termin 1.
Annars är det som skrivits ovan för att bli advokat, JurKand, dvs 4 1/2 år på juristprogrammet, sen 5 års relevant yrkeserfarenhet under handledning och sen inval i Advokatsamfundet.
Juristprogrammet finns i Uppsala, Stockholm, Umeå, Lund, Göteborg och eventuellt något ställe till.
Föreberdande kurser på gymnasiet, komvux odyl skadar säkert inte men är inget krav.
/Kjell
Du har redan fått korrekta svar men jag tänkte bara tillägga att jag tror div. komvuxkurser i rättskunskap (eller vad de brukar heta?) bara är bortkastad tid. Börja direkt på juristutbildningen i stället.
Vissa kurser på högskola går att tillgodoräkna sig på juristutbildningen, exempelvis rättssociologi, kriminologi och nationalekonomi, under vissa förutsättningar. Och där jag läser (Lund) började utbildningen termin 1 med en slags juridisk översiktskurs, eller introduktionskurs, så de som läst jiken eller jöken innan hade nytta av det, även om de inte kunde direkt tillgodoräkna sig det.
Ok visste inte att man fick tillgodoräkna sig kurser men då kan det ju löna sig att börja med en Jöken eller liknande.
Såg att jag gjort en snygg särskrivning - förlåt! Skyller på att jag inte är riktigt vaken än