• Virriga Vera

Vad är det folk har emot Lidl egentligen?

Efter att ha följt en hel del diskussioner här på Fl så har jag förstått att Lidl nästintill är Satans avkomma och borde bannlysas från Sverige. Inget den affärskedjan gör är rätt och det är alltid deras fel oavsett, de har dålig mat och deras personalpolitik är under all kritik för att inte tala om deras kassasystem som är skandalöst. Ingen normal människa vid sina sinnes fulla bruk går in i den butiken eftersom det enbart är fattiga, WT och invandrarare som inte vet bättre som handlar i detta näste.

Har folk förutfattade meningar eller är det verkligen på detta sätt?

Kan tillägga att jag själv handlar på Lidl, precis som jag handlar på Netto, ICA, Citygross, Vivo, Hemköp, OBS, Konsum eller vad kedjorna nu kan heta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-14 08:07
    Skulle vara intressant att få konkreta exempel på det som vissa skribenter påstår här, att de har fruktansvärda anställningsvillkor, att de inte får ta raster o.s.v. Inte sådant som de läst för några år sedan när Lidl etablerade sig, utan sådant som är sant nu, idag, det som är aktuellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 15:49
    Då kanman konstatera att de som gett konkreta exempel, har gett självupplevda händelser. Helr ok. Men det jag egentligen var ute efter var det som så många använder som argument, dåliga arbetsföhållande, anställningsvillkor. Det är ju märkligt att när man frågar efter konkreta exempel av det så har det inte kommit ett enda. Varken i denna tråd eller i någon annan som jag sett.

• Svar på tråden Vad är det folk har emot Lidl egentligen?
  • Ejin

känns verkligen jätte kul o läsa allas fördomar om den dumma/tråkiga/skumma och otrevliga personalen som jobbar på lidl... tack för den... nu vet jag var jag står

• Lurvenpajsaren

Jag tycker LIDL suger, har dålig kvalitet och trista affärer. Jag vill ha kvalitet och betalar hellre mer för att köpa en viss typ av varor.

• We belong together

Men alla kanske inte har råd med ekologiska varor.Det är absolut inget fel med Lidl en del produkter gillar jag ej,men en del är precis lika bra och tillomed bättre kvalitet på än tex icas egna varor

sen är det billigt för barnfamiljer

• We belong together

men personalen håller jag med om,verkligen inget trevliga iaf inte i mitt område,men sen finns det otrevliga på ica o willys med tex...

• Lycklig2012

men hur praktiskt är det för barnfamiljer att inte få packa i kassarna en gång utan maten ska helst KASTAS i vagnen för att packas nån annanstans. Nä, lidl går bort.

• We belong together

men det tar jag lite obekvämlighet.hellre får jag 6 fulla kassar med bra mat för 700 kr 1000 kr med obekvämlighet än att få 2 påsar på ica för 1000 kr

• We belong together

nej det ska jag säga,att det är tur att dom finns för barnfamiljer,får massor och 2 kylar och en frys full för tusenlappen,kassasystemet har dom förresten ändrat på här

• Lurvenpajsaren

Det handlar inte bara om ekologiska varor, det handlar om kvalitet överlag. Jag köper inte ICA:s egna varor heller, tycker de är skräp många gånger om också.
    Jag köper t ex grönsaker på en gård som vi åker förbi och då det är lokalproduserat är det ofta både fräschare och billigare än på vanliga butiken.
    Alla har olika plånböcker, olika krav.
    We belong together skrev 2008-11-16 13:18:21 följande:

Men alla kanske inte har råd med ekologiska varor.Det är absolut inget fel med Lidl en del produkter gillar jag ej,men en del är precis lika bra och tillomed bättre kvalitet på än tex icas egna varorsen är det billigt för barnfamiljer
  • miss kitty

Jag har inget emot Lidl, jag sållar och väljer lika mycket när jag handlar där som någon annanstans - de har både bra och mindre bra varor (ur miljösynpunkt bl.a) - precis som många andra kedjor. Jag upplever inte alls att sortimentet är så dåligt som många av er verkar tycka. Visst, en gång när jag handlade där hittade jag inte extranappar till sonens nappflaskor, men det är inte så lätt att hitta dem på andra ställen heller.

Som jag har förstått det har Lidl lika dåliga/bra villkor som de flesta andra matvarukedjur nuförtiden och att det var precis när de etablerades som det uppstod en del problem med svenska regler kontra tyska.

Sambon däremot vill inte gärna handla där, han tycker det är rörigt att hitta i den butik vi har närmast oss så vi handlar inte där speciell ofta, men det händer.

• Dino78
    knorrhane skrev 2008-11-15 23:18:20 följande:
    1. skum Skräpmat med massor med skumma konstgjorda onyttiga saker. 2. kassasystemet suger verkligen åsnepung. 3. Inga korgar4. Skum personal.5. Skumma kunder.Nä, jag hatar verkligen Lidl. Det enda jag gillar med dem är mjölkförpackningarna som har skruvkork.
    Ungefär samma mat som på alla andra ställen, skillanden är väl att mycket är tyskt. Men det finns massa svenska märken med.
    kassasystemet håller jag med om, fast det är bara ösa ner skiten i vagnen och packa på sidan av. Men jag tycker det är jobbigt jag med. Men eftersom man tjänar pengar på att handla där skiter jag i det.
    Det finns korgar numer. har det funnits i över ett år.
    Skum personal? Vanliga människor, precis som på alla andra affärer.
    Skumma kunder? Jag är inte skum...finns ju skummisar överallt. Sist jag såg en skummis strosa runt på en affär var på Willys i örebro

Jag handlar ofta på Lidl, tjäanr massa pengar på det varje månad. Eftersom jag inte har någon direkt inkomst att tala om så msåte jag. Men jag förstår itne varför man betalar 65:- kr kilot för Scans nötfärs när man kan få det för 49,90 på Lidl...samma sak men 15:- billigare kilot.
    DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Vad är det folk har emot Lidl egentligen?